Annons

Digitalkamera för ~3000;- advice?

Produkter
(logga in för att koppla)
Macro avstånd ska man ta med en nypa salt. Stod 10cm på min gamla å jag var väl max en 2cm å blev bra bilder.
 
Lumix / C-Lux !!

Hej Johannes,

Jag tror du kan få en utmärkt kamera för ca 3000 kr.

Ta en titt på Lumix FX-30 (tex här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FX30svart). Kostar där 3300 kr. Den tidigare modellen hette FX-07 vill jag minnas och kan nog fås för mycket mindre.

Jag använder FX-07 i Leicas version (kallas då C-Lux 1, www.leica.com) och är supernöjd. Kamerorna är alltså ett resultat av ett samarbete mellan Panasonic och Leica: Pana står för tekniken och Leica för optiken.

Bilderna blir fina och särskilt möjligheten till vidvinkel gör kamerorna användbara i alla situationer. Med 28mm kan man utan problem få med alla vid gruppbilder inomhus eller stora byggnader på nära håll (jag fångade en stor katedral i Madrid i helgen tex).

Jag är väldigt nöjd med den optiska kvaliteten. På min modell, som alltså är den som lanserades 2005, är bruset tydligt vid ISO 400 men tack vare bildstabiliseringen och möjligheten att underexponera bilden är det inga problem att ta skarpa bilder utan blixt vid lägre ISO-tal. Dock för "festbilder", där man kanske inte vill vara så artistisk och få helt perfekta bilder, kan man lätt använda de höga ISO-talen (dessutom kommer kameran med ett särskilt hög-ISO-program, som visserligen har mycket brus men som funkar i extrema situationer). Notera även att på de senare modellerna har ISO-kapaciteten höjts och med största sannolikhet därmed även bildkvaliteten.

Dessutom är kamerorna välbyggda, helt i metall och riktigt sköna att ta i. Och de är små och lätta att ta med. Tror faktiskt att FX-30 är den minsta 28mm-kameran idag.

Bildskärmen är (på Leicamodellerna) 2,5 tum med ca 200,000 bildpunkter. Den är glasklar och har väldigt bra betraktningsvinkel. Det finns ett "överhuvudet-läge" också som gör att skärmen inte kan betraktas väl rakt framifrån utan endast när kameran hålls över huvudet. Dvs, när du sträcker upp händerna för att fota över en folkmassa så ser du skärmen perfekt och kan alltså sikta mycket bättre. Oerhört användbart. Dessutom skärmens ljusstyrka sättas i ett "powerläge" så att den lättare kan ses i starkt solljus (end. nödvändigt vid riktigt stark sol). Smarta funktioner.

Macrofunktionen funkar riktigt bra och jag använder den ofta (se bifogad bild). Närgränsen är ca 4,5 cm och med vidvinkelobjektivet blir bilderna helt otroliga. Linsen är dessutom "snabb", dvs ljusstark, med f 1:2.8, något som är ovanligt bland kompaktkameror.

Bildformatet kan du sätta till 3:2, dvs som motsvarar 10x15. Det gör att du kan lämna in bilderna på labb för utskrift utan att behöva beskära dem. Supersmart, i alla fall för mig som använder den här kameran som komplement till min EOS (film)-utrustning.

Till sist bör du notera att batteritiden är superbra. Jag använde min C-Lux under 1 veckas klättring upp på Kilimanjaro och tog massor (300+)med bilder på en laddning. Först på sista dagen gick batteriet ner till 1 (av tre) pinnar och då fanns det ännu kräm kvar för en hel dags fotograferande :)

Hoppas det hjälper och lycka till,
philip
 

Bilagor

  • daisy.jpg
    daisy.jpg
    77.4 KB · Visningar: 178
Tack så hjärtligt för alla inlägg och förslag men jag bestämde mig för en Samsung S1050, som jag köpte idag på Fotokungen i Stockholm för endast 1800 kr!

Den är ingen skönhet rent visuellt men den kan sina grejor, tycker jag definitivt.

Här är en bild jag tog (komprimerad).
http://img359.imageshack.us/img359/7637/s10500091xx3.jpg

Ganska bra skärpa. Man kan ställa in macro-fokuset manuellt.
 
trevligt att du är nöjd med kameran. Ska inte säga min åsikt om vad jag fick för intryck. Men tycker du hade kunnat kört på en Sony W+80 istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.