Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital systemkamer?!

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Jag håller på att leta efter en digital systemkamera.
Jag tycker att Canon gör bra kameror, dessutom har jag redan en canon A70, kanske något utav dom objektiven passar till en ny digital canon systemkamera?

Nu till frågan, är det någon (helst canon) digital systemkamera som du är väldigt nöjd med, har hört att den är bra (till en amatör fotograf, har fotat ett tag, så jag är inte helt nybörjare men inte heller värsta proffset ;-)

MvH Emma

Jag fotar med en 10d som jag är supernöjd med.
Har också hört många nöjda med 300d.
Det är juh en prisfråga.
Hur mycke är du beredd att betala för kameran?

Ett tips är juh att läsa recensionerna på fotosidan.

Mickey

Senast ändrad:
Canon 300D kan ju vara ett alternativ, kostar ca 11000 med det medföljande objektivet. Canons EF objektiv kan användas.

jag har läst recensionerna om 300d, har då fått i uppfattning att den inte var så bra som jag trode, läste att den var plastig, ömtålig, lätt att få skräp i mm...

läste sedan recensionerna om 10d och blec mycket intreseerad, 10d verkar vara en mycket bra kamera till et överkommligt pris.

Kameran får max kosta 15000 kr ( tänkte beställa hem den från USA, då får jag den till nästintill halva priset =)

Har väldigt svårt att tro att du kan hitta en 10D från usa för 7500. Du får tänka på att det kommer till frakt,moms,tull.

Om du inte privatimporterar dvs.

Kan tillägga att det blir massa strul ifall kameran går sönder och du vill utnyttja garanti.

canon har global support. bör inte vara några problem. det minsta man behöver är väl dock ett kvitto.

Hej Emma.

Att EOS 300D är en bra kamera känns det som efter ett par månaders flitigt användande.Den är gjord av kompositplast,så visst känns det att den inte är av metall.Att den är ömtålig vet jag inte precis då jag inte har använt den som hammare utan har tagit bilder med den.Och att man skulle få skräp i den tror jag inte heller så mycket på,inte vid normalt användande,men visst ska man gräva ner den så??Jag tycker i alla fall att det är ett par dåliga argument för att inte välja 300D.Men behöver man t.ex. kunna ställa in vitbalansen i Kelvin plus lite andra inställningar så ska man ju välja 10D istället för 300D.

Hmm,att du skulle få den för nästintill halva priset låter skumt.B&H Photo säljer den för $1499 och i dagens dollarpris blir det cirka 10950 kr.Tänk då på att det blir frakt och även moms på beloppet och att du skulle hamna på cirka 14000kr allt som allt.Tull kan du slippa undan i och med att det är en digitalkamera.

Sedan är det så att Canon inte lämnar någon världsgaranti på kameror utan bara garanti i USA,så garantin är du utan.Dock har jag hört talas om att de kan vara snälla ibland när det gäller det.B&H Photo eller Adorama är de ställen som du ska beställa ifrån,för det är seriösa handlare.Det kan gå att hitta kameran billigare på andra ställen,men man kan inbland i princip bli tvingad att köpa till grejor så att det blir dyrare i slutänden.Detta är bara vad jag har hört,själv har jag beställt två gånger från B&H Photo vilket har funkat perfekt och jag har haft grejorna 3-4 dagar efter att jag har beställt.

Lycka till hur som helst.

Peter

Emma,

Nikon D100 kanske kan vara ett alternativ, då den har sjunkit mycket i pris den senaste tiden (ca 15000 INKL 28-100 obj, hos www.dustin.se)

Ta också en titt på nya Nikon D70 om du kan vänta lite (ej släppt än, kommer i Mars-April). Den verkar ruggigt bra, med många imponerande specifikatier, men det är ju svårt att säga hur bra den är utanför "pappret", än så länge. Inom den närmsta veckan borde vi dock kunna förvänta oss hela recensioner och tester med bilder till här:

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70_page2.shtml(6 sidor)

och här http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

Lycka till med köpandet =)

MvH/

Leif Söderlund

Canon har infört ett så kallat goodwill program så även om det är usa garanti på den kan du lämna den i sverige mot uppvisande av kvitto.

Det finns flera trådar i forumet om folk som fått info från canon om man söker lite.

EmmaT skrev:
Jag håller på att leta efter en digital systemkamera.
Jag tycker att Canon gör bra kameror, dessutom har jag redan en canon A70, kanske något utav dom objektiven passar till en ny digital canon systemkamera?

Nu till frågan, är det någon (helst canon) digital systemkamera som du är väldigt nöjd med, har hört att den är bra (till en amatör fotograf, har fotat ett tag, så jag är inte helt nybörjare men inte heller värsta proffset ;-)

MvH Emma

I o med att du har canon innan så är väl valet självklart, vill du ha något riktigt bra o styrktåligt, titta efter beg. anonser på canon 1d. Såg en sån med 2 batterier för 20 lakan. Men så är det väl de här me pengarna också, eller?

Ilkka

Jag kan varmt rekomendera dej att köpa en Canon 10 D. Jag har tagit ca: 800 bilder och jag är mer än nöjd med kameran.
Den är stadig,stabil och skön att hålla i. Måhända dyr i inköp men jag tycker den är värd sitt pris.
/Krnt

EmmaT skrev:
jag har läst recensionerna om 300d, har då fått i uppfattning att den inte var så bra som jag trode, läste att den var plastig, ömtålig, lätt att få skräp i mm...

läste sedan recensionerna om 10d och blec mycket intreseerad, 10d verkar vara en mycket bra kamera till et överkommligt pris.

Kameran får max kosta 15000 kr ( tänkte beställa hem den från USA, då får jag den till nästintill halva priset =)
Instämmer i vad Peter skriver. 10D är en mycket bra kamera med bra känsla. Den är något större och väger några hekto mera. 300D är gjord i kompositmaterial men det går inte sönder bara för att du tittar på den, precis. Sannolikt skulle "amatörproffsen" här på FS tycka likadant om en kamera i Kevlar eller kolfiber, oavsett hållbarhetsaspekter; tyngd ger en solid känsla. Programvaran i 300D är "strypt" jämfört med 10D. Å andra sidan är 300D en kompetent kamera trots det. Bildkvaliteten kan du inte se skillnad på rent tekniskt, det är handhavandet som skiljer. 300D väljer mätmetod (du kan välja indirekt genom att välja annat program) och autofokusmetod åt dig och saknar spegeluppfällning (går dock att fälla upp spegeln för sensorrengöring). Men den har exponerings- och vitbalansbracketing, custominställningar för skärpa, kontrast och färgmättnad, olika grader av jpeg-kompression samt raw och mycket annat. Köp en 10D om du har råd och dessutom har råd med vidvinkeloptik till huset om du gillar vidvinkel, annars 300D med kitzoomen 18-55 som är ett ganska hyfsat objektiv. Att köpa till ett batterigrepp ger bättre känsla - gäller båda modellerna.

300D är en mycket bra kamera, 10D är en bättre kamera.

Jag har läst i en hel del recensioner att 300d har en lika bra bild som en 10d. Om man har en budget och kan leva med en kamera i plast är det kanske bättre att satsa pengarna på lite lull-lull istället. 300d+mycket bra objektiv ger säkert (bedömt av en nybörjares som egentligen inte har någon aning :) ) bättre bilder än en 10d+ett halvtaskigt sådant. 300d får dock kritik för att bilder tagna med den interna blixten inomhus blir mörk.

Ja, jag önskar ofta att jag hade en blixt med bouncer för att mjuka upp ljuset lite. Får inte lillblixten att fungera bra. Har bara inte råd med den blixt jag vill ha just nu..

per75 skrev:
300d+mycket bra objektiv ger säkert (bedömt av en nybörjares som egentligen inte har någon aning :) ) bättre bilder än en 10d+ett halvtaskigt sådant.

Givetvis får du bättre bildkvalitet med 300D + bra optik, än med 10D + dålig optik.

Förslagsvis så använder man sig av 10D + bra optik ;-)

per75 skrev:

300d får dock kritik för att bilder tagna med den interna blixten inomhus blir mörk.

Kritiken rörde sig oxå om att blixtexponeringarna var väldigt ojämna, även med extern blixt.

per75 skrev:
Jag har läst i en hel del recensioner att 300d har en lika bra bild som en 10d. Om man har en budget och kan leva med en kamera i plast är det kanske bättre att satsa pengarna på lite lull-lull istället.

Nu är det väl inte materialfrågan som är den största skillnaden (även om det är en stor skillnad).

Skillnaderna framgår här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

En stor skillnad är absolut hastigheten: 3/bps, 9 på raken för 10D, jämfört med 2.5/bps, 4 på raken med 300D.

Klart betydelsefullt om man tar snabba bilder.

oj, vad många svar, vad glad jag blev =)

när jag läste att 10d var bättre att ta snabba bilder med fick den genast ett plus, ska blandannat fota hästar och bárn, dom har en tendens att röa på sig ;-)

vi får se, jag ska försöka få jobb i sommar för att få ihop till en kamera. Så nog kan jag vänta på nya modeller =)

förresten, är det någon som har bra tips på sommarjobb?

EmmaT skrev:
förresten, är det någon som har bra tips på sommarjobb?

Läs sommarkurser på universitetet och få pengar av farbror CSN! Så planerar jag att livnära mig i sommar iaf!

Annars har jag nog inga bra sommarjobbsförslag, tyvärr!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar