Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera med svenska menyer under 4000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)
O ja, det finns det i alla Canonkameror inbyggt.
Bara att ställa in.

Det enda problemet var att jag fick med fransk skriftlig manual i stället för engelsk. Men jag tror man kan säga till om engelsk.

Min fru har en Canon S40 som fungerar i princip lika dant som A95:an och hon har inga problem att använda den. Om du en gång ställer in alla data i kameran behöver hon bara trycka på avtryckeren.
Vi har tagit cirka 2000 bilder med den.

Om du vill ha en engelsk manual kan du hämta den här:

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadIndexAct&fcategoryid=303

Det gjorde jag

Jag glömde säga att du bör passa på och ladda ner den nyaste Canon Zoombrowsern EX 5.0 om du går in på Download siten och laddar ner A95 manualen.

Jag kör ju själv Minolta A2 numera men jag använder Canon´s Zoombrowser att ta hem bilder till fotoalbumet, den är helt överlägsen Minoltas.

Du kan inte installera ZB EX 5.0 innan du installerat den som kommer med Canon kameran, men så fort du gjort det acceperas uppgraderingen med EX 5.0 som är ytterligare ett strå vassare.
Lycka till
Christer

Har du kikat på Canon S60? Den har motsvarande 28-100 mm vilket jag tycker verkar mycket trevligt på en digital. Ungefär samma storlek som A95, men något dyrare och menad som lite lyxigare. Uppåt 4½ kilopengar i Sverige. Batteri och laddare medföljer. Svenska menyer förstås. Dock ej utvikningsbar display. Har själv en S45 och gillar format och inställningsmöjligheter på S-serien mycket bra. Ok som fickkamera enligt min mening.

Fast A95 verkar ju också mycket trevlig. Tycker bara att den har lite för svag vidvinkel.

Jalong skrev:
Har du kikat på Canon S60? Den har motsvarande 28-100 mm vilket jag tycker verkar mycket trevligt på en digital. Ungefär samma storlek som A95, men något dyrare och menad som lite lyxigare. Uppåt 4½ kilopengar i Sverige.

Tack för alla välmenade råd!
Jo jag har tittat på allt och om det hade gällt en kamera till mig själv så hade det varit lättare. Powershot S60 verkar bra men lite stor i detta fall och under 5 kilopengar ser man inte ut att komma i Sverige, kolla CyberPhoto t.ex..
Nu kommer jag att passera Singapore om c:a en vecka och då tänker jag förelägga min fru tre alternativ:

Canon Powershot A85
Canon Digital Ixus 40
Fujifilm Finepix 550

Powershot A85 därför att den har mer vidvinkel, 35 mm, än A95:an, vikbar skärm imponerar inte på mig. Inbillar mig att en 4 mp brusar mindre än en 5 mp så kvaliteten kanske går på ett ut.

Digital ixus är liten och potent, har också 35 mm vidvinkel.

Finepix 550 har fått kanonrecensioner t.ex på

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E550/E55A.HTM

Skulle tippa att hon väljer Ixus 40 för att den är sexigast. (Personligen skulle jag nog ta Fujifilm Finepix 550).

Tackar ännu en gång för alla råd!
/Göran

Senast ändrad:
Voxa skrev:

Nu kommer jag att passera Singapore om c:a en vecka

Själv kommer jag till Singapore om tre veckor!
Letat info på nätet och mejlade Cathay Photo om priser på olika kameraobjektiv. Prisnivån var på ca 2/3 av den i Sverige och sedan kan man dra av skatten på 5% på Changi-Airport (men bara där). Alltså den internationella flygplatsen.

Här är en annan intressant länk med priser och ytterligare länkar till flera olika fotohandlare i Singapore.
Singapore Digital Camera Prices
Inte riktigt up-to-date, och de senaste modellerna finns inte med på listan. Undrar dock om inte Cathay Photo är den största butiken. Verkar så på det jag läst.

Skulle tro att det bara är att mejla de olika butikerna och fråga efter priser.

Lycka till och ha en trevlig resa!!!

/Svante

PS Singapore-dollarn står idag i 4,12 DS

Jalong skrev:
Själv kommer jag till Singapore om tre veckor!

Tack Svante!

Eftersom jag själv startade tråden så viker jag ut lite:

Har du tänkt handla något speciellt? Själv funderar jag på att köpa en normal till min D70, lite minneskort och kanske, ev., en filmscanner som går ner i resväskan. Vilken scanner i 5 ksek - klassen skulle man titta på? Finns även dessa i de rekommenderade butikerna?

