Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital SLR OCH AI, AIS Manuell Focus optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är på jakt efter en riktig skarp objektiv till min digital SLR (D2Hs). Jag har förstått att några av de tidiga AI och AIS manuela objektiven är riktigt bra, men att de inte ta till vara digital kamerans finesser.

Finns det någon som har tips, haft bra/dåliga erfarenheter med Manuella optik på digitala SLR´s?

Tack på förhand,

Mike
 
Dessa manuella objektiv använder jag:

Micro-Nikkor 55/3.5 - superbt på alla sätt
PC-Nikkor 35/2.8 - helt superbt oshiftat, svagare om man shiftar kraftigt
Serie E 100/2.8 - inte superskarpt, men har sina användningsområden
Zoom-Nikkor 80-200/4 - hade Nikon tillverkat detta i AF-version med stativfäste hade jag köpt det omedelbums. Milsvid skillnad mot 7x-300-zoomarna.

Det roliga med manuella objektiv är att man kan köpa de objektiv man vill ha utan att det skall svida så förbaskat i plånboken.
 
Hej

Du kan ha alla från Ai och uppåt.
De tidiga kan du köra på A och M.
Sedan tror jag inte att matrixmätning fungerar med dem.
Kolla på mir i Malaysia.

Calle
 
Jorek skrev:
Så sant som det är sagt...


Kan rekommendera Nikkor 35mm MF 1.4, (Finns som Ai) om du vill ha en "normal".

Är mycket nöjd med mitt exemplar, använder den med min D1. Fungerar klockrent.

Den sägs va lite oskarp på 1.4. Jag har själv inte testat 1.4 för att kunna verifiera detta.

Jag använder mestadels 2.8. och där är den mycket skarp.
 
Matrixmätning fungerar inte med manuella objektiv.
Det är centrumvägd- och spotmätning som gäller
 
schaki skrev:
Kan rekommendera Nikkor 35mm MF 1.4, (Finns som Ai) om du vill ha en "normal".

Är mycket nöjd med mitt exemplar, använder den med min D1. Fungerar klockrent.

Den sägs va lite oskarp på 1.4. Jag har själv inte testat 1.4 för att kunna verifiera detta.

Jag använder mestadels 2.8. och där är den mycket skarp.
Ja, jag tycker att den är mjuk på full glugg. Men det är alla extremt ljusstarka normalobjektiv f/1,0-1,4 (även svindyra Noct Nikkor och Leica Noctilux). Om man bländar ner en aning är det ett mycket bra objektiv.

Har en sliten AI-S 35mm f/1,4 jag inte använder så mycket, om någon är intresserad av att köpa den.

/Pontus
 
Varför bara på somliga modeller

Vad är det som gör att vissa av Nikon's kamerahus klarar manuell objektiv och andra inte?

Visst, finesser kostar men kanske kan firmware'n hackas till att "låsa upp" även de billigare kamerorna... nån som vet?

Manuella objektiv är både mycket skarpa och mycket billiga just nu...
 
Nikon vill sälja nya objektiv. Nikon tror inte amatörer sitter med stora mängder manuella objektiv som proffsen gör. Jag bytte till Canon delvis för att få ljusmätning med mina manuella Nikon-objektiv... Sorgligt men sant... Vill inte Nikon ha mig som kund slipper de!

/Pontus
 
Re: Varför bara på somliga modeller

Ronnie Sidwall skrev:
Vad är det som gör att vissa av Nikon's kamerahus klarar manuell objektiv och andra inte?

Visst, finesser kostar men kanske kan firmware'n hackas till att "låsa upp" även de billigare kamerorna... nån som vet?


De avanserte kameraene har en slepering (koblingsring) til blenderen som ligger rundt bajonetten. Denne mekanismen leser av hvor blenderringen på objektivet er stilt. Kamerahusene har tilstrekkelig elektronisk logikk til å gi mulighet for å stille inn blenderen eksternt (på objektiv) eller internt (via kommandohjul på kamerahuset). Du kan programmere kameraet til å bruke blenderringen på objektivet (alltid mest nøyaktig), men om et "G" objektiv monteres går kameraet over til å bruke kommandohjulet. Alt dette gir maksimal tbakoverkompatibilitet, men koster.

Amatørmodellene er basert på elektronisk overføring av blenderinnstilling og kan derfor ikke lese av et manuelt objektiv uten CPU. Siden avlesningen er mekanisk kan ikke endringer i firmware avhjelpe problemet.
 
Re: Re: Varför bara på somliga modeller

nfoto skrev:
Amatørmodellene er basert på elektronisk overføring av blenderinnstilling og kan derfor ikke lese av et manuelt objektiv uten CPU. Siden avlesningen er mekanisk kan ikke endringer i firmware avhjelpe problemet.
Tror knappast att min Canon 20D kan läsa av bländaren mekaniskt när jag sätter min Nikkor 400mm f/3,5 på den med adapter. Men ljusmäter gör den! Och det skulle D70 också kunna, men Nikon vill inte...

/Pontus
 
Det handlar inte om att Nikon inte vill. De har valt bort ljusmätning på amatörhusen för att inte lura kunderna. Ljusmätning med manuella objektiv på Nikonkameror utan mekanisk mätarkoppling skulle bara fungera på full bländaröppning. Ställer man in en annan bländare mekaniskt på objektivet blir det helt fel exponering eftersom kameran fortfarande ser genom full öppning. Den faktiska nedbländingen sker ju först vid avtrycket.

Nikonobjektiv på Canons EOS-hus fungerar visserligen men de är alltid nedbländade vilket gör det svårt/omöjligt att fokusera. Dessutom är noggrannheten i ljusmätningen mycket dålig. Med vissa hus/objektivkombinationer kan felexponeringen bli flera steg.

Då är det oerhört mycket lättare tycker jag att använda manuella objketiv på t ex D70. Man kan fokusera vid inställd bländare och ljusmätningen fixar man lätt via testbild och histogram.
 
objernulf skrev:
Det handlar inte om att Nikon inte vill. De har valt bort ljusmätning på amatörhusen för att inte lura kunderna. Ljusmätning med manuella objektiv på Nikonkameror utan mekanisk mätarkoppling skulle bara fungera på full bländaröppning. Ställer man in en annan bländare mekaniskt på objektivet blir det helt fel exponering eftersom kameran fortfarande ser genom full öppning. Den faktiska nedbländingen sker ju först vid avtrycket.
De vill inte, för de tror inte amatörerna är kapabla att förstå att man måste blända ner manuellt efter att man ställt skärpan, eftersom det inte finns någon mekanisk bländaröverföring. Jag tror många som köper en D70 är mycket kunniga, läraktiga och skulle vilja ha det här alternativet. Det stämmer att det är avsevärt smidigare att köra på full glugg, vilket jag också gör med telet i 90% av fallen, men det går som sagt att köra nedbländat också, bara man inte låser exponeringen innan man bländar ner. Bländarstyrd tidsautomatik funkar kanon med Canon och skulle funka lika bra med D70 om Nikon ville.

Men visst, jag skulle kunna tänka mig funktionen som ett menyval, så blir det idiotsäkert också. Kan inte kosta många kronor.

Nikonobjektiv på Canons EOS-hus fungerar visserligen men de är alltid nedbländade vilket gör det svårt/omöjligt att fokusera. Dessutom är noggrannheten i ljusmätningen mycket dålig. Med vissa hus/objektivkombinationer kan felexponeringen bli flera steg.
Hur menar du alltid nedbländade? Som jag skrev ovan blir det ju lite krångligare när man inte kör på full glugg eftersom man antingen får köra med mörk sökare eller fokusera på full glugg, blända ner och exponera.

Jag har tagit massor av bilder med Canon 20D och Nikon 400mm f/3,5 och aldrig fått en oväntad felexponering i Av-läget. Men som sagt, jag kör mest på full glugg. Det är nog inget att rekommendera om man mest fotar action med bländare f/16.

Då är det oerhört mycket lättare tycker jag att använda manuella objketiv på t ex D70. Man kan fokusera vid inställd bländare och ljusmätningen fixar man lätt via testbild och histogram.
Har man tid på sig och ljusförhållandena är stabila är detta självklart en metod som fungerar. Men jag hade aldrig fått välexponerade bilder på gärdsmygarna i mitt album "fåglar" utan ljusmätning och automatik, eftersom de ideligen hoppade mellan olika ljusförhållanden.

/Pontus
 
Men det bästa vore ju såklart mekanisk överföring även på husen riktade mot avancerade amatörer. Synd att Nikon överger bakåtkompatibiliteten som alltid varit deras signum.

/Pontus
 
Den mekaniska överföringen kanske ser enkel ut men är ganska komplex och har en icke försumbar produktionskostnad.

Den finns kvar på de avancerade husen D200 (hoppas jag), D2Hs och D2X.
 
objernulf skrev:
Den mekaniska överföringen kanske ser enkel ut men är ganska komplex och har en icke försumbar produktionskostnad.

Den finns kvar på de avancerade husen D200 (hoppas jag), D2Hs och D2X.
Det är möjligt att andra inte är som jag och inte vill betala för att kunna använda manuella objektiv, men jag hoppas verkligen att D200 inte blir en leksakskamera utan mekanisk bländaröverföring, för er skull. Den kan nog bli bra. Själv stannar jag nog i Canon-systemet ett tag, trots att jag i själen är Nikonist... ;-)

/Pontus
 
Re: Re: Re: Varför bara på somliga modeller

Pongu skrev:
Tror knappast att min Canon 20D kan läsa av bländaren mekaniskt när jag sätter min Nikkor 400mm f/3,5 på den med adapter. Men ljusmäter gör den! Och det skulle D70 också kunna, men Nikon vill inte...

/Pontus
Din Canon leser ved arbeidsblender (stop-down metering). Det er noe ganske annet enn det vi snakket om tidligere (måling ved full åpning, selv med blender stilt til annen verdi enn den største). Nedblendingsmåling hørte til 1960-tallets teknologi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.