Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera (inköp), råd uppskattas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Phobia

Medlem
Sådå, nu är det dags för mig att ge mig in i den digitala systemkameradjungeln. Och för mig, som bara fotat med kompaktkamera, ÄR detta verkligen en djungel.

Jag fotar mycket vardagligt, vänner och min dotter. Och det blir allt svårare att hinna "fånga ögonblicket" med min gamla kamera. Dessutom skulle jag uppskatta högre kvalitet på mina bilder eftersom bildredigering är ett stort intresse. Jag har inte alls koll på vad som är bra och dåligt inom foton, och kan absolut ingenting kring alla facktermer.

Finns det någon kamera i prisklass 3000- 5000 som är värt att investera i? Eller borde jag köpa en ny kompaktkamera? Och vad bör jag leta efter för egenskaper?

Hjälp mig i djungeln! Tack på förhand!

Varför inte besöka en seriös handlare och iaf. hålla i kameran? Har man noll erfarenhet så kan det vara en bra början. Du får iaf. hålla i en kamera och provfota, eller hur?

Hur fick du överhuvudtaget för dig att du ska ha en systemkamera? Någon vän som redan har systemkamera? Du kanske kan få låna kameran och prova?

Man kan inte förklara ALLT via internet.

Ja, självklart bör jag provhålla. Det tipset har jag redan fått, men först vill jag gärna sålla ner antalet alternativ.

Och jag har provat att fota med systemkamera vid ett flertal tillfällen och varit väldigt tillfreds med resultatet.

Självklart kan man inte förklara allting över internet, och jag är säker på att ni alla är trötta på sådana här trådar. Men det skadar inte att fråga.

Hm. tittat lite extra. Du bör ringa och fråga vad tusan det är de säljer om det är en GX1 eller en GX10. Bilden och beskrivningen är GX10, men det står också "obs GX1"

Kent: Jag har faktiskt kikat en del på den kameran och läst om att det är en bra "nybörjarkamera" så att säga. Står lite i valet och kvalet här. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto