Annons

Digital systemkamera - något för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaSofia

Medlem
Hej!

Jag är en glad amatör, som "knäpper bilder" utan att göra en massa inställningar som jag ändå inte förstår något av.

I dagsläget så har jag en Sony Cybershot med 5,1 megapixlar som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tycker att den är oerhört seg, vilket gör det i princip omöjligt att lyckas med rörelsebilder.

Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om (digital)fotografering, och håller på att leta efter någon bra kurs att gå för att få grunderna.

Så, nu till mina frågor! Är det här en kameratyp som fungerar även för en "vanlig amatör", dvs blir det bra bilder även med de automatiska inställningarna? Jag vill ha en kamera som jag kan växa med, men den bör ju även fungera med mina nu väldigt ringa fotokunskaper...

Det jag har läst som negativt på vissa modeller är något om "bildstabilisering" som saknas. Är det något väldigt viktigt? Bör man välja en annan kamera på grund av det?

Det verkar som att 18-55 mm objektivet ingår (om man inte bara köper kamerahus). Är det någon som vet hur pass nära man kan fota ett objekt med det? Att köpa till extraobjektiv är inget jag kan göra direkt, men kanske så småningom.

De modeller jag har kikat på (på internet) är:

Canon EOS 400D

Sony A100

Nikon D40X

Kan man säga om den ena eller den andra har några fördelar/nackdelar gentemot den andra? Har någon av modellerna någon funktion som gör att jag bör välja den? Saknar någon av modellerna någon funktion som gör att jag inte bör välja den?

Tar tacksamt emot tips och råd!!

Mvh, Sofia
 
Alla tre är väldigt bra kameror och du kommer bli väldigt nöjd vilken du än köper. Visst finns det för och nackdelar med de olika men inget jag tror du som glad amatör som itne verkar ha några planer på att köpa väldigt mpnga objektiv behöver bry dig så mycket om. Åk till en affär och känn lite på dom. Välj den som känns bäst att hantera.
 
Om jag gissar lite, så tror jag ju att jag får finare bilder med vilken som helst av dessa kamerors automatinställningar, än med min nuvarande? Gissar jag rätt då? :)

Det här med bildstabilisering, är det viktigt? Jag kommer som sagt troligen inte att köpa en massa objektiv, men det är klart, växer intresset och kunnandet så växer väl lusten för extraobjektiv.

Klarar de objektiv som ingår närbilder? Ungefär hur nära objektet kan man fota? (Kallas väl macro tycker jag mig ha läst?)

Tack för svaret!
 
Bildstabilisering brukar diskuteras häftigt. Visa behandlar det som om det vore botemedlet till cancer och andra säger att det är en kul grej som är bra att ha ibland när man jobbar med långa objektiv.

Inget av kitobjektiven är direkt lämpade för makro. Om man inte känner för att lägga 4000 på ett makro kan man köpa mellanringar för kanske 500 eller förstoringslinser. Det blir inte lika bra men det funkar.
 
Då får jag nog åka ut till OnOff när det är dags att handla, och välja den som känns bäst (såvida det inte har kommit en massa nya vid det laget). Sen får jag kanske komplettera med ett makroobjektiv så småningom, någon dag när jag känner mig rik! :D (eller kanske köpa begagnat?)

Tack för svaren och tipsen!
 
Har du möjlighet så undvik onoff för kameraköp. Det är bättre att åka till en riktig kameraaffär eftersom dom faktiskt vet vad dom pratar om. På onoff och liknande ställen vet dom bara vad som står på produktbladet.
 
SofiaSofia skrev:

Det här med bildstabilisering, är det viktigt? Jag kommer som sagt troligen inte att köpa en massa objektiv, men det är klart, växer intresset och kunnandet så växer väl lusten för extraobjektiv.

Jag liksom de flesta som har kameror med bildstabilisering tycker det är en väldigt bra funktion. Du kan ofta fotografera i betydligt sämre ljus utan blixt eller stativ och många gånger använda ett lägre ISO med mindre brus som bonus. Sonyn, Olympus E 510 och Pentax K100D är alla kameror med inbyggd bildstabilsering.
 
det funkar bara ra!

Jag äger en canon eos 400d, och har lyckats ta väldigt skarpa närbilder på 3 cm. Så, med det objektivet som följer med (efs 18-55mm) räcker långt. Om du är som jag - hobby fotograf! :)
 
SofiaSofia skrev:
Om jag gissar lite, så tror jag ju att jag får finare bilder med vilken som helst av dessa kamerors automatinställningar, än med min nuvarande? Gissar jag rätt då? :)

Du gissar inte nödvändigtvis rätt. Man måste ofta anstränga sig mer med en systemkamera för att bli nöjd med sina bilder än man måste med en kompaktkamera. Sysemkameran är roligare och ger många fler möjligheter, men du kan oftast inte ta bilderna direkt ur kameran och skriva ut dem som man kan med en kompakt. Man behöver oftast jobba med dem i ett bildbehandlingsprogram.

Det kan vara bra att tänka på, så att du inte blir besviken när du kommer hem med en dyr kamera.
 
Anledningen till att jag vill köpa min kamera på OnOff är att jag tycker att dem har bästa alternativet för avbetalning.

