Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera - något för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag beställt mig en Nikon D40x (med kitobjektiv). Jag hade tänkt vänta, men nu föll det sig så att jag måste skaffa ny laptop och valde att ta kameran på samma avbetalning (en aviavgift är bättre än två).

Känner mig väldigt förväntansfull och kameran (och datorn) ska dyka upp om 2-4 dagar. Skriver väl sen angående hur nöjd jag är när jag har provat den ett tag.

Lite knasigt att jag missade cash back-kampanjen med bara ett par veckor, men men...

Tack alla för bra tips och råd!

//Sofia
 
Jag ÄLSKAR min nya kamera!!! :) Jag har inte hunnit fota sååå mkt än, men jag blir sååå nöjd med bilderna! Auto-läget funkar jättebra, liksom de förinställda lägena på porträtt, landskap, blommor, rörelsebilder etc.

Har tyvärr inte hittat någon kurs än, men det kanske kommer till våren. :)
 
SofiaSofia skrev:
De modeller jag har kikat på (på internet) är:

Canon EOS 400D

Sony A100

Nikon D40X

Hej!
Jag äger själv en Nikon D40x och den är nog den bästa kameran man kan köpa i den prisklassen.
Den är lättanvänd och är varken särskillt liten eller stor. Den tar enligt vissa tester bättre bilder än Canon 400D och är en perfekt kamera för dom som ägt en kompaktkamera innan och vill kunna ta bättre bilder.

Jag har däremot inte testat dom andra kamerorna som du funderat på, men jag rekomenderar verkligen D40:n
Lycka till!

/Jansson.
 
SofiaSofia skrev:

Vet inte om vi har någon "riktig fotoaffär" här i Gävle, så jag får hoppas på att vårt OnOff har en bra och kunnig säljare. :)

Expert på Flanör har en säljare som kan kameror. Han jobbade där för ca 20 år sedan (och då var det enbart fotoaffär) och är nu tillbaka. Han heter Ulf. Övriga säljare ska inte känna sig nedvärderade. Jag har ingen erfarenhet av hur dom är, så det kan finnas fler som kan mycket.

edit:
Oj ! jag kanske skulle gå till slutet av tråden innan jag svarar
 
Ja, jag har alltså köpt kameran nu, och det blev en D40x och jag är supernöjd!

Jag tror jag vet vilken säljare du menar på Expert i Gävle. Jag har fått mycket bra hjälp där.
 
SofiaSofia skrev:
Jag ÄLSKAR min nya kamera!!! :) Jag har inte hunnit fota sååå mkt än, men jag blir sååå nöjd med bilderna! Auto-läget funkar jättebra, liksom de förinställda lägena på porträtt, landskap, blommor, rörelsebilder etc.

Det var kul att höra! Du blir säkert inte bevsiken på sikt heller. Enda problemet jag ser nu är något som kallas NAS, dvs önskan att kontinuerligt köpa mer Nikon-prylar...

Och välkommen i den klubben!

Per.
 
Haha, ja, det har jag redan märkt av. Önskan om flera objektiv finns redan... trots att kitobjektivet är helt okej! :D Jag vill i första hand ha ett makroobjektiv, men även det billigaste kostar ju flera tusen.
 
SofiaSofia skrev:
Haha, ja, det har jag redan märkt av. Önskan om flera objektiv finns redan... trots att kitobjektivet är helt okej! :D Jag vill i första hand ha ett makroobjektiv, men även det billigaste kostar ju flera tusen.
Du kan alltid prova närbildslinser eller mellanringar först. Bara för att se om makrointresset är allvar.;-)

Sök gärna begagnat då kommer du ännu billigare undan.
 
SofiaSofia skrev:
Haha, ja, det har jag redan märkt av. Önskan om flera objektiv finns redan... trots att kitobjektivet är helt okej! :D Jag vill i första hand ha ett makroobjektiv, men även det billigaste kostar ju flera tusen.

Men kitoptiken har rätt hygglig närgräns. I samband med att du har 10 Mpixlar att skära ur, kan du få hyggliga närbilder med det du har!

Men nya Nikonprylar är kul, jag vet!

Per.

PS. Och som någon föreslog, ett vanligt förstoringsglas och lite experimenterade kan bli rätt bra. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.