Annons

Digitalkamera med bra makro

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Jag har funderat på att skaffa mig en digitalkamera och har sneglat lite på Minoltas Dimage 7i som verkar väldigt bra. Den verkar dock ganska stor och har dålig batteritid.

Är det någon som har bra tips på någon annan kamera som gärna är lite mindre och har bra makromöjligheter?
 
nej, inte mindre......men bättre!

i 7i's prisklass skulle jag nog snegla mot olympus e-10 el. e-20 istället!

dessa har spegelreflexer och ger en bättre bild i sökaren än 7i. detta kanske inte är så dumt när man vill ta makro (lättare att hitta skärpa, osv.)

funderarde själv på att köpa en dimage 7i för cirka ett år sedan. slutatde med en e-10 (kanske speglar mitt resonemang =)), men detta är något jag är väldigt nöjd med! olympus kamerorna ger fina bilder!

kolla in www.dpreview.com

//johan
 
...ja just det glömde. e-20, eller e-10 går dessutom på laddningsbara AA batterier! kan köpa hur många du vill....går ju bra att byta.

//johan
 
Hej Mattias
Jag använder en Olympus C-5050 tycker den är bra.
Väldigt liten och smidig.
Kolla in på min sida så hittar du en del macro
bilder.
Priset är 7780 kr här "http://www.cyberphoto.se/".
Kolla deras recensioner på digtal kameror de är väldigt bra.
Mvh Yvonne
 
Hej

E10 är ingen höjdare på makro.. närgränsen är dålig. Nikon Coolpix är rel extrem inom detta. Coolpix 900 serien har närgränser omkring 1 cm

Mvh
Johan
 
ja! sant det där med närgränsen på e-10'an!

hur ligger det till med makrokonv. på tror du? jag vet inte har aldrig testat!

och så måste jag hålla med....e-10/20 är ju inte de minsta!
 
Hej

det går säkert att komplettera med makro-linser av varienda styrka men af är ju inte kanon från början så man får nog räkna med att fokusera manuellt vid makro.

lycka till.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Varför inte en sony F717, närgräns på 2cm och ruskigt bra batteritid. Nackdelen är väl storleken då iofs, men en fördel är att den nu är kraftigt prissänkt. 3-4000 kr lägre pris nu än när jag köpte i november...
 
Nikon Coolpix 4500 har bra macrofunktioner med 2 cm närgräns och ringblixt som tillbehör. Nikon Coolpix 5400 som kommer i juli har 1 cm närgräns.
 
Vill inte verka gnällig men närgränser på 1-2 cm ?? är det praktiskt..Vid val av analog macroglugg brukar det eftersträvas längre närgränser för praktiskt handhavande..
mvh/gunte..
 
Ett förslag är Fujifilm S602 Zoom. Bra pris, ganska liten, fantastiskt smidig när det gäller macro. Ett par bilder finns i mitt album.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.