Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kompaktkamera, Leica vs Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)

ivanhon

Medlem
Digital kompaktkamera sökes med ljus och lykta.

Har för närvarande en analog olympus my2á som jag är mkt nöjd med. Vill nu ha en digtal motsvarighet men gärna med större vidvinkel, 75mm räcker. Vill också ha möjligheten att dra upp bilderna stort, typ A2, A1 så jag antar att raw format är att föredra?

Har spanat in Leicas D-lux3 kamera och Panasonics DMC - LX2 kamera och undrar om någon har erfarenhet av dessa eller kan tänkas rekomendera någon annan?

Mvh Ola
 
Hej

Köpte en Leica D-lux3 som julklapp till frugan.

Trevlig kamera och vad jag vet så ska programvaran skilja sig lite gämfört med Panasonic. Kan klart rekomendera den.

Enligt manualen så står det att den behöver SD minne som klarar av minst 10MB/sek om du ska filma i 720p/15.

// Fredrik
 
Hej,
Om du skall använda 75 mm som vidvinkel och vill dra upp bilderna med bra kvalitet till A1?
Då får du nog titta på en storformatskamera med digitalts bakstycke.
Går tyvärr inte ner i skjortfickan.
 
Flash Gordon skrev:
Hej,
Om du skall använda 75 mm som vidvinkel och vill dra upp bilderna med bra kvalitet till A1?
Då får du nog titta på en storformatskamera med digitalts bakstycke.
Går tyvärr inte ner i skjortfickan.

________________________________________________

Beror ju förstås vilket betrakningsavstånd du har - eller hur. I New York hade de en 30x70meter stor utskrift på Michael Jordan på ett hus. Såg grymt bra ut, men jag var en bit ifrån. Fotat med Nikon D2Hs = deras presskamera med 4mp.


Hälsningar

Adam
 
Mmmm vill ju bara ha en sjuste kompakt kamera som inte begränsar mig begränsar mig allt för mkt.

Har även kollat in Canon´s powershot G7, men avsaknaden av raw format gör mig tveksam.

Det är en djup jungel av digitala kompakt kameror...Men jag söker vidare.

-Ola
 
Tyckaren skrev:

Beror ju förstås vilket betrakningsavstånd du har - eller hur. I New York hade de en 30x70meter stor utskrift på Michael Jordan på ett hus. Såg grymt bra ut, men jag var en bit ifrån. Fotat med Nikon D2Hs = deras presskamera med 4mp.


Hälsningar

Adam
Tror Mats skämtade pga hänvisningen till felskrivningen '75mm som vidvinkel'. Då behövs det storformat ifall det ska vara sant...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.