Annons

Digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jckssn

Ny medlem
Hade tänkt att köpa mig en digitalkamera, den ska användas till lite av varje, bland annat snowboard.



Jag har kikat en Fujifilm Finepix s304, ett lämpligt köp?
 
Jag har inte provat den men jag skulle nog rekomendera en Dimage 7i eller 7hi Den är superbra och har fått mycket bra kretik och ros.

Sök på tester på denna kamera så ser du va den presterar, både d7i och 304:an

Adam
 
Kamerorna du föreslog var 2-3ggr dyrare än den jag hade tänkt att köpa, helt enkelt utanför min budget...

Jag har läst tester men skulle vilja veta vad nån privatperson tycker. Eller om nån har en liknande kamera att rekomendera, till liknande pris...
 
Jag föreslår Olmypus, som vanligt.

Mer prestanda för pengarna får man inte.

Någon trevlig kamera lär vara deras 720.
3mpixel och 8x zoom.

Zoomen lär behövas när du är ute och åker snowboard, eller whatever du nu gör.

De andra märkena ger inte så överdrivet mycket för pengarna man betalar, finner jag.
 
Är det inte lite onödigt dyrt att använda en digitalkamera som snowboard ? De är ju dessutom så förtvivlat små nuförtiden. :) (Kunde inte låta bli)
 
Billig bra kamera

Kolla in Kodak`s sortiment på kameror !
Dessa är ganska billiga och vissa faktiskt riktigt bra. Har själv haft 1 st Kodak DC240 och en DC4800 och varit mycket nöjd.(dessa är dock inga proffs kameror) Deras nya serier är lite plastiga men att kolla in dom och jämföra kan det vara värt.
Lycka till med ditt fotograferande / Kenneth
 
Har fotat en del snowboard men an vanlig systemkamera. Problemet med en digitalkamera kan vara tiden mellan att du trycker av till bilden tas. Jag är inte så insatt i hur lång den tiden är men det kan nog någon annan svara på. Det blir ju inte så kul om man fotar när någon hoppar och så tas bilden när de landar.

Så jag skulle nog rekomendera en manuell systemkamera gärna begangnad då borde du kunna få en massa kamera lite pengar.
 
Min budget är väl på 5-6000kr, då vill jag helst ha med batterier+väska och lite större minneskort...

Varför digitalkamera och inte systemkamera? Jag tycker fördelarna med att slippa framkallning är väldigt stor när jag kommer att använda många av bilderna till webpublicering. Och att sen kunna stå i backen och se bilden sekunder efter den blivit tagen tycker jag också skulle vara enormt mycket skönare än att vänta med framkallningen.
 
Jckssn skrev:
Min budget är väl på 5-6000kr, då vill jag helst ha med batterier+väska och lite större minneskort...

Hm. Jag föreslår att du tittar in på Olympus och frågar om de kan få tag på någon begagnad 3040 till dig. Jag köpte min för 3500kr, sen alla tillbehör (128mb + uvskydd) kostade mig totalt 1200kr.

Så en 3mpixel 3x zoom kamera för 4700kr är inte så dumt.

Har 6 månaders garanti på min, också. :)

Mycket mer får du faktiskt inte för de pengarna...
 
Kolla på Fujifilm Finepix 601 Zoom. Kostar runt 5500:- hos www.hegethorns.se eller www.scandinavianphoto.se.

Den är snabbare från avtryck till exponering än de Olympuskameror jag provat (vilket inte betyder att Olympus inte har någon snabbare kamera). Fujikameran är faktiskt den snabbaste digitalkompakten jag provat. Ingen störande fördröjning innan bilden tas att tala om.

Det är en av anledningarna till att jag valt den som vår "familjekamera". De andra är:

- litet format
- bra bildkvalitet jämfört de flesta andra i sin pris- och pixelklass
- bästa videofunktionen jag provat
 
Jag skulle inte rekomendera en 7Hi. Jag lyckas inte fotografera innebandy med den pga för slö AF och snowboard lär ju inte bli lättare.

Det skulle kunna funka med manuell AF men jag tycker det är svårt att ställa in den, jag känner mig aldrig säker på att skärpan ligger där jag vill ha den.

Mvh
Maverick
 
det bästa du kan göra är att låna en och testa.

Den kan fungera klart mycket bättre att fota snowboard med än innebandy.. innebandy är ruskigt svårt autofokus-mässigt, dels pga den snabba handlingen och dels pga den väldigt begränsade belysningen.
 
Mitt råd är att låna en kamera och prova. Då märker du om den räcker samt hur den känns. Kolla också hur mycke batterier den drar och hur de klarar kyla,inte så kul att stå i backen utan ström. Kanske måste du använda den men några tunna hanskar? Prova hur det går.
 
Har nyligen köpt en Canon Powershot A40. Rekommenderar den! Finns både autoläge och två olika sorters manuell inställning. Spelar in filmklipp på upp till 30 sek dessutom. 2 megapixels (vilket jag tycker räcker utmärkt, särskilt om bilderna i första hand ska användas till webpublicering). Kostar dessutom bara runt 3 200 kr om den beställs hos www.webhallen.com (där köpte jag min iaf).
 
Kan rekommendera Olympus C-4000Z, 4 megapixel. Köpte en till farsan i födelsedagspresent, och den tar verkligen bra bilder...har jämfört med min Olympus E-20P. Den har alla finesser man kan tänkas behöva och går att köra helt manuellt om man så vill. Köpte min från USA på ebay för 4100:- + 300:- i frakt, rek pris i Sverige c:a 5800:- tror jag. Hur den fungerar för att ta snowboard bilder, ska jag dock låta vara osagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.