Annons

Digitala svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Redtroll

Medlem
Hepp!

Jag har en liten undran om utskrift av svartvita bilder.
Jag har fotograferat en hel del med svartvit film, och funderar nu på att komplettera med en digital kamera.

Vad jag undrar över är hur man får bra utskrifter av digitala svartvita bilder.
När man kopierar film till papper har man ju ganska stora möjligheter till att välja kontrast, svärta, papperskvalitet osv.
Hur löser man detta med en skrivare?
Finns det bra papper som är hållbara?
Kan man få bra svärta och djup?
Jag har sökt lite i forumen men inte hittat något bra svar på just detta...

Någon som har erfarenhet av detta?
 
De flesta skrivare ger inte tillräckligt bra resultat. Ingen bra maxsvarta och svaga färgstick.

Till vissa bättre skrivare (t ex Epson 2100) kan man byta ut färgpatronerna mot gråskalepatroner och "fotosvart". Reslutatet blir mycket bra men givetvis inte helt i klass med äkta vara.
 
Min erfarenhet av att lämna till labb är att risken att du inte blir nöjd med slutresutet är överhängande. Inget slår mörkrummet vid s/v foto, än så länge...
 
Ett sätt att "få bort" färgsticket vid utskrift är att göra ett avsiktligt färgstick, d.v.s. tona bilden i datorn. Alla bilder kanske inte lämpar sig för det, men jag scannade några gamla familjebilder och där gjorde sig sepiatoning väldigt bra, motivmässigt. Jag har aldrig skickat svartvita digitalbilder till lab, men metoden borde väl fungera där också.
 
Ingemansson skrev:
Min erfarenhet av att lämna till labb är att risken att du inte blir nöjd med slutresutet är överhängande.

Tja, kör man med färdiganpassade bilder och inte låter labbet fingra på nivåer o dyl har jag inte några dåliga erfarenheter.
 
Ja, du Paul, jag tror inte grabbarna med anloga kameror har riktigt grepp om läget när det gäller digtala svartvita utskrifter. Inte att döma av de kommentarer du fått här i alla fall

:)

Om du tänker på följande vid digtal behandling av svartvita bilder så kan du matcha analogerna fullt ut vad gäller svärta, gråskalor kontrast osv.

1. Alla svartvita bilder ska behandlas som fyrfärgsbilder. Viktigt! En riktig svärta ska alltid tryckas/skrivas ut i fyrfärg!

2. Du bör ha en skrivare med pigmenterat bläck och inte en med dye-bläck (som bara är färgat vatten)

3. Välj ett papper efter din smak, den kvalitet du vill ha, och som passar skrivaren. Det finns många att välja på som klart matchar det analoga materialet. Men precis som i det anloga fallet är ofta principen - smakar det så kostar det. Tänk också på att...

4. du måste ha en korrekt färghantering med rätt konfigurerade färgprofiler i hela flödet, så att skrivaren får korrekt information.

5. Dessutom är det viktigt att det digitala grundmaterialet, den digtala bilden, inte är utarmad vad gäller gråskalan, något som är upp till dig vad gäller fotoskicklighet och kunskap när det gäller efterbehandlingen.

Kunskap är mackt, som någon skrev.
Precis som med det analoga materialet måste man veta vad man gör för att få ett godtagbart material. De som tycker att de får bättre resultat med de gamla metoderna kanske helt enkelt har den kunskapen. För mig skulle resultatet vara det omvända. Så det är upp till dig vilken teknik du vill använda - det är i bägge fallen mest på dig resultatet beror.

:)
 
Paradoxalt nog finns det större möjligheter att enkelt göra fantastiska s/v bilder med datorn men det är svårt att få ut den på papper. Det krävs i princip expertkunskaper.
Jag väntar fortfarande på en hyfsat billig slags laserskrivare som kan exponera vanligt s/v papper.
 
Jag har skrivit ut svartvita bilder på min Epson 1290 och tävlat med dem i den lokaka fotoklubben.

Jag har till och med fått omdömet "bra mörkrumsarbete" av juryn, vilket är lite intressant... :)

Så visst fungerar det.
 
Jag väntar fortfarande på en hyfsat billig slags laserskrivare som kan exponera vanligt s/v papper.
Då skulle det ju nästan bli en laserskrivare, ordagrant. Fast samma problem som med mörkrum erhålles, papparet behöver fortfarande framkallas, laddas och exponeras i totalt mörker.

Idag använder ju samtliga laserskrivare toner, och det enda som göres med laser är att ladda dom punkterna på trumman som hämtar tonern för att bestämma var tonern ska fastna. Sen smälts ju tonern i i pappret. Så igentligen är det lite vilseledande med laser.

Tror att ett bra kalibrerat fotolabb man litar på är det närmaste vi kommer idag. Alternativt bättre enklare "dye sub"- eller pigmentbaserade skrivare.
 
Hur bestånde är dessa utskrifter egentligen?

--------------

Ja beständigheten är ju beroende av hur bilden förvaras. Och det är ju alltid svårt att veta om tillverkarnas uppgifter är korrekta när det handlar om halvsekel och liknande. Tidigare har man talat om ca 50 års beständighet, alltså ung samma som för analogt fotomaterial.

Men låt mig citera tidning FOTO:s test av en Epsonskrivare i det nummer som kom ut nu:
(Citat)
... det pigmenterad bläck som finns i Epson Stylus Photo 2100 ... uppges ha en ljushållfsthet upp till 80 år. Så lång tid har inte gått sedan de här skrivarna lanserades, men utskrifter som vi gjort från Epson 2100 och som hängt nära fönster under drygt ett år visar fortfarande inte minsta tendens att blekna i färgerna. Och under det här testets gång kunde vi inte motstå frestelsen att prova vattenbeständigheten, genom att låta en nyutskriven bild på Epsons högblanka Premium Glossy Photo Paper dränkas under en vattankran under ett par minuter. Färgerna tog inte minsta skada av vattnet och pappret förlorade heller inget av sin styvhet. Det gick att repa den fuktiga ytan med en nagel, men så behandlar ingen förnuftig fotograf sina bilder. (Slut citat FOTO nr10/2004 sid 48).


Min egen erfarenhet av den här skrivaren när det gäller bildkvalitet är att kunderna som får sina bilder från denna maskin på semiglosspapper ofta spontant uttrycker att det är bättre än "vanliga foton". Men de är ju förstås lekmän på området.

Jag vill tillägga att jag inte säljer Epson. Sanningen är den att det finns många billiga skrivare som är mycket bra, om man iaktager de "regler" som jag angav ovan.

:)
 
HPs serie skrivare som tar gråskalebläck är en lösning som inte kräver expertkunskaper. Och riktigt, riktigt bra blir det. Och absolut inget färgstick.

Att få ut neutrala kopior från färgskrivare har jag i princip aldrig lyckats med. Onlinelabben har också varit rätt ojämna för mig.

990 kr gav jag för min 7660 och till det tillkommer gråskalepatronen för 250 kr. Så uppstarten är billig. Patronerna töms ganska kvickt dock, så förbrukningsmaterialet kostar. Testremsor och arbetskopior i mörkrummet är ju å andra sidan inte heller gratis.
 
Jag vill bara betona att jag med mina kommentarer ovan INTE menar att det behövs expertkunskaper för att göra svartvita bilder som utmanar analogtekniken. Den grundläggande kunskap som behövs - förutom den som gör dig till en bra fotograf - är lätt förvärvad i ett tidsperspektiv på en eller ett par kvällar, om man gör det systematiskt.

Därutöver behövs förstås tid att skaffa sig ett handlag med det man sysslar med, men på den punkten tror jag att den analoga tekniken ställer större krav. Men det är klart att om man behärskar den kan det kännas tungt att börja på nytt, så att säga.

Inte heller ville jag säga att det måste till bara den bäst utrustningen för dyra pengar för att det ska bli bra.

På en utbildning nyligen där eleverna skulle ta fram så bra passning som möjligt mellan en bild utskriven på skrivare och en bild som sedan skulle tryckas (ett korrektur alltså) var den bästa passningen gjord på en skrivare för 1 500 kronor. Bara som exempel, alltså.
 
robarb skrev:
Jag vill bara betona att jag med mina kommentarer ovan INTE menar att det behövs expertkunskaper för att göra svartvita bilder som utmanar analogtekniken.
Det var inte ditt inlägg jag syftade på med det där om expertkunskaper, utan Mats som skrev det rakt ut ;-)
 
själv skickar jag mina digitala s/v bilder till online-labb som har färgprofil.
jag lägger på färgprofilen på bilderna direkt innan jag skickar över dom och då (om labbet gör rätt och har en bra inställd färgprofil) så blir de s/v bilderna garanterat utan färgstick.
det går fort, är enkelt och resultatet är både riktigt bra, billigt och garanterat hållbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.