Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisering av aps-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicks

Aktiv medlem
Jag vill skanna in mina gamla aps rullar men jag vill inte investera i en ny dyr scanner för detta. Vart kan man vända sig för att hyra en skanner för att utföra detta?

Jag pratade med ett fotolabb dom ville ha 80 kr rullen vilket skulle bli flera tusenlappar för mig att scanna in bilderna.

Finns det någon ekonomisk lösning på detta?

/Nicks
 
En begagnad Minolta Scan Dual II och så beställer man en APS-tillsats till denna. Kostanden lär väl bli runt 2000:-..
 
Andra alternativ?

Jag är i samma situation! Nog måste det väl gå att hyra en scanner med APS kassett? Andra alternativ?
 
tveksamt om det går att hyra.

men många labb har ju skanningsservice. ring nått större labb och kolla, t ex odenlanb i stockholm.
 
Eller varför inte kolla om det inte finns någon på Fotosidan som kan hjälpa er. Vi är ju en del som sitter på scanner men som kan vara utan den en vecka eller så.
Eller slå er ihop och köp en beg tillsammans, kanske det kan finnas en fotoklubb som har en. Det finns oändliga möjligheter.

Greven
 
Behöver du ingen större upplösning och kan ta med egna cd-skivor så maila mig.

/Tobbe
 
Jag gick faktiskt och funderade på detta idag, intressant att det kom upp nu. Hur gör man egentligen med APS? Kan man plocka isär och scanna själv eller?

Har kollat lite på att köpa scanner för att få in alla gamla 35mm bilder men jag har även ganska mycket på APS och dessa vill man ju oxå ha in...
 
APS-film skannas med hjälp av en tillsats som kan rulla fram filmen bild för bild, APS-kassetten är konstruerad för att filmen skall gå att rulla ut/in.

Jag har bara sett APS-tillsatser till "riktiga" filmskannrar (ej flatbädd), men tyvärr har "riktiga" filmskannrar nästan helt försvunnit från marknaden. Det blir till att söka efter begagnat, exempelvis Canon CanoScan FS-4000 US som levererades med APS tillsats (kräver dock SCSI anslutning, kort medföljde). Till Nikons skannrar var APS-tillsatsen extrautrustning, minns faktiskt inte hur det var med Minoltas skannrar.

En mer brutal lösning är att helt enkelt rulla ut filmen ur kassetten och klippa upp den i lagom bitar, och därefter skanna med en flatbäddsskanner som klarar större filmformat.
 
... Canon CanoScan FS-4000 US som levererades med APS tillsats (kräver dock SCSI anslutning, kort medföljde). ...

CanoScan FS4000US Kräver inte SCSI, jag kör min på USB. En trvlig scanner, inte snabb, men bra kvalitet. Att skanna APS med den var trevligt, in med kasseten, gör inställningar, tryck scan och ta en fika.

Greven
 
Diaduplikator

Jag har ett tillbehör, diaduplikator, för Nikon.
Man sätter den direkt i kameran som ett objektiv, fram finns hållare för diaramar. Nu är det så att denna är för 24X36 och min D2X dessvärre croppar. Att fotografera av "halvformat", (det borde var något liknande APS) funkar jättebra. Fotade i RAW för att kunna justera dynamik/färger.

Har du Nikon,så kan du väl höra av dig!

/Mats G
 
Kodak aps scanner

CanoScan FS4000US Kräver inte SCSI, jag kör min på USB. En trvlig scanner, inte snabb, men bra kvalitet. Att skanna APS med den var trevligt, in med kasseten, gör inställningar, tryck scan och ta en fika.

Greven

Hej,
jag köpte en kodak aps scanner som endast fungerade i parallel porten och med Windows 98. Tyvärr gick scannern sönder innan jag han klart med alla rullarna.

Så leta på blocket eller liknande efter kodak fd300 om du har en gammal pc att köra denna scanner på.
Canons variant är betytligt dyrare men fungerar säkert bra den med.


/Niclas
 
Kopte en Canoscan FS4000US m aps-tillsats för 1250 kr för en vecka sedan på blocket.
Fungerar alldeles utmärkt, har dock inte testat apsfilm än (bara s/v och färgneg).
Leta efter en sådan, rekommenderas!
 
Jag såg precis att Odanlab.se har en kampanj för digitalisering av gamla foton.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2850

Det var väl bra pris även om formatet var begränsat. Men duger det så..
Jag fick en färgfilm på CD för några år sedan istället för pappersbilder och det var riktigt usel kvalitet, ungefär som med sämre mobilkamera.
Fördelen om man köper en bra begagnad skanner är att man kan sälja den för samma pris (eller mer) när man är klar. Dock får man lägga ned sin dyrbara tid på själva skannandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.