Sten-Åke Sändh skrev:
Med KM 7D tycker i alla fall jag att det går att använda 100, 200, 400 ända upp till 800 utan större problem. 1600 tycker jag är tveksam om man inte efterbehandlar.
Med min frus Ricoh Caplio R3 som är en liten kompactkamera, så är bildkvaliten riktigt bra på ISO 64 men redan 100 och för att inte tala om de högre stegen så blir bruset så plågsamt att dessa inställningar i praktiken är obrukbara om man inte rensar bort bruset med exv. Neat Image eller nåt annat specialverktyg för ändamålet, men ibland räcker inte ens det då bilderna kan kännas väl "plastiga eller artificiella" efter en sån åtgärd. Med kompaktkameror som Caplio R3 gäller bra ljusförhållanden eller blixt.
Gillar man inte dessa begränsningar ska man nog inte köpa kompaktkameror med små sensorer hur avancerade dessa än är. Caplio R3 exv. har en fantastisk teknisk spec. trots sin litenhet med 5 megapixel, zoom 28-200, inbyggd bildstabilisering (CCD-shift - samma typ som i 7D), 2,5" display med bra förstoringsgrad och fantastisk närgräns för macro på 1 cm! Men vad hjälper det när bildkvaliten är så avhängig ljusförhållandena som det är? I en del fall kan denna kamera helt enkelt inte leverera där en systemkamera oftast kan.