Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera eller Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

bergvin

Ny medlem
Hej därute!
Är det någon som vet om det blir någon större
kvalitetsskillnad mellan att ta ett foto med
digitalkamera(3milijoner pixlar) eller att
scanna in ett bra negativ med tex.Epson 2450 Photo.
 
Min erfarenhet är att en digital bild som är digital från början har bättre färger, briljans och skärpa än en bild som digitaliserats senare.

Men bilden från en digitalkamera "saknar" analog grund, vilket kan göra den mindre användbar eftersom det finns dem som inte riktigt tar (vill ta?) digitalbilder på allvar...

Men, som sagt, det är min erfarenhet och jag hoppas inte att mitt inlägg föranleder en ny lavin av argument i debatten analogt kontra digitalt...

mvh Janne
 
bergvin skrev:
Hej därute!
Är det någon som vet om det blir någon större
kvalitetsskillnad mellan att ta ett foto med
digitalkamera(3milijoner pixlar) eller att
scanna in ett bra negativ med tex.Epson 2450 Photo.
Att scanna ett småbildsneg i en 2450 är ingen bra idé. Den håller inte skärpan för det. Så i det fallet har nog 3MP kameran ett övertag.
Ska du scanna småbild är en filmscanner att föredra.
 
Re: Re: Digitalkamera eller Scanner

Calle S skrev:
Att scanna ett småbildsneg i en 2450 är ingen bra idé. Den håller inte skärpan för det. Så i det fallet har nog 3MP kameran ett övertag.
Ska du scanna småbild är en filmscanner att föredra.

Skulle en 3mpix digikam ge dig en mer högupplöst och skarpare bild än 2450? Menar du allvar?
 
Håller med...
Att scanna ett småbildsneg i en 2450 är ingen bra idé. Den håller inte skärpan för det. Så i det fallet har nog 3MP kameran ett övertag.
Ska du scanna småbild är en filmscanner att föredra.
 
Re: Re: Re: Digitalkamera eller Scanner

coopy skrev:


Skulle en 3mpix digikam ge dig en mer högupplöst och skarpare bild än 2450? Menar du allvar?
Det beror väl på. En 3Mpix-bild tagen med ex. en CanonD30 med bra optik utklassar ju ett dammigt negativ scannat med en medioker scanner som Epson 2450 så det bara ryker om det.
 
Att scanna ett neg i 2450 görs i en hållare för en remsa. Det blir oexaktheter förstås då.

För 6x6 särskilt och för kanske 4*5" verkar den extra intressant tycker jag,
Jag har en och den funkar helt den annonserades.
 
Undvik dessa kombinationsscanners (framförallt för småbild). Du riskerar att bli besviken. Det finns en uppsjö av tester och dylikt på nätet bl a denna http://www.virtualtraveller.org/epson2450.htm

Jag sällar mig till dem som hävdar att digitalkameran (även en vettig 3mp med bra optik) levererar ett bättre resultat än ett scannat negativ från en kombinationsscanner.

Däremot kan ju inte digitalkamerorna (ännu) mäta sig med riktiga filmscanners.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.