Vet inte om vi har någon "riktig fotoaffär" här i Gävle, så jag får hoppas på att vårt OnOff har en bra och kunnig säljare. :)

Men om de tre modeller jag nämnde är likvärdiga, så behöver ju egentligen inte personalen veta så mycket om kameran heller.

Jag undar, på vilket sätt måste man jobba med bilderna i ett bildbehandlingsprogram? Om jag fotar samma objekt med samma förutsättningar så som ljus etc (låt säga ett stillasittande...) med min gamla kamera, och någon av de här systemkamerorna, blir inte bilden skarpare/finare med systemkamera då?

Tack för alla svar!
 
SofiaSofia skrev:
Jag undar, på vilket sätt måste man jobba med bilderna i ett bildbehandlingsprogram? Om jag fotar samma objekt med samma förutsättningar så som ljus etc (låt säga ett stillasittande...) med min gamla kamera, och någon av de här systemkamerorna, blir inte bilden skarpare/finare med systemkamera då?

Tack för alla svar!

Jag vet inte tekniskt hur det är, säkert någon annan som kan svara på det. Jag har en systemkamera som jag trivs väldigt bra med, men man behöver fixa med bilderna efteråt, med färger och sånt. Jag kan säga att jag fortfarande använder min kompaktkamera när jag tar semesterbilder, partybilder och dylikt. Dessa kan man ta som de är efteråt. Med systemkameran krävs mycket mer arbete, både när du tar bilden och efteråt vid datorn. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Instegsmodellerna är duktiga på att ge fina jpeg direkt ur kameran. Sen kan man ju fota med raw och då är hela vitsen att man arbetar lite med bilderna.
 
Re: det funkar bara ra!

underoath skrev:
Jag äger en canon eos 400d, och har lyckats ta väldigt skarpa närbilder på 3 cm. Så, med det objektivet som följer med (efs 18-55mm) räcker långt. Om du är som jag - hobby fotograf! :)
Mellanringar eller förstorningslinser?
 
Gustaf, det låter bra att de modeller jag funderar på ger skarpa bilder "direkt", för jobb i tex Photoshop är jag inte intresserad av, för det programmet klarar jag inte av... dessutom så har jag Photoshop elements i min dator som jag har förstått är någon lightversion.
 
Jag tycker inte det låter som ett självklart val med systemkamera för dig. Ofta upplevs bilderna från kompakterna skarpare direkt ur kameran för de har en massa inställningar från början som gör det så. ( det går givetvis att ändra skärpa och sånt i systemkameror oxå, men det låter inte som du vill pilla med kameran , eller efterbehandla bilder ).

Tänk oxå på att om du är van att fota och titta på skärmen, så går det inte på systemkameror. Där måste man titta i sökaren. Först efter att du tagoit bilden kan du se den på skärmen.

Finns heller inga närbildsfunktioner på kit-objektiven. Att ett kit objektiv har en när gräns på 3cm ( som en av postarna påstår ) ställer jag mig mycket frågande till ).

www.dpreview.com finns exempelbilder och djupgående tester från massor av kameror. Kolla på dem och jämför lite.
 
Personligen hade jag valt bort Sonyn av den anledningen att det inte har hänt något hos Sony när det gäller systemkameror på väldigt länge...
 
SofiaSofia skrev:
Gustaf, det låter bra att de modeller jag funderar på ger skarpa bilder "direkt", för jobb i tex Photoshop är jag inte intresserad av, för det programmet klarar jag inte av... dessutom så har jag Photoshop elements i min dator som jag har förstått är någon lightversion.

Om du kör jpeg och kamerans autoinställningar så blir bilderna säkert lika bra som med en kompakt. Men jag tror att du blir besviken om du tror att de blir bättre! Bilder blir inte automatiskt bättre för att kameran är större. Om du tror det tror jag att du kommer att bli besviken när du kommer hem med en dyr kamera.
 
"Om du kör jpeg och kamerans autoinställningar så blir bilderna säkert lika bra som med en kompakt. Men jag tror att du blir besviken om du tror att de blir bättre! Bilder blir inte automatiskt bättre för att kameran är större. Om du tror det tror jag att du kommer att bli besviken när du kommer hem med en dyr kamera."


Jag hade tidigare en liten Casio QV-47 tror jag den hette. Kostade några tusenlappar.
Och den tog hyfsat bra bilder men nu köpte jag en Nikon D80 och visst tar den klart mycket bättre bilder än min gamla.
Jag är tom förvånad över vilken sanslös bra kvalitet där blir på korten!
 
SofiaSofia skrev:
Gustaf, det låter bra att de modeller jag funderar på ger skarpa bilder "direkt", för jobb i tex Photoshop är jag inte intresserad av, för det programmet klarar jag inte av... dessutom så har jag Photoshop elements i min dator som jag har förstått är någon lightversion.
Det brukar alltid ingå ett program för hantering av Raw filer. Är inte helt säker på att elements klara det. När du ser vad man kan göra med raw komemr du nog vilja leka med det också men det är inget man behöver slänga sig in i med en gång. Jag har inte kollat så mycket på kamerorna i den klassen men har sett en del bilder från D40X och dom är helt underbara utan bearbetning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.