objernulf skrev:
Det handlar inte om att Nikon inte vill. De har valt bort ljusmätning på amatörhusen för att inte lura kunderna. Ljusmätning med manuella objektiv på Nikonkameror utan mekanisk mätarkoppling skulle bara fungera på full bländaröppning. Ställer man in en annan bländare mekaniskt på objektivet blir det helt fel exponering eftersom kameran fortfarande ser genom full öppning. Den faktiska nedbländingen sker ju först vid avtrycket.
De vill inte, för de tror inte amatörerna är kapabla att förstå att man måste blända ner manuellt efter att man ställt skärpan, eftersom det inte finns någon mekanisk bländaröverföring. Jag tror många som köper en D70 är mycket kunniga, läraktiga och skulle vilja ha det här alternativet. Det stämmer att det är avsevärt smidigare att köra på full glugg, vilket jag också gör med telet i 90% av fallen, men det går som sagt att köra nedbländat också, bara man inte låser exponeringen innan man bländar ner. Bländarstyrd tidsautomatik funkar kanon med Canon och skulle funka lika bra med D70 om Nikon ville.
Men visst, jag skulle kunna tänka mig funktionen som ett menyval, så blir det idiotsäkert också. Kan inte kosta många kronor.
Nikonobjektiv på Canons EOS-hus fungerar visserligen men de är alltid nedbländade vilket gör det svårt/omöjligt att fokusera. Dessutom är noggrannheten i ljusmätningen mycket dålig. Med vissa hus/objektivkombinationer kan felexponeringen bli flera steg.
Hur menar du alltid nedbländade? Som jag skrev ovan blir det ju lite krångligare när man inte kör på full glugg eftersom man antingen får köra med mörk sökare eller fokusera på full glugg, blända ner och exponera.
Jag har tagit massor av bilder med Canon 20D och Nikon 400mm f/3,5 och aldrig fått en oväntad felexponering i Av-läget. Men som sagt, jag kör mest på full glugg. Det är nog inget att rekommendera om man mest fotar action med bländare f/16.
Då är det oerhört mycket lättare tycker jag att använda manuella objketiv på t ex D70. Man kan fokusera vid inställd bländare och ljusmätningen fixar man lätt via testbild och histogram.
Har man tid på sig och ljusförhållandena är stabila är detta självklart en metod som fungerar. Men jag hade aldrig fått välexponerade bilder på gärdsmygarna i mitt album "fåglar" utan ljusmätning och automatik, eftersom de ideligen hoppade mellan olika ljusförhållanden.
/Pontus