Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är på jakt efter en systemkamera. Har tänkt att fota alltifrån natur till människor. Vill som alla andra experimintera med kameran. Jag har en digitalkamera Olympus 1030 SW som jag använder för tillfället.

Jag har provat att använt lite mer avancerade digitala systemkameror under min värnplikt och upptäckte att det finns en hel del finnesser med kameran.

Har ni några bra tips på en prisvärd kamera för en nybörjare? (Antar att den frågan kommit upp tidigare) Och i sådana fall om man ska gå till någon speciell butik? (Jag bor i Stockholms området)

Tack på förhand!

/Johanna
 
Jag köpte en Canon EOS 1000D som första systemkamera och den har jag varit nöjd med. Lätt att lära och bilderna blir bra. Därför rekommenderar jag den.
 
Den frågan är mycket vanlig. Här får du standardsvaret.

1. Det finns inga dåliga systemkameror.
2. Alla märken har en billig modell, som duger till nybörjaren, och de flesta andra. Kameran är bättre än fotografen för de flesta.
3. Du måste provhålla kameran innan köp, det är det viktigaste.
4. Har du kompisar med systemkamera, köp gärna samma märke så ni kan byta grejor.

That's it!

Nollåttorna får fylla i lämplig affär.


Per.
 
Min första systemkamera var en 350D.
Köpte den även fast många sa till mig att köpa en xxD direkt istället. "- Du kommer bara ångra dig när du provar en semipro."

Så blev det också. Kände på en 40D på fotomässan och då var jag såld. Sålde 350n och köpte 40D.
Nu har min 40D fått lämna plats åt en gammal 5D.
Så någonstans får man väl kanske fråga sig då var man ska nöja sig.
Är man nöjd med sin xxxD så kanske man ska ge fasen i att känna på en xxD eller xD.
 
Håller helt med Per.
Det viktigaste är att du trivs med kameran och att du går runt och provhåller olika märken.Ergonomin är mycket subjektiv,så där kan man bara själv veta vad som känns bäst.
Tekniskt är som sagt alla kameror bra.
 
Tack för tipsen!

Så det spelar ingen roll vad det är för märke heller? Tänkte ifall ni rekommenderade något speciellt märke.

Nej. Som sagt, de är bra allihop.

Det finns ca fem märken. Två stora, Canon och Nikon, och tre mindre, Sony, Pentax och Olympus. Sedan finns det några som inte direkt dyker upp i nybörjarsammanhang, som vi kan hoppa över.

Just nu heter de billigaste (men bra!) modellerna av resp märke:

Canon 1000D
Nikon D3000
Sony A230
Pentax K-x
Olympus E-420

De kostar mellan ca 4500 och 6000 med ett normalzoomobjektiv.

Du kan hitta förespråkare för alla de olika märkena.Själv använder jag Nikon.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.