Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kompaktkamera. Vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

pclenad

Medlem
Jag ska köpa en digital kompaktkamera i present till min vuxna dotter. Hon vill inte ha en systemkamera då hon tycker den är för stor och "klumpig" att ha med sig, men gärna en del av systemkamerans finesser, t ex zoom, möjlighet till manuell inställning av bländare, slutartid och ISO-tal samt seriefotografering. Kameran måste också vara snabb i både autofokus och avtryckare. Är det någon som har ett tips?
 
Jag ska köpa en digital kompaktkamera i present till min vuxna dotter. Hon vill inte ha en systemkamera då hon tycker den är för stor och "klumpig" att ha med sig, men gärna en del av systemkamerans finesser, t ex zoom, möjlighet till manuell inställning av bländare, slutartid och ISO-tal samt seriefotografering. Kameran måste också vara snabb i både autofokus och avtryckare. Är det någon som har ett tips?

Fuji X20 om hon gillar retrodesign och kräver riktig sökare, eller Sony RX100 om hon gillar en mer modern slimmad design och kan stå ut med att totografera utan riktig sökare på armlängds avstånd.
Ingen av dem dock helt billiga.

Sedan finns det ju faktiskt systemkameror som är väldigt små som t.ex. nikons 1 serie. Frågan är var hennes gräns för för klumpig går. Nikonkameroran uppfyller i vart fall kraven på snabbhet med råge.
 
Jag ska köpa en digital kompaktkamera i present till min vuxna dotter. Hon vill inte ha en systemkamera då hon tycker den är för stor och "klumpig" att ha med sig, men gärna en del av systemkamerans finesser, t ex zoom, möjlighet till manuell inställning av bländare, slutartid och ISO-tal samt seriefotografering. Kameran måste också vara snabb i både autofokus och avtryckare. Är det någon som har ett tips?

Hej!

Pentax MX-1 eller Ricoh GR. Vi har en MX-1, en fantastisk kamera, t.ex. macroläge med 1cm närgräns, vikbar skärm m.m. Bra bildkvalitet. Ricoh GR har många goda omdömen och är mer prisvärd än konkurrenterna.

Mvh Pär
 
Det är viktigt att komma ihåg att digitala spegelreflexkameror lever kvar då denna storlek krävs för många fördelar. Alla vill mer eller mindre ha egenskaperna nedan, men allamdessa är tyvärr inte försonliga med varandra:
Liten storlek
Snabb autofokus
Bra möjlighet att betrakta bilden man skall ta även i mörker och starkt ljus
Snabb reaktionstid
Inställningsmöjligheter

En liten kamera med litet objektiv kräver antingen en mindre sensor med sämre prestanda i dåligt ljus och liten kontroll över skärpedjup (alltså, även om man kan styra bländaren kan man inte påverka skärpedjupet nämnvärt ändå) eller en större sensor men då ljussvagare optik (hög ljusstyrka innebär stora glas med tyngd och vikt) med samma resultat som liten sensor (f u större dynamiskt omfång). Med liten sensor följer brus, så även om man kan justera ISO, så har man lite utrymme att spela med - mindre vits att kunna justera från början.

Snabb autofokkus kan man få i många kompakter och spegellösa systemkameror MEN bara om motivet är stilla. Varför - jo för att de använder motivets kontrast för att ställa fokus (CDAF) och då vet inte kameran åt vilket håll fokus ligger fel. Snabb autofokus är ju viktigast då motivet rör sig - som springande barn - och just då får man ju inte snabb autofokus med annat än spegelreflexkameror. Flera tillverkare har försökt råda bot på detta i sina kompakter och spegellösa med att använda några av sensorns pixlar för snabbare fasdetekt autofokus (PDAF) som används i spegelreflexkameror. Detta finns i t ex NEX 6, 5R, Fuji X20, X100, EOS-M och Nikon 1. I vissa fall ger detta snabb motivföljande autofokus, ffa i Nikon 1 MEN bara i bra ljus - ty dessa pixlar har mycket mindre ljussamlande yta än de i AF modulen i spegelreflexkameran. En möjlig anledning att det fungerar bra hos Nikon 1 är att sensorn är liten och zoomarna är ljussvaga så fokusen måste inte vara så exakt - igen följer då nackdelen att bländaren, även om den ställs in inte gör så mycket.

Sedan att kunna komponera bilden. En sökare, vare sig den är optisk (OVF) eller elektronisk (EVF) gör kameran lite större. I gengäld är dessa en stor hjälp för att kunna se vad man tar bild på i starkt solsken då TFT skärmen bak lätt blir svår att se p g a reflexer. En EVF har i regel antingen långsam uppdatering i svagt ljus så att bilden släpar eller snabbare uppdatering men då blir bilden mörk i dåligt ljus. Nu finns lite bättre EVF i Sonys bättre SLT kameror och NEX 6,7, men man kommer inte helt ifrån det. I gengäld kan man få histogram mm i en EVF som saknas i en klassisk systemkameras OVF.

Reaktionstiden kan vara snabbare i en kompakt eller spegellös systemkamera (eller SLT - Sony) då spegeln inte måste fällas upp först som i en spegelreflexkamera - men snabb reaktionstid betyder sällan något om man måste fokusera först och den är seg.

Inställningsmöjligheter är rikliga i många avancerade kompakter, spegellösa systemkameror och spegelreflexkameror men dels måste dessa göra någonting (se ovan) sedan innebär en mindre kamera mindre plats för kontroller och/eller pilliga sådana. En större kamera ger mer plats för dessa och kan i vissa fall möjliggöra att man kan sköta kameran med handskar på.

Så man måste välja bort något i kampen om mindre storlek. Frågan kanske dels skall vara vad som väljs bort och HUR kameran skall bäras inte dessa absoluta mått. Är det byxficka, jackficka, handväska eller kameraväska? En handväska kan i många fall rymma en mindre spegelreflex eller åtminstone en spegellös systemkamera med objektiv. Sedan finns det platta objektiv (pankaksobjektiv) till Pentax och Canon (ej zoom) systemkameror eller zoomar till Panasonics, Samsungs och Sonys spegellösa. Panasonic har även två fasta pankaksobjektiv.

Så man bör vara medveten om att kraven delvis är oförsonliga och prioritera utifrån förutsättningarna.
 
Jag tycker Uno har gett väldigt bra info. X20 är en kamera som det är lätt att bli förtjust i. Snygg, bra kontroller, väldigt fina jpg. Lite för dyr, lite för stor men ändå lätt att älska.
 
Budgeten spelar inte så stor roll, viktigare att det blir en bra kamera.

Fast, enl mitt utlägg nedan, behöver du specificera hur den skall bäras (pratar vi t ex om byxficka kan vi ju glömma en hel del), vilken sorts fotografering som gäller (är det foto på stilla föremål är det lätt, fotbollsmatcher och springande barn blir mer begränsande) och vilka egenskaper som prioriteras högst - t ex autofokushastighet kontra inställningsmöjligheter t ex). Läs gärna mitt inlägg.
 
Jag är också ute efter en kompakt. Är sugen på att hålla mig kvar hos Nikon, men utan sökare på den nya P7700 så har det inte blivet någon.
Hur är P7100 som finns som demo ex. ?
Eller är det X20 som är bästa alternativet?
 
Jag är också ute efter en kompakt. Är sugen på att hålla mig kvar hos Nikon, men utan sökare på den nya P7700 så har det inte blivet någon.
Hur är P7100 som finns som demo ex. ?
Eller är det X20 som är bästa alternativet?

P7100 är ju en generation äldre, men den har en rudimentär sökare och framförallt så har den ett bra brännviddsomfång på motsvarande 28-200mm samt i övrigt mycket bra optik. Det jag uppskattar är att den har manuella kontroller och mycket bra hantering i allmänhet. Dessutom vill jag minnas att den har en smula större sensor är de flesta småkompakter. Det blir bra bilder, inte tu tal om det, men det är säkert så att X20 överträffar den idag. Men då är den större, har sämre zoomomfång osv.

Jag köpte faktiskt P7100 i vintras, utifrån hantering och optik. Det är väldigt användbart att ha tillgång till motsvarande 200mm brännvidd, och det finns en vidvinkeltillsats om man vill ha vidare än motsvarande 28mm.

Jag skulle prova P7700 i alla fall, den har ljusstarkare optik och bättre sensor och det enda man offrar är en sökare som är rätt liten och visar ca 80% av bilden.
 
P7100 är ju en generation äldre, men den har en rudimentär sökare och framförallt så har den ett bra brännviddsomfång på motsvarande 28-200mm samt i övrigt mycket bra optik. Det jag uppskattar är att den har manuella kontroller och mycket bra hantering i allmänhet. Dessutom vill jag minnas att den har en smula större sensor är de flesta småkompakter. Det blir bra bilder, inte tu tal om det, men det är säkert så att X20 överträffar den idag. Men då är den större, har sämre zoomomfång osv.

Jag köpte faktiskt P7100 i vintras, utifrån hantering och optik. Det är väldigt användbart att ha tillgång till motsvarande 200mm brännvidd, och det finns en vidvinkeltillsats om man vill ha vidare än motsvarande 28mm.

Jag skulle prova P7700 i alla fall, den har ljusstarkare optik och bättre sensor och det enda man offrar är en sökare som är rätt liten och visar ca 80% av bilden.

Sant, fast sökaren är rudimentär med bara 80% täckning och lite luddiga kanter - sannolikt plastelement. Fuji X10 och X20 har sökare med 80% täckning också men den är betdligt klarare och tydligare och större och har glaselement. Helt klart bättre. Vill man spara pengar och kan leva med aningen seg AF kolla X10.
 
Tack för alla svaren.
Ska försöka att komma iväg och kolla på en X20 och se vad jag tycker om den.
 
Tack för alla svaren.
Ska försöka att komma iväg och kolla på en X20 och se vad jag tycker om den.

Jag vill också tacka för alla svar. Det blir en Fuij X20. Om hon tycker den är för stor behåller jag den själv och köper en Sony RX100 till henne istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.