Annons

Digital kamera för studio fotografering ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
Hejsan, är i dag ägare till en olympus 3030. 3 milj pixlar. Tänker nu köpa en ny och funderar då vilken jag skall välja, Dimage7i är en modell jag tittat på. tänker i första hand fota studio bilder me den. Vill gärna ha tips och för / nack delar med olika modeller i prisklassen 8000 - 15000 kr.. Vilken skulle ni ha valt.

Om 15000 kr är en kritisk övre gräns och du absolut måste ha en helt ny kamera är nog D7i inget dåligt val. Annars kan du fundera på en beg. Canon D30 som finns beg. för runt 15000 för huset. "bara" 3Mpix men det är -mycket- skarpa och rena pixlar (om du använer bra objektiv)

Minolta

Problemet är att jag kör minolta,. så canon är inte aktuellt, har alltför mycket objektiv för at byta systen helt.. väntar på att de skall släppa sin digitala systemkamera, när nu det blir.

Har inte hört talas om mågon digital SLR kamera från Minolta. Jag håller nog med "Linmajon" att ett av de bästa valen skulle vara canons D30 eller varför inte Fujis Pro med nikon fatting om, du inte tycker om canon.
Leta upp beggad D30 sedan sälja allt du har i Minolta väg och köp objektiv för de pengarna.
Det verkar bara vara de stora pojkarna (Nikon,Canon) som kan utveckla digitalkameror (ja jag vet att contax skall ha en och att sigma också skall ha en samt att fuji kommit med ännu en men vart är de (contax, sigma) och hur ofta kommer de med nya modell (fuji, kodak) osv)

//O.Olsoon

Nja.. att helt byta system de är nog en dålig affär, dessutom börjar D 30 vara lite för gammal tycker jag, även om de är en ok kamera, så är den ju lite off vad gäller pixlar och funktioner. I alla fall för att de skall va värt att sälja av min Minolta dynax 7. 80-200 2,8 300 2,8. 24-85 3,5 plus massor av filter å 2 ggr konverter. Känns väl drastiskt att sälja det för en D 30.

Använder själv en Olympus E20-P i studio och den fungerar utmärkt. Kameran har blixtsyncuttag vilket naturligtvis är ett plus! Bra bildkvalité, robust och greppvänligt hus är andra fördelar. Tycker att det är ett bättre val än minoltan, dock något lite dyrare.

Jag skulle vilja slå ett slag för Sony DSC-F707.
Fördelar:

- Mkt bra optik från Zeiss
- Snabb, dvs marginell fördröjning från knapptryck till tagen bild.
- Bra batteri/batteritid
- Vridbart hus vilket ger bra arbetsställning på stativ
- Mkt bra LCD, både bakpå och i sökaren.
- Allt går att köra manuellt: tid, bländare, fokus.
- Möjlighet att zooma i bilden vid granskning i kameran.

Nackdelar:

- Ngt bakvänd ergonomi vid frihand, men man vänjer sig.
- Ej standard blixtsynk. Sonys egen. Största nackdelen enligt mig.
- Memorystick max 128 Mb.

Norrbild skrev:
...I alla fall för att de skall va värt att sälja av min Minolta dynax 7. 80-200 2,8 300 2,8. 24-85 3,5 plus massor av filter å 2 ggr konverter. Känns väl drastiskt att sälja det för en D 30.
Jag är 99% säker på att Minolta kommer med ett digitalt hus ganska snart. Deras konstruktörer sitter inte med armarna i kors när Canon/Nikon gör succe' med sina digitalhus.
Tyvärr är det svårt att utveckla digitalkameror och det tar tid, men det kommer...
På Photokina i höst så får vi kanske se...
Ett förslag är att hålla huvudet kallt ett tag till och ev. köpa en fin digital pocketkamera (typ Ixus) att leka med i sommar. Studiofoto kräver bra (dyra) digitalgrejor som kan vara värda att vänta på.

Senast ändrad:
Olympus E-10?

Det är en klart bra kamera, även om det "bara" är 4Mp. Du får inte lika bra bilder som med D30 och inte lika många funktioner som hos Dimage7, men du får väldigt mycket kamera för pengarna.

Om du mest skall använda kameran för studiofotografering kan nog även Dimage7 vara bra. Jag hade själv en Dimage7 men lämnade tillbaka den då den inte passade mig alls. Odrägligt långsam autofokus, seg reaktionstid och flera hängningar gjorde den i princip omöjlig att använda "på fältet". Däremot kan jag tänka mig att den passar bättre i en studio. Den gav väldigt bra bilder måste jag säga. (Men oftast en halv sekund för sent... :))

Det mesta av det jag klagat på skall iofs vara fixat i 7i sägs det. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa den. Vad gäller autofokus, reaktionstid och kamerahus-kvalite ligger den dock fortfarande klart efter E-10, om du finner sådant viktigt för studiofotografering.

E-10 finns på www.cyberphoto.se för 13.185:-

Senast ändrad:
Att andra en Canon Nikon Kodak Fuji ev Contax SIGMA (vet faktiskt inte om dessa går att köpa ännu tror inte det) kommer släppa digital kameror det är jag också säker på.
Men man kommer att ha alla barnsjukdomar som de som släppt kameror redan gått igenom. Sedan skull jag tro att det är en helt annan typ av fabrik du måste ha för att kunna göra egna digitalkameror en film SLR kameror. Och detta skulle kanske kunna vara ett problem.
Jag skulle faktiskt bli väldigt förvånad om ex Minolta eller Pentax kommer kunna släppa en digital kamera innan sommaren 2004 som är i närheten av de två storas.
Man kan bara ta en titt på Contax som har släppt(?) sin med otroliga problem (men bilderna sägs vara kanon -har faktiskt inte orkat följa deras försök och alla datum då de har sagt att den skall släppas till försäljning.) tror den har en 6Mp fullsize sensor men kan endast ta en bild i sek och kostar mer en någon annan digitalkamera på marknaden idag men den kommer antagligen finna sina köpare.

Så att man bara helt plötsligt kan släppa en digital SLR kamera utan att det förgås av pressreleaser ett halvår till ett år i förväg ,läckor mm det tror jag inte. Jag inte kan påminna mig att jag läst något om Minolta. Om de låter Kodak eller Fuji använda deras hus istället nu när Canon och Nikon lärt sig bygga digitala SLR Kameror och inte behöver dessa aktörers hjälp längre så skulle man kanske kunna få ut en hyfsat snabbt. Har förresten för mig att Pentax sade sig ha en 6Mp full size sensor på gång men att man backat från detta och idagens läge inte säger när man har en ute på marknaden.

Jag personligen hoppas på fler aktörer, för då kommer man behöva göra bättre produkter till ett lägra pris och det kan man inte som kund klaga på -så ut med dem bara.

Men skulle jag ha en polare som hade exempelvis Pentax med lite objektiv så skulla jag faktiskt råda honom att sälja allt och köpa Canon eller Nikon om han vill använda en digital SLR kamera inom de närmaste åren - men det är min åsikt och tro.

//O.Olsson

Jag är en ägare av en Minolta dimage 7, den gamla modellen. Jag är väldigt nöjd med den, har tidigare haft en Nikon coolpix 990. Den nya 7i skall ju vara förbättrad på flera punkter så det är säkert ett bra köp för priset.

FinePix602!!!

Fuji FinePix 602 är ett relativt billigt alternativ som ger väldigt fina bilder, om man går upp några prisklasser så kommer nog Fuji's S2 bli ett riktigt monster....

Jag vet inte vad det är för studiobilder du skall ta men en sak att tänka på är att även om Minolta och Sony har jättebra kameror med mycket bra bildresultat, så har Olympus en "riktig" sökare. Du ser var skärpan ligger och du kan använda den som ett vanligt kamerahus.

Men om du har tänkt att ha din dator i närheten och det är produktfoto du skall ta mest så kan du ha Minolta eller Sony. Blir det inte bra tar du om bilderna.
Skall du även ta porträtt så hade jag själv antingen väntat lite tills Minolta släpper en digital SLR eller kört med E-10 eller E-20.

Det beror på vad du skall göra med bilderna också, hur stora de skall bli osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar