Annons

Digitala bakstycken till 24x36

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Har hamnat i disskusion med en kollega om digitala bakstycken till 24x36 mm kameror.

Han hävdar att det finns och jag säger nej ;-) Så....

Finns det???
 
Hmmm

Gör en sökning på dpreview. Det finns ett företag som presenterat en fungerande prototyp. Så man kan säga att ni båda har rätt.

Det finns - och inte!

mvh
PL
 
Kodak har ju några varianter som man sätter på Canon respektive Nikon som väl borde liknas vid digitala bakstycken.

/Maverick
 
Nej till 135-kameror finns det inte men det finns bakstycke till Hasselblad bl-a. med en sensorplatta med det effektiva måttet 24 x 36.
Us
 
Sonnaren skrev:
Nej till 135-kameror finns det inte men det finns bakstycke till Hasselblad bl-a. med en sensorplatta med det effektiva måttet 24 x 36.
Us

Kolla på kodaks hemsida.

Jag har själv sett någon gammal eos1a med något kodaktillägg som sitter både under och baktill.

Mvh
Maverick
 
Det här siliconfilm tramset har varit upp förut...och det har varit "not yet available" väldigt länge...

Det är en bluff...antagligen för att mjölka godtrogna sponsorer på pengar...

Dom har ingen fungerande prototyp....om dom nu hade det, varför har dom inga äkta bilder på den?
Bilden på http://www.siliconfilm.com/ är en 3D-rendering...skapad av en amatör...
 
På fotomässan i Florida förra året visade dom en digital filmkassett som lösning, i stället för filmsnutten som stack ut så satt det en platta, men utvecklingen lades ner, förmodligen då priset för en fungerande skulle hamna på >10.000:-

Kanske det kommer bakstycken så småningom men än så ligger det digitala i sin "barndom" och utvecklingen går snabbare än en 50 ASA-film.
 
Maverick skrev:
Kolla på kodaks hemsida.

Jag har själv sett någon gammal eos1a med något kodaktillägg som sitter både under och baktill.

Mvh
Maverick

Jodå, Kodak DCS3/DCS5 eller EOS D2000/D6000. Inte många pixlar men bygger helt på en EOS 1N med annat bakstycke och grotesk påbyggnad. Även Nikon har en modell som heter... humm... DCS420 tror den byggde på en Nikon F90
 

Bilagor

  • eos-dcs3.jpg
    eos-dcs3.jpg
    26.7 KB · Visningar: 626
Maverick skrev:
Kolla på kodaks hemsida.

Jag har själv sett någon gammal eos1a med något kodaktillägg som sitter både under och baktill.

Mvh
Maverick
Handlar inte detta om helt ombyggda kameror som inte kan konverteras tillbaka till 135-film utan att ta's till verkstad/fabrik? Ett bakstycke skall fotografen ju själv kunna sätta på kameran på ett par sekunder - ja. < 1/2 minut i varje fall.
Us
 
Sonnaren skrev:
Handlar inte detta om helt ombyggda kameror som inte kan konverteras tillbaka till 135-film utan att ta's till verkstad/fabrik? Ett bakstycke skall fotografen ju själv kunna sätta på kameran på ett par sekunder - ja. < 1/2 minut i varje fall.
Us

Definitionsfråga!

Jag definierar det som all form av utrustning som fästes på en analog kamera och förvandlar den till digital.

Mvh
Maverick
 
Vad jag vet så har kodak köpt några (ett gäng ja...) hus som dom byggt om till digital kameror. Av både Nikon Och Canon.
Men vad jag vet så reparerar inte Nikon iaf kodak-nikon kamerorna, iaf int när jag jobbade där för ca: 2-3år sedan (på Nikon).

Mvh Mats
 
Maverick skrev:
Definitionsfråga!

Jag definierar det som all form av utrustning som fästes på en analog kamera och förvandlar den till digital.

Mvh
Maverick
Nja, då är det ju inte fråga om ett bakstycke till kameran, det är en permanent konvertering av en analog kamera till en digital. Till flera mellanformatskameror finns det b a k s t y c k e n som kan skiftas efter behag, format för film/digitalt eller polaroid kan ändras mellan varje bild (vad det nu skulle vara bra för men det är en annan fråga....). Du skulle väl aldrig säga att D100 t.ex är en F80 (eller vad tusan den nu bygger på) med digitalt bakstycke??
Jag är inte så hemma i den digitala världen så modellbeteckningarna kan vara år häcklefjäll men jag tror du förstår vaad jag menar.
Us
 
Jo, det är din definition och behåll den så behåller jag min. Fast med din definition så kommer det aldrig att förekomma heller eftersom småbildskameror per definition inte har bakstycken, förutom någon modell från Pentax tror jag.

Skillnaden mellan D100 och Kodaks varianter är att du kan, om du är kunnig, köpa kameran från Nikon eller Canon. Digitalenheten från Kodak och montera på din systemkamera för att få en digitalkamera. Jag kan förstå att Canon respektive Nikon inte vill reparera dessa eftersom det uppenbarligen är ett större ingrepp än för mellanformatskameror.

Tror det i nollornas barndom förekom ytterligare någon tillverkare som gjorde liknande bakstycken som kodak. De annonserade i Foto så ni kan ju leta där om ni har de gammla numren kvar.

Mvh
Maverick
 
Köpa digitalenheten från Kodak? Men det har man väl aldrig kunnat göra?

I såna fall har det gått mig helt förbi, och jag som brukar tycka att jag i alla fall har hygglig koll.
 
Maverick skrev:
Jo, det är din definition och behåll den så behåller jag min. Fast med din definition så kommer det aldrig att förekomma heller eftersom småbildskameror per definition inte har bakstycken, förutom någon modell från Pentax tror jag.

Och det finns ett par olika bakstycken till t.ex. min F5, och till F100. Och till F90 (X)som man kan skifta om man vill ha in datum eller text på negativen/bilderna även om man inte byter film för det. Tror inte Canon har det sämre på den fronten. Det borde gå att få in en digital platta på ett sådant bakstycke, på tryckplattans plats och därmed snabbt konvertera kameran till digital. Även om bakstycket blir klumpigt p.g.a. batterier, minne etc. Ett bakstycke behöver ju inte vara ett filmmagasin - även om det är så på flera mellanformatare.
Us
 
visst fanns det

har en kodak dcs200
och på den sitter det en nikon 8008s
det ända som man behöver byta på kameran är mattskivan som är mattad utanför ccd'ns område

klart häftig pryl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.