ANNONS
Annons

Digitalkamera vs. systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

b99daner

Ny medlem
Hej på er,

Jag är helt ny i denna oändliga djungel av kamror. Under nästa år ska jag åka till Australien och vill därför köpa en ny kamera, men jag vet inte vad?

Det står mellan systemkamrorna Canon EOS 300 och Minolta Dynax 4 eller 5.

Eller ska jag köpa en digitalkamera istället??

Om jag köper en digitalkamera står det mellan Minolta Dimage Z1, Fujifilm Finepix S3000 eller Canon Digital Ixus 400.

Min fråga till er är om vad ni anser vad jag ska köpa, har har högt krav på att bildkvaliten skall vara den bästa. Jag har tänkt att lägga ut max 3500-4000:- för kameran!

Tack på förhand!

kanske för att han inte har mer än det dubbla att satsa?
Förstår egentligen inte den här övertron på 300D kameran...jag menar...det är ju "bara" en canon300 som är digital...fortfarande finns det väl t.ex. inte spotmätning m.m

Inte elakt menat men han sa i vilket pengaspann han kunde tänka sig en kamera och så föreslås en för 11000...lite fel tycker jag.

känner igen mig i hans situation nämligen, i mitt fall har jag en regering som håller i investeringarna och ser till att de inte sticker iväg...då spelar det inte nån roll om man sparar lite extra eftersom hon anser att så mycket pengar är på tok för mycket för en kamera *s*

b99daner skrev:
Hej på er,

Jag är helt ny i denna oändliga djungel av kamror. Under nästa år ska jag åka till Australien och vill därför köpa en ny kamera, men jag vet inte vad?
Ska du vara borta länge? Isåfall 'måste' du kunna tömma minneskortet med jämna mellanrum om du plåtar digitalt. Ofta går det att ordna på internetcafeer tex.
Man ska också ha klart för sig att en 'systemkamera' inte är någon garanti för vare sig 'bättre' eller skarpare bilder. Bra optik till dem kan kosta hela din budget...minst.
Begagnat är ett bra alternativ.
Annars kan ju tex. en Ixus400 ligga i fickan hela tiden. Den är ganska robust och ger oftast otroligt fina bilder.

System!!!

Du får mycket bättre bldkvalitet med en Systemkamera för 4-5000:- än en digitalkamera i samma prisklass!!!

Man ska inte automatiskt tro att man får bättre bilder bara för att man använder sig av en systemkamera. Visst potentialen är bättre men för att träna upp fotografen är den omdelbara feedbacken från en digitalkamera mycket användbar.

Sedan hur ser din budget ut till att köpa film senare? Risken finns att systemkameran hamnar på hyllan för att den dels är jobbigare att ta med och dels att man måste ha råd att köpa film.

Har du bärbar dator?

Daniel... du KAN inte jämföra "digitalkamera med systemkamera." Det är som att fråga "ska jag köpa en elbil eller en lastbil?" Båda kan köra men det är olika motorer och användningsområden.

En systemkamera har ordentlig optik och inställningsmöjligheter och en "digitalkamera" såsom du syftar på är en kompaktkamera!

"Digital VS Systemkamera"...

Bäste Daniel! Av de alternativ Du Själv föreslår så är det i-n-g-e-t ALLS att fundera över: Jag "skriker" Minolta Dynax 5!!!
Ett annat(och ännu långt mycket bättre) val ÄR en anv/beg Pentax Z1-p i fint skick för ungefär samma pengar...
Då får Du dessutom tillgång till marknadens bredaste sec-hand sortiment av övriga tillbehör så som optik, blixtar etc etc till "vettiga" priser!!!
Oavsett hur Du gör: LYCKA TILL!!!
Mvh: Stefan S

Om resan och möjligheten att röra sig fritt utan krångel är det viktiga - köp en bra kompaktkamera, analog eller digital.
Tänk på att det tar ett antal (oftast ganska stort) rullar/bilder innan du vant dig med en avancerad kamera.
En klassisk tabbe är annars folk som köper nya (avancerade) kameror strax innan avresa, eller under resans början...

Eftersom jag är helt ny inom fotokretsarna, så tror jag att jag kommer att satsa på en digitalkamera!

Har ni några att rekomendera?

Det hela är beroende på användningsområde (vad ska du fotografera och var?), storlek på kameran (behöver du ha den i fickan eller är storleken inte så betydelsefull?) och krav på manuella inställningsmöjligheter.

Slutmålet med bilderna är ju också intressant. Ska de bara ut på webben eller ska de printas också?

Vill du lära dej fotografera: systemkamera - canon eos 300

Vill du leka och plåta överallt: kompaktkamera - canon ixus 400

Jag kommer främst att fotografera livet och naturen i Australien. Bilderna kommer att endast användas för privat bruk!

Och som vanligt har storleken ingen betydelse! :)

Jag har kollat på en del kamror och jag tror att valet står mellan dessa:

- Minolta Dimage Z1
- Fujifilm Finepix S3000
- Canon Digital Ixus 400

Är detta bra val, eller finns det andra kamror i samma prisklass?

Det finns över en miljon olika digitalkameror i den prisklassen, och de flesta är bra eller ganska bra. Du måste nog klämma lite själv och bestämma dig....

Kolla på begagnade systemkameror här på fotosidan. De säljer lika bra som gårdagens dagstidning, så det finns alla chanser att komma över att analogt hus till en spottstyver.

För egen del ska jag hyvla ytterligare en femhundring på mitt annonspris :(

Ska du fota natur kommer du inte långt med en Ixus. Långzoom a la Dimage:n är helt klart att föredra.

/jörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar