Herbie
Medlem
Spanar för närvarande mkt på digitalkameror p.g.a. att min gamla Canon A60 ej håller måttet längre. Ett krav jag har för en ny kamera är att den har en sökare som visar hela bilden. Nu har det blivit poppis att stoppa in en EFV i de flesta kameror men varför, o varför finns det så många kameror med en optiskt sökare som visar 80-85 % av den bild som det kommer bli? Min A60, samt hela A7,8,90-serien samt många andra kameror har samma problem/syndrom.
Är det meningen att den optiska sökaren endast är komplement till skärmen? För att komponera en bild med hjälp av endast 80 % av den synliga bilden känns lite märkligt.
Efter att ha fotat mkt med min A60 och då mest med hjälp endast av skärmen blev jag mkt positivt överaskad när jag testade en gammal Minolta XG 2 där sökaren var riktigt stor! Vilken skillnad!
Någon som har några funderingar?
Mvh Daniel
Är det meningen att den optiska sökaren endast är komplement till skärmen? För att komponera en bild med hjälp av endast 80 % av den synliga bilden känns lite märkligt.
Efter att ha fotat mkt med min A60 och då mest med hjälp endast av skärmen blev jag mkt positivt överaskad när jag testade en gammal Minolta XG 2 där sökaren var riktigt stor! Vilken skillnad!
Någon som har några funderingar?
Mvh Daniel