Annons

Digitala kopior 30x40 vart?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Vilka labb fixar den strl? Fotolabo verkar ju inte göra det längre? Gärna billigt men kvalitén är viktigare. Krav annars är att det går att ladda upp via webläsare eller att uppladdningsprogram finns för mac osx, och så är det ju alltid bra om kopiorna kan skickas per post då jag inte bor i någon stad.
Tacksam för hjälp.

apport.se
colormailer.com

men så var det där med kvaliten..... och om måtten skall vara exakt det du skrev, inte typ +2cm

Roine

Tack, ska kolla apport. Någon med erfarenheter av deras kvalite? Tror att det är Colormailer som saknar uppladdningsmöjligheter för mac men jag kan ha fel. Kollar det med.

Excellera i Malmö har 30x40 i sitt utbud. Tror inte dom är billigast, men dom är definitivt trevliga!
Jag har inte provat deras FTP-tjänst, men enligt informationen på hemsidan så ska det gå att använda en vanlig webbläsare, vilket gör att det borde funka även för Mac-användare.

Senast ändrad:
Hej

Jag är väldigt nöjd med apportbilderna och med colormailer.

Såg en test i nån tidning nyss o de menade att colormailer la på rätt hård skärpning.

Har för mig att Colormailer har både web o programstöd, jag kör pcprogrammet själv. Är mycket nöjd med pris/prestanda på detas 50x70.

vsfl.se har bra kvalite i vart fall o man kan hämta i butik, men vet ej om de klarar så stora bilder.

önskefoto ( onskefoto.se ) har gjorde de kvalitetsmässigt bästa bidlerna jag har på sitt matta papper.

Har någon testat Fujis bilder? Bra priser o ingen frakt (man hämtar dem i närmaste butik) samt tjockt o fint fotopapper. Vet att somliga fuskar där o kör på tunnare dasspapper...

Linmajon skrev:
Har någon testat Fujis bilder? Bra priser o ingen frakt (man hämtar dem i närmaste butik) samt tjockt o fint fotopapper. Vet att somliga fuskar där o kör på tunnare dasspapper...

Jag har skrivit ut ett antal 10x15 och 15x20, och de blir jättenice.

Jag väljer bort cropping och skärpning (eller vad de nu gör med sina bilder) och det blir bra.

Billigt också, tom.

Tackar för alla tips:) fast fortfarande är det bara Excellera som har den exakta strl 30x40 och de är rätt dyra. Fler tips om billiga? Jag har lovat kunden ett "kompispris" och och skulle nästan gå back på att göra kopior hos Excellera om jag även vill ha betalt lite för fotoarbetet samt film.

En fundering till. Jag läste testen i Foto om att man inte ska skärpa bilderna innan man skickar till fotolabo. Har för mig att jag brukat gjort det förr (för ett år sedan typ) och ändå fått bra kopior. Någon som vet om de ändrat skärpningen? Hur gör ni andra som skickar dit?

Roine, jag hittade Colormailer i Fotowires program. Skickade b l a en 35x40 som jag ska ha själv till dem och en laddning mindre bilder till Önskefoto för att testa. Apports sida där man laddar upp bilder verkar inte funka i min browser så de skippade jag.
/Lotta

Gör en bild 30x40, lägg till vit yta i ”canvas size” till 35x40 (eller vad labbet har för storlek) i Pshp och skär med stålskala och vass kniv.

Så gör jag med mina 18x24 som jag levererar bröllopsbilder i. Kopierar dem på 20x30.

Expert Digicenter på nätet har 20x30 cm för 39 kr/st. Men om det är fler än 5 bilder endast 9 kr/st!

Jag har själv framkallat 20x27 via Expert Digicenter och det blev mycket bra bilder. Helst med tanke på att det var från min gamla Sony DSC-30 1,3 megapixel!

Killen i affären ville väldigt gärna se resultatet efter det att vi hade "testzoomat" i butikens snabbframkallning för att se om det var möjligt. Han blev förvånad över det bra resultatet. Men det är bra Zeiss optik i Sonyn. :)

En sak jag stör mig på när det gäller "framkallning" av digitala bilder är att man inte riktigt vet hur det ser ut när man får bilden. Anledningen till att jag nästan helt gått över till dia är att då får jag maximal kontroll över resultatet. Vill jag underexponera så ska jag få göra det, och slippa grå storkorniga papperskopior som labbet "försökt rätta till".

Samma sak är det med digitala bilder. Labben lägger på oskarpa masker, korrigerar färger och kontraster och har sig. Allt sådant vill jag göra själv.

Jag vill alltså ha ett labb som dels har en profil som man kan spara bilderna efter i PS, så att man har en uppfattning om hur färgerna blir, samt att de övrigt inte gör ett dugg mer än att köra ut bilderna på papper.

Hittils har jag hittat ett sådant labb, nämligen Excellera i Malmö. De har dessutom en "hands-off-rabatt" om de "slipper" ta hand om korrigeringen av bilderna. Utmärkt!

Men finns det verkligen inga andra ställen som uppfyller dessa ganska enkla önskemål?

/Jens

www.fotolabo.net
De har en profil för just deras labb som updateras då och då. Fungerar bra

www.proprint.se
De har en allmän profil för deras maskin. De justerar sedan maskinen för att efterlikna referensmaskinen. Håller på att testa dem just nu. Bra labb men jag kan inte säga något om profilen just nu.

ok, vad bra! Kan man be dem att inte trixa något med bilden också? Dvs, ingen skärpa, ingen uppljusning, inget ingenting alls, inget pill.

/Jens

jensohlsson skrev:
ok, vad bra! Kan man be dem att inte trixa något med bilden också? Dvs, ingen skärpa, ingen uppljusning, inget ingenting alls, inget pill.

/Jens

Exaktamente. Proprint har numera en ruta du kryssar i med ingen ändring i storlek eller justering. Fotolabo gör ingenting förutom en svag skärpning som är minimal, finns en tråd om detta i forumet, bara att söka.

jensohlsson skrev:
En sak jag stör mig på när det gäller "framkallning" av digitala bilder är att man inte riktigt vet hur det ser ut när man får bilden. Anledningen till att jag nästan helt gått över till dia är att då får jag maximal kontroll över resultatet. Vill jag underexponera så ska jag få göra det, och slippa grå storkorniga papperskopior som labbet "försökt rätta till".

Samma sak är det med digitala bilder. Labben lägger på oskarpa masker, korrigerar färger och kontraster och har sig. Allt sådant vill jag göra själv.

Jag vill alltså ha ett labb som dels har en profil som man kan spara bilderna efter i PS, så att man har en uppfattning om hur färgerna blir, samt att de övrigt inte gör ett dugg mer än att köra ut bilderna på papper.

Hittils har jag hittat ett sådant labb, nämligen Excellera i Malmö. De har dessutom en "hands-off-rabatt" om de "slipper" ta hand om korrigeringen av bilderna. Utmärkt!

Men finns det verkligen inga andra ställen som uppfyller dessa ganska enkla önskemål?

/Jens

crimson.se, Lambda PreFix

Den enda gång jag scannat och rättat till bilder för att sedan skicka dem digitalt till något fotolabb blev bilderna väldigt lika det jag såg på skärmen. La inte märkte till några efterjusteringar där. Det är klart, jag var ju tvungen att fixa till formatet så det passade deras olika alternativ.

Det aktuella labbet är www.proffskopia.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar