Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör till mer professionell

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja den väntetiden var ju inte kul.Har dock inte hört att Sony ska vara sämre än någon annan på den biten. Hoppas du tittar på A77 då den är ett utmärkt val och fullt i klass med 7D.Vad har du för övriga objektiv till kameran förutom 50/1,8 som jag såg att du har?Kanske finns nåt man kan köpa billigt om du byter märke ;)

Nej precis det var inte så kul att vänta så länge, dessutom har fotobutiken i stan där jag köper de flesta av mina grejer slutat köpa in från Sony p.g.a. den dåliga servicen så det är inte bara jag. Men du kan ju ha haft tur när det gäller det :)
I övrigt har jag Tamron 70-300. Har bara de tre objektiven (tamron, sony och original). Däremot har jag redan en köpare av det objektivet tyvär :)

Kameramodell: Sony Alpha 350
Objektiv: Sony AF-DT 50/1.8 SAM
ISO: 400
Slutartid: 1/60 sek
Bländare: F/2
Beskärning: Jag tog bara en bit ur bilden, den är varken förstorad eller förminskad.

Jag är förmodligen helt ute och cyklar när det gäller inställningarna och ni har säkert många synpunkter på dem, men det är ju därför jag frågar er så det är bara att säga! :)

1/60 sek med 50 mm brännvidd kan var på gränsen till för lång tid för att undvika skaknings/rörelseoskärpa.

f/2 på ett f/1,8 objektiv är förmodligen inte den allra skarpaste bländaren. f/4 ger förmodligen bättre skärpa. Men då måste du ju å andra sidan antingen höja ISO (mer brus) eller använda längre tid (mer skaknings/rörelseoskärpa).

Att "ta en bit ur bilden" är att beskära. Du visar ju inte hela bilden. Om vi inte vet hur stor del du visar, i relation till hela bilden, så är det omöjligt att veta var det är vi tittar på.

Okej, tack alla för det angående bilden. Hade ingen aning om att det var svårare att fokusera när det var dåligt ljus, använde som sagt även fjärrutlösaren med autofokus, kanske ska fokusera manuellt i sådana situationer i fortsättningen då. Hur minskar jag färgbruset? Genom att sänka ISO eller?

Och tack alla andra också för hjälpen med val av kamera. Nu har det genast blivit mycket lättare att välja.

mvh Sara

1/60 sek med 50 mm brännvidd kan var på gränsen till för lång tid för att undvika skaknings/rörelseoskärpa.

f/2 på ett f/1,8 objektiv är förmodligen inte den allra skarpaste bländaren. f/4 ger förmodligen bättre skärpa. Men då måste du ju å andra sidan antingen höja ISO (mer brus) eller använda längre tid (mer skaknings/rörelseoskärpa).

Att "ta en bit ur bilden" är att beskära. Du visar ju inte hela bilden. Om vi inte vet hur stor del du visar, i relation till hela bilden, så är det omöjligt att veta var det är vi tittar på.

Okej jag förstår tack.

Tjaa, alltså bilden är rätt stor, jag har med hela kroppen i bilden och ganska mycket på sidorna, själva bilden var ungefär 4000px bred innan jag beskärde den. Om det var svar på frågan?

Okej jag förstår tack.

Tjaa, alltså bilden är rätt stor, jag har med hela kroppen i bilden och ganska mycket på sidorna, själva bilden var ungefär 4000px bred innan jag beskärde den. Om det var svar på frågan?

Som sagt, lägg upp originalbilden som den kom direkt ur kameran så är det betydligt enklare att uttala sig.

Om man bara plockar ansiktet ur en bild där personen är i helfigur och dessutom inte upptar hela bilden så skall man nog inte förvänta sig för mycket.

Huvudet upptar ju inte så stor del av bilden....

Svårt att bedömma eftersom även denna bild är förminskad. Men jag skulle tro att det till största del rör sig om för lång slutartid och för stor bländare som båda bidrar till viss oskärpa. Du har tydligen fotat med befintligt halvdant ljus inomhus? Det är inte de enklaste förutsättningarna. Blixt hade säkerligen hjälp en hel del. Sen kan det förstås också vara felaktig fokus. Svårt att se på den förminskade bilden men jag får ett intryck av att fokus hamnat något framför modellen.

Jag laddade upp den i originalstorlek men sidan jag laddade upp den på förminskade den tyvär, vet ingenstans där jag kan ladda upp den smidigt men samtidigt behålla storleken tyvär.

Och ja det stämmer att det är inomhus och det var rätt dåligt ljus där inne, det fanns väldigt få ljuskällor och då jag bara har en inbyggd blixt lät jag bli att använda den då jag själv tycker att det inte blir så snyggt med inbyggd blixt. Ska däremot införskaffa mig en extern blixt.

Jag använde mig av fjärrutlösare och autofokus så där har vi svaret på den usla fokuseringen. Den siktade förmodligen in sig på väggen till höger eller något.

Just den där fotograferingen var inte heller så värst seriös mest för att öva och slarvade väl lite för mycket. Men Tack för hjälpen nu vet jag varför, får se till att lägga ned mer tid på fokus och slutartid o blädare nästa gång då ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar