Annons

Digitalkamera för ~3000;- advice?

Produkter
(logga in för att koppla)

hanneQ

Medlem
Hej.
Ska köpa en kamera, äger ingen för nuvarande. Är intresserad av fotograferande och andra konstformer likväl.
Ägde en Canon Digital Ixus 40 för några år sedan, men var ovarsam och hade av misstag sönder den!

Har varit och kollat på en Ixus 75, och gillade designen samt den stora 3" skarpt. Men efter att ha begrundat saken och tittat på testbilder är jag inte nöjd; jag vill kunna ta bättre bilder helt enkelt. Så jag lägger väl ribban lite högre, och tänkte mig en kostnad på ca 3000 kr...
Är det för lite tycker du?

Vill gärna att kameran är snygg och skärmen är på 3". Samt att den ska kunna ta bra bilder (!), helt enkelt. Är inte så insatt i iso-tal och brus etc... men hade tänkt lära mig!
Optisk zoom är säkert kul att ha, men inget avgörande. Vet inte om den verkligen kommer till användning?

Vill som sagt kunna ta vackra, skarpa bilder.
Har du några tips, råd eller rekommendationer?

Tacksam för svar!!
 
Kolla på Sonys W80 tror jag den heter. Ska vara riktigt bra.skärmen är nog inte på 3" men tycker oftast det är onödigt. Finns nästan inga kamror som har 3" skärmar.

Annars är det en kamera som alltid rekommenderas Fujifilm F40FD. Den ska kunna ta bilder i riktigt mörka rum.
 
tack för svar!

har kollat lite på fujifilms finepix kameror, och att t.ex. F40FD ska kunna ta ruggigt bra bilder.
Har checkat in Finepix S5700 som har 10x optisk zoom. Men den har fått ganska dåligt betyg - ska tydligen ha väldigt knepiga menyer och att brus uppstår lätt. :/
 
Alla menyer är knepiga men efter 1 vecka brukar det gå som smör. Nackdelen med Fujifilm är väl att dom kör på xD kort. lite dyrare variant..
 
Dammoor, den kameran kostar 5000 kr tyvärr...

Ja det är ju synd då jag har kvar mitt gamla minneskort SD-ultra II på 512 mb som jag skulle kunna använda.

Asch jag är fortfarande helt tudelad. Ingen kamera jag tittat på har jag helt fastnat för... kanske kollat för dåligt?^^
 
hanneQ skrev:
Dammoor, den kameran kostar 5000 kr tyvärr...

Ja det är ju synd då jag har kvar mitt gamla minneskort SD-ultra II på 512 mb som jag skulle kunna använda.

Asch jag är fortfarande helt tudelad. Ingen kamera jag tittat på har jag helt fastnat för... kanske kollat för dåligt?^^

Begagnad..... skrev ju till dig
 
hanneQ skrev:
Dammoor, den kameran kostar 5000 kr tyvärr...

Ja det är ju synd då jag har kvar mitt gamla minneskort SD-ultra II på 512 mb som jag skulle kunna använda.

Asch jag är fortfarande helt tudelad. Ingen kamera jag tittat på har jag helt fastnat för... kanske kollat för dåligt?^^

Ja då kan det bli lite svårt.
 
men alltså den här kameran är 2+ år gammal. Är inte kvalitén då märkbart sämre än om jag skulle köpa en ny?...
 
Fuji Finepix 31fd är mitt förslag. Jag äger den inte själv, men ska precis som du köpa en ny kamera i samma prisklass och 31fd verkar vara bäst enligt recensionerna, till ett bra pris dessutom!

Mvh/Pär
 
Elgiganten säljer en Samsung 6MP SLR för 3495 inklusive kitglugg. En killer om du frågar mig. Helt baserad på en Pentaxkamera. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette i Pentaxversionen.
 
Men Canon eos 350D som är 2+ är gammal säljer Damoor här för 3000 kr.
Och F40FD är också flera år gammal...

Borde inte nyare kameror prestera bättre än de här gammelskruttorna?

T.ex. så har Canon eos 350D en Digic II processor medans nyare Digital Ixus modeller äger en Digic III processor...
 
Senast ändrad:
hanneQ skrev:
Men Canon eos 350D som är 2+ är gammal säljer Damoor här för 3000 kr.
Och F40FD är också flera år gammal...

Borde inte nyare kameror prestera bättre än de här gammelskruttorna?

T.ex. så har Canon eos 350D en Digic II processor medans nyare Digital Ixus modeller äger en Digic III processor...

1. De är inte jag som säljer.

2. Canon eos 350D är systemkamera för DE PRISET! och du får 100000x bättre bildkvalitet med den än någon kompakt.

så Canon EOS 350D är bästa köpet du kan göra för de priset.... tro mig
 
Ja, jag har kollat på en del testbilder för den kameran och det ser riktigt bra ut!
Men tyvärr har den "bara" 1,8" tums skärm och jag vill gärna ha så stor skärm som möjligt. Det är viktigt för mig. Kanske lite oresonligt men jag vet att jag inte kommer nöjd med mitt kameraköp om inte den specifikationen uppfylls...
 
Med en digital systemkamera kan du inte använda skärmen som sökare så då spelar den mindre roll...
 
Har velat ha en kompakt, för jag orkar inte vardagsfotografera med systemaren....

Valet föll på en Fuji F31FD, så nu skall jag utforska vad den kan leverera.
 
John, jag ser en annons på blocket där den säljs med minne för 1800 kr. ouppackad. kanske att föredra?


Har kikat en del på Canons PowerShot modeller... Canon PowerShot A640 låg i en bra prisklass, strax under 3000 kr... men jag är osäker... :(
Den har fått bra betyg och så, men kameran är gammal. Jag är sån som vill ha nyaste hela tiden. A640 använder Digic II bildprocessor, så inte den nya III..
 
hanneQ skrev:
Men Canon eos 350D som är 2+ är gammal säljer Damoor här för 3000 kr.
Och F40FD är också flera år gammal...

Borde inte nyare kameror prestera bättre än de här gammelskruttorna?

T.ex. så har Canon eos 350D en Digic II processor medans nyare Digital Ixus modeller äger en Digic III processor...

Canon 350D är en systemkamera. Det är en helt annan sak, det går inte att jämföra. Strunta i den om du vill ha en kompakt.

Sen är Fujifilms F40fd inte alls gammal, den är från i år. Den eller F31fd är bra. Kolla också på Sony W80 som har bildstabilisering.
 
Jag känner mig intresserad av f40fd, men ser nu att macroavståndet ligger på 7 cm. Sony's W80 ligger på 4 cm.
Jag skulle gärna vilja kunna ta bilder vid 1 cm.

Har blivit tipsad om Samsung's S1050. Cyperphoto.se's recension av kameran ger den toppklass. Den har 3" skärm och en hel del finesser och inställningsmöjligheter. Extremt billig dessutom. Stödjer SD-kort vilket jag redan har...
hum.. kanske man skulle slå till på en sådan istället.. kanske räcker den för mig nu? Den tar väldigt bra bilder för sin prisklass.

hum hum !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.