Annons

digital vs analog

Produkter
(logga in för att koppla)

robertM

Medlem
jag kör analogt nu men har blivit mer o mer intresserad av att gå över till digitalt.
en av anledningarna till att jag ej bytt är att jag o mina bekanta gillar att se diabilder på duk i storformat. jag vet ej riktigt hur det funkar med digitala projektorer?
jag är inne på att isåfall skaffa ett 20d eller 1d mkÍI hus. men om man dessutom skall köpa en projektor så blir det en väldans massa pengar för en amatörfotograf.
hur visar ni era digitala bilder för andra?
är det någon som har erfarenhet av projektorvisning av digitala foton?

det hade varit väldigt intressant att få lite "input" om detta.
 
Hej

När vi har haft fotomöte så har vi ibland fått låna en videoprojektor, tex från någons jobb eller liknande. Annars visar man på datorskärmen hemma eller med en väskdator eller bilder på nätet eller skickar bilderna via e-mail till varandra. Ibland visas det bilder som är utprintade.

Bilderna från projektor kan se lite märkliga ut, ibland med konstiga färger. lite gröngul ton. De vi har lånat har kanske varit lite enklare och äldre projektorer, men är bättre än inget.

Men jag ser inte det som ett hinder för att gå över till digitalt, finns ju så mycket andra fördelar.

MVH

Omar
 
... en av anledningarna till att jag ej bytt är att jag o mina bekanta gillar att se diabilder på duk i storformat...

Det här är en stor nackdel med det digitala. Det enda sättet att ge den digitala bilden rättvisa är att visa den på en kalibrerad skärm eller på papper. Jag skulle vilja påstå att ut på papper är enda sättet.

Jag blir själv irriterad över detta då man har en kamera (20d) med 8,2 megapixel som tecknar detaljer snudd på lika bra som småbildsdia. Men att om man vill visa bilderna stort för andra med en projektor så blir det med betydligt lägre upplösning. Vår projektor på jobbet är ganska ok den visar bilder i 1280x1024 vilket är ganska hög upplösning... men ändå bara 1,3 Megapixel... så man tappar otroligt mycket detaljer i bilderna.

Jag har kikat på priser för att "översätta" den digitala bilden till vanlig dia... men priserna är tyvärr fortfarande alldeles för höga. Runt 200 kr per bild. Känns för dyrt för att ens vara värt att prova.

Av denna anledning, och endast av denna, så funderar jag på att börja fotografera analogt.

Men ut över den anledningen så ser jag bara fördelar med den digitala tekniken.
 
I min klubb brukar vi kolla bilder parallellt med småbildsdiaprojektor och digitalprojektor. Efter att man kollat på en visning på diaprojektorn och går över till den digitala så blir man rätt besviken över den dåliga detaljrikedomen på den digitala. Det går helt enkelt inte att jämföra dem.

Däremot är den digitala projektorn väldigt bekväm. Plus att den ger jämn skärpa över hela bilden.

Med dia måste man ju ha glasade ramar för att få lika lite störningsmoment i visningen som med digitalaren. Men ingen vill ju ha glasat i sitt arkiv. Så då får man leva med poppandet och oskarpa kanter om man inte har ett objektiv med kurvat filmplan.
 
Hur blir det om man skriver ut bilden på OH-film och kör med en vanlig stor OH-projektor?

Nån som testat detta?
 
Använder en projektor i mitt arbete för att visa bilder på och den har 1024x768 i antal pixlar. Eftersom betraktningsavståndet är relativt stort har jag inte sett den begränsade upplösningen som ett stort problem. Om man står en meter ifrån är skillnaden naturligvis uppenbar, men så visar man inte bilder. Problemet är i såfall att högdagrarna lätt kritar ur.
Nu kommer projektorer med 6 MP men lite väl dyra än så länge jämfört med diaprojektor...
 
själv så tycker jag inte att upplösningen är det stora problemet med digitalprojektorer utan mer då att svärtan är sämre än med dia.

Just svärtan är oerhört viktig för mig då jag tycker att den ger en djupkänsla & där är digitalprojektorerna enligt mig klart sämre...

Nu kan jag dock inte säga att jag saknar diaprojektorn då mina diamagasin har legat travade i en garderob i många år men det är klart att om visning på duk är viktigt för en så är nog det analoga att föredra om man vill ha det där krispiga, optimala med bra svärta.

//Larsa
 
det känns som digital bildvisning på duk ligger i sin linda.
men det måste finnas massor med digital-fotgrafer som vill se sina foton på duk i storformat?!
varför har inte mer hänt på den här fronten, när husen bara blir mer o mer avancerade med mer pixlar/lägre priser?

känns som att man skall avvakta lite?
 
Jag har en ny projektor och jag tycker att visning av digitalbilder är riktigt bra om det är mörkt i rummet. Om det är lite ljust blir det problem med svärtan som andra redan har påpekat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.