/Göran

PS Trevlig resa själv! DS

Göran,

Hej igen, vi är 4 st som gått samman och köpt en
proffsig Minolta DIMAGE Scan Elite 5400 skanner som nu går för fullt.

Den ger jättefina bilder.

Fram i april kommer vi troligen att ha skannat in våra dia färdigt och tanken är att sälja den då. Nypriset är 8043 kr och vi kommer nog att sälja den för cirka 3000-3500 kr. Är du intresserad.

Mer info här:

http://www.konicaminoltaeurope.com/...abase=mscanner&Product=DiMAGE Scan Elite 5400

Christer

Christer1 skrev:
Göran,

Hej igen, vi är 4 st som gått samman och köpt en
proffsig Minolta DIMAGE Scan Elite 5400 skanner som nu går för fullt.

Den ger jättefina bilder.

Fram i april kommer vi troligen att ha skannat in våra dia färdigt och tanken är att sälja den då. Nypriset är 8043 kr och vi kommer nog att sälja den för cirka 3000-3500 kr. Är du intresserad.

Hej Christer

Läste just din recension på denna. Visst är det intressant! Scannern står just nu i 6660 kr på Cyberphoto.

Med scanner är det så att jag har en hel del egna bilder och dessutom ett helt liv med bilder från mitt föräldrarhem som jag lovat att scanna för mig själv mina fyra syskon. Mycket dia och neg finns. Jag hade tänkt köpa scanner fram på senvintern men så kom tanken att passa på i Singapore när jag ändå far förbi. En viktig faktor vad gäller scanner är snabbheten. Har sett en intressant scanner i sammanhanget; nämligen Epson Perfection 4870 Photo, kostar ung 5000 kr i Sverige. Se t.ex. Cyberphoto och även:

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson 4870/page_1.htm

Detta är lite hastigt påkommet, har inte bestämt mig än, beslutsångest du vet . .

Vi håller detta öppet. Hemma i mitten på januari igen så vet jag om jag handlat eller inte. Intresse finns.

/Göran

Senast ändrad:
Voxa skrev:
Tack Svante!

Eftersom jag själv startade tråden så viker jag ut lite:

Har du tänkt handla något speciellt? Själv funderar jag på att köpa en normal till min D70, lite minneskort och kanske, ev., en filmscanner som går ner i resväskan. Vilken scanner i 5 ksek - klassen skulle man titta på? Finns även dessa i de rekommenderade butikerna?

/Göran

PS Trevlig resa själv! DS

Har läst att någon av Cathays två butiker ska vara i tre våningar, så jag hoppas man ska hitta allt fotorelaterat mellan himmel och jord. En bra informationskälla om vad som kan finnas och till vilka priser är forumet på Singapores fotosida ClubSNAP Finns en hyfsat stor beg marknad där som man skulle kunna fynda på om man har tid.

Mitt huvudresmål är Kuala Lumpur i Malaysia där jag kommer att vara under tre veckor och besöka släktingar. Prisnivån där är likartad, eller t.o.m. något bättre om man som för mig inte kommer åt att dra av Singapore-skatten på Changi. Utbudet verkar dock vara klart mindre i KL, men jag har tid att leta. Hoppas finna ett Canon 70-300 DO IS för mig, ett 17-40L för kompisen och högst ev också ett bättre beg fast L-tele i brännvidden 300 mm eller 400 mm. Minneskort till min S45:a också. Kingston 1GB ska visst kosta en femhundring.

Singapore och Cathay Photo kommer jag att besöka under en bilutflykt från KL, och får lite knalt med tiden där, framför allt om inte så fullt fotointresserade släktingar väntar i kulisserna. Ska titta efter ett komb. enbensstativ/vandringsstav, motljusskydd till mitt 20/2,8, omnibounce till blixten och kanske något annat udda plock jag inte hittar i KL.

Vågar inte uttala mig om diaskannrar. Har bara erfarnehet av min min Minolta Dual III som duger för mina behov. Men hur det funkar med garantier och strömförsörjning etc om man köper så pass komplicerade ting i Singapore vet jag inte. En anledning till att jag tänker koncentrera mig på optik är att man på dessa ting får internationell Canongaranti och att det är mindre rörliga delar som kan gå sönder (inbillar jag mig). Jag har i alla fall aldrig haft problem med kärvande optik, men däremot med krånglande kameror. Jag skulle nog bara köpa skanner i Singapore om garantin var internationell. Mejla innan och fråga hur det är med den saken! Däremot minneskort och normal till D70 låter som klockrena ting att skaffa.

/Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar