Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera med manuell bländarinställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

CDW

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag letar efter en ny digitalkamera helst under, eller i alla fall runt, 2 000 kr med - vad jag precis fått lära mig - manuell bländarinställning.

Med min analoga Olympuskamera kan jag låsa fokus/skärpan och göra antingen förgrunden eller bakgrunden skarp och resten av bilden suddig.

Med min relativt enkla digitala Kodakkamera går detta inte att åstadkomma.

Vad ska jag leta efter när jag nu kikar efter en ny digitalkamera? Det är inte nädvändigt att kameran har ett extremt skärpedjup, utan mer att det överhuvudtaget går att fixa olika skärpa i bild. Är ute efter en kompaktkamera.

HEJ!
Varför inte titta på Canons Powershotserie ex. 710 IS här får du de manuella inställningarna för både bländare och slutartid, ett antal förprogramerade programför olika situationer 6ggr zoom och bildstabilisering. Se Canons hemsida och kolla recentionerna här på FS.
Priset ligger från ca 2500:-

Lycka till

Topp!

Tack för ett så specifikt förslag. Ska titta efter.

Vet du dessutom vad funktionen jag efterlyser heter, alltså att man kan låsa skärpan på en punkt och förflytta kameran en bit och resten av bilden förblir suddig?

Jag kan ju utan omsvep erkänna att jag inte är nån baddare på vare sig bländare eller slutartid.

CDW skrev:
Topp!

Vet du dessutom vad funktionen jag efterlyser heter, alltså att man kan låsa skärpan på en punkt och förflytta kameran en bit och resten av bilden förblir suddig?

Jag kan ju utan omsvep erkänna att jag inte är nån baddare på vare sig bländare eller slutartid.

Flytta kameran vet jag inte vad du menar med, men att ha liten bländare (mycket ljus in) så att skärpa bara finns inom ett begränsat område i ljupled heter nog bara kort skärpeljup.
Exempel på kort skärpedjup:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=922274

CDW skrev:
Topp!

HEJ!
Om jag förstår dig rätt så vill du kunna låsa skärpan på den punkt du fokuserat på och därefter komponera om bilden. 710 IS kan fokusera manuellt och du kan låsa fokus och exponerings inställningar om jag inte minns fel genom att hålla nere avtryckaren halvvägs.

Ett (sent omsider) tack igen för båda era inlägg. Precis som du skrev ClaesK - jag vill kunna låsa skärpan på en punkt för att sedan komponera om bilden.

Tack MrSmith för bildexemplet på babyns hand. Precis så menar jag. Eller tvärtom så att säga. Att låsa fokus kanske på förslagsvis babyns huvud, med en suddig hand som följd.

Vad kallas detta på kameraspråk, dvs vad skall det stå i kamerans beskrivning? Vet någon?

CDW skrev:
Att låsa fokus kanske på förslagsvis babyns huvud, med en suddig hand som följd.

Vad kallas detta på kameraspråk, dvs vad skall det stå i kamerans beskrivning? Vet någon?

Det kallas precis så: fokuslås eller fokuslåsning.

Per.

Tror snarare det är skärpedjupet du syftar på? Vill man ha en del skarp och bakgrund oskarpt så är det korts skärpedjup man vill åt.

Sn3jki skrev:
Tror snarare det är skärpedjupet du syftar på? Vill man ha en del skarp och bakgrund oskarpt så är det korts skärpedjup man vill åt.

Pratar vi om samma sak?

Att som Caroline skriver "jag vill kunna låsa skärpan på en punkt för att sedan komponera om bilden" kallas väl ända fokuslåsning?

CDW skrev:
Tack MrSmith för bildexemplet på babyns hand. Precis så menar jag. Eller tvärtom så att säga. Att låsa fokus kanske på förslagsvis babyns huvud, -> med en suddig hand som följd.

Per läs igen! :)

En grej till, detta är ganska svårt att fixa med en sk kompaktkamera..

Ok då. Caroline behöver fokuslås och kort skärpedjup. Och till det senare krävs stor bländare, som du säger. Detta blir nog inte så lätt på en kompakt, det är riktigt.

Per.

Hej alla och tack för att ni engagerar er.

Fokuslåsning som Per skriver låter på begreppet som om det kan vara det jag söker.

Faktiskt trodde jag inte att det skulle vara ovanligt för en kamera att ha funktionen. Jag har det på min manuella kompaktkamera (Olympus mju2) och den trodde jag inte var särskilt imponerande trots att den är väldigt bra.

Skall erkänna att jag känner mig lite vilsen nu.

Nej fokuslåsning är det nog på dom "flesta" kameror vad jag vet. Men det är nog som sagt kort skärpedjup du vill åt för att få en viss del i bilden skarp medans andra delen blir oskarp.

Här kan du läsa endel gällande skärpedjup plus en massa annat som är bra att känna till

http://www.cyberphoto.se/abc/aperture.htm

Tack. Har tittat som hastigast på länken och ska läsa mer ingående snart.

Men kort skärpedjup låter som om det endast kan bli skärpa på föremålet närmast kameran?

Tidigare när jag fotograferat med analoga kameran har jag alltså kunnat ha skärpan på ex berg i bakgrunden, men busken i förgrunden precis framför kameran och blivit suddig.

Jag är ute efter en likadan, enkel, kamera nu, fast denna gång digital. Jag är usel på bländare och slutare så vill inte mecka med det när jag tar foton utan vill hellre förlita mig på kameran. Nåja, detta tills jag lärt mig i alla fall. :)

CDW skrev:
Men kort skärpedjup låter som om det endast kan bli skärpa på föremålet närmast kameran?

Nej, så är det inte. Det blir skarpt bara en kort bit hitom och en kort bit bortom föremålet du ställt in skärpan på. Det "korta" i sammanhanget är alltså avståndet mellan skärpans ändlägen.

Per.

PS. Här är ett bra exempel på en bild med kort skärpedjup, där fokus inte ligger närmast kameran. http://www.flickr.com/photos/turgidson/431459174/in/pool-bokeh/

Senast ändrad:
En digital kompaktkamera ger ett ganska långt skärpedjup, d.v.s. det kan vara svårt att få till en bild där för- och bakgrund är mycket suddigare än föremålet som fokus ligger på.

Bilderna som Kjell och Per har länkat till är tagna med digitala systemkameror som ger kortare skärpedjup.

Hej Caroline jag tror du får svårt att få ihop den ekvationen. då det oftast krävs en Digital systemkamra för att kunna få korta skärpedjup. Detta har att göra med storleken på bildsensorn som är myckte mindre i kompakter, vilket leder till svårigheter med kort skärpedjup. så om du vill ha my cket kort skärpedjup är det nog dessvärre Systemkamra som gäller..

Stort tack för era inlägg!

Jag vågar mig inte på att köpa en systemkamera och förstår jag er rätt så skall jag leta efter en kamera (kompakt om jag hittar någon) med (bl a) kort skärpedjup.

Tack MrSmith för bildexemplet på babyns hand. Precis så menar jag. Eller tvärtom så att säga. Att låsa fokus kanske på förslagsvis babyns huvud, med en suddig hand som följd.

Vad kallas detta på kameraspråk, dvs vad skall det stå i kamerans beskrivning? Vet någon? [/B][/QUOTE]

Du vill ha möjlighet att låsa fokus alternativt ställa fokus manuellt på något objekt i kompositionen.
Dessutom ha möjlighet till en så stor bländare som möjligt (f1.8 använde jag på babybilden) med möjlighet att ställa bländaren själv, så får kameran
fixa rätt slutartid åt dig för aktuellt ljusförhållande.
(Bländarprioritet alt. Amperture)

En Nikon D50 alt. D80 möjligen om du är ute efter en systemkamera. D40 kan inte hantera Nikons enda ljusstarka objektiv i rimlig prisklass (50mm/f1.8 för drygt 1200:)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar