Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera med manuell bländarinställning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokuslås har nog alla kameror.

Skall man till exempel fota två personer med en rejäl glugg emellan riktar man först kameran på den ena personen och trycker ner avtryckaren halvägs för att låsa fokus.

Med avtryckaren i detta läge kan man sedan rikta om kameran mot mitten av bilden (gluggen) och fokus bibehålls på personen för att sedan trycka avtryckaren i botten för att ta bilden.

Sabud skrev:
Fokuslås har nog alla kameror.

Skall man till exempel fota två personer med en rejäl glugg emellan riktar man först kameran på den ena personen och trycker ner avtryckaren halvägs för att låsa fokus.

Med avtryckaren i detta läge kan man sedan rikta om kameran mot mitten av bilden (gluggen) och fokus bibehålls på personen för att sedan trycka avtryckaren i botten för att ta bilden.

Jag har en A710IS och det är bara vid macro som bakgrunden blir suddig.
Skärpedjupet är enormt på kompaktkameror.

Tack för alla era inlägg.

Vad jag kan utläsa av era svar lutar det alltså åt en systemkamera trots allt. Jag ska titta på era förslag.

Kanske är det så att jag är onödigt rädd för att köpa en systemkamera då jag är usel på tekniken, men jag kanske får ta och tuffa till mig.

CDW skrev:
Tack för alla era inlägg.

Vad jag kan utläsa av era svar lutar det alltså åt en systemkamera trots allt. Jag ska titta på era förslag.

Kanske är det så att jag är onödigt rädd för att köpa en systemkamera då jag är usel på tekniken, men jag kanske får ta och tuffa till mig.
Teknik går att lära sig ;)

Lindberg - Du har så rätt. ;-)

Fast det jag är mest rädd för är att missa ögonblicken man vill ha medan jag står där och fumlar. Tidigare när jag fotat med systemkamera har det blivit riktigt illa och det var på den analoga tiden när det dessutom blev väldigt dyrt att schabbla.

Med din budget kan det bli jobbigt att få tag på en systemkamera men om du nu väljer att lägga ett par tusen till på en nybörjar system (D40, 400D, K100D mm) så har dom alla den så ofta bespottade gröna rutan som är full automatik. Då är det ingen större skillnad på en system och kompakt. Det är bara att peka och klicka.

Hallå där,

Gröna rutan låter som nåt för mig.

Ett par tusen till kan bli kärvt. Möjligen vågar jag mig på att köpa begagnat i så fall.

Ska kika på dina förslag. :)

CDW skrev:
Gröna rutan låter som nåt för mig.

Så bra! Vi kan kanske "lura" dig att köpa en begagnad Nikon D50 och en 50/1.8(*)? Då får du allt du vill, förutom möjligheten att stoppa kameran i fickan. Den kameran är dessutom snabbare än de flesta kompakter, eftersom den kan ta en bild med en gång den slås på. Kompakterna har alltid en massa hyss för sig, som tar tid.

Jag har själv en D50 och en 50/1.8 och jag garanterar(**) att du inte behöver röra några knappar förutom avtryckaren för att få en bild av den typ du vill åt.

Per.

*) Eller motsvarande Canon: 350D + 50/1.8

**) Nåja, du vill kanske använda en stor bländare, men det lär du dig kvickt.

PS. Jag hoppas att inte någon uppfattar det som en annons, min D50 är inte till salu! DS.

rycker lite i denna gamla, gamla tråd jag råkade snubbla över eftersom jag blev så enormt nyfiken på vad det blev till slut!!?

olympusen var ju en inte helt oäven kamera vill jag minnas... :)
/p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar