ANNONS
Annons

Digitalkamera Max 4000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

redb0y

Ny medlem
Sitter och funderar på att köpa en ny digitalkamera.
Äger i dagsläget en HP 635 som inte är mycket att hurra för... men fick den till ett bra pris.

De kameror jag tittat på nu är:
HP Photosmart 945
Minolta Dimage Z2

Både dessa ligger i min prisklass
Har mest läst om HP:n som verkar vara en ok kamera.

Är en riktig impulsköpare så för en gångs skull så tänkte jag ta det lite lugnt.
Kameran kommer att användas som en allround kamera som jag tänkt försöka ha med mig så mycket som möjligt.
Kan inte speciellt mycket men är villig att lära mig.

Tack ska kolla upp dem.

Ingen som har något att säga om de kameror jag tittat på?

Hej,
Vill inte ge någon annan rekommendation än att tänka på storleken !
Om du tänker ha den med dig för det mesta får den absolut INTE vara stor.
Har själv ett par rätt "kompakta" kameror men de är tyvärr ändå för stora.
"Bättre en liten, enkel kamera i fickan än en bamsig testvinnare på hyllan !"
En kamera "på hyllan" tar allför sällan några bilder....
Ha det
Roger

Instämmer. Ska du ha den med dig överallt, ska den vara liten och smidig, och rymmas i vilken ficka som helst.

Minolta Dimage Xg. 2500 spänn (eller 3000 med ett 256MB-kort, vilket ger dig 300 bilder i normalläge). Snabb, enkel, grymt smidig, bra bilder. Visserligen "bara" 3MP, men det räcker långt.

Håller helt med er om att storleken är av betydelse.

MEN, jag vill lägga till att jag håller _snabbheten_ som ännu viktigare!

T.ex en kamera som tar 1 hel sekund på sig att fokusera gå fetbort! (alla ovanstående kameror blir då ointressanta)

Dessutom är starttiden viktig. Tänk om du ska ta en bild på något roligt ögonblick som oftast bara varav i max två sekunder (någon som skrattar, förbifarande djur, el.dyl.), om då kameran tar flera sekunder bara att komma igång, då är ju motivet borta för länge sedan.

HP 935 är en seg kamera. A80 fokuserar långsamt, liksom lång påslagstid. Minolta F300 tar jättelång tid att slå på samt drar mycket batterier. Z2 ska tydligen vara rätt snabb att fokusera, men är ju ganska stor tyvärr. Lite väl plastig är den också. Vet ej hur lång starttiden är på Z2.

Fast lite längre ned i din länk står ju:

"Fokusering
Autofokussystemet reagerar snabbt. En passiv AF-sensor fastställer fokuspunkt genom att mäta avståndet till motivet och en stegsnabb motor sköter sedan den mekaniska fokuseringen av objektivet. CCD:n uppdateras 60 gånger per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 - 0,4 sekunder."

Fokuseringen tar alltså inte 0,08 sekunder. De måste mena från halvt avtryck till full nedtryck. Här kan jag nämna att det finns kameror som är små som tar ännu kortare tid på sig (typ 0,01 s).
Iofs är säkert 0,08 s ganska okej ändå. I allmänhet är det dock autofokuseringstiden som är den begränsande faktorn.

Jag funderar på att inte köpa en riktigt kompaktkamera just nu utan vänta med det till hösten.

Det är därför jag kollat på HP 945 och Minolta Z2 som verkar vara rätt mycket kamera för pengarna.
Är det nån som testat/har nån av ovanstående kameror eller något liknande i samma prisklass?

Om du ändå väntar till hösten så kommer det vara heeeeelt andra kameror som är "inne".

Beskriv mer vad du vill att kameran ska ha för egenskaper eller vad du tycker är viktigt så är det lättare att ge dig en rekommendation. Det finns nämligen INGEN kamera som är "perfekt".

Ge också gärna ett prisspann, och om du kan tänka dig att slanta upp ytterligare x antal kronor för att få en kamera som passar dig bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar