Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital fuskografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Kalla mig gammalmodig och löjlig nu om ni vill, men jag måste uppröra mig lite över böcker och hur man hanterar digital fotografering.

Först måste jag börja med att försvara mig då jag vet att många missuppfattar det jag skriver och alltid för för sig att jag är emot någon eller någon grupp. Jag älskar två saker, "fotografering" och "bildskapande"; jag ser dessa som likvärdiga men kanske inte tillhörande samma konst/yrkes grupp.

Vad är det nu som gör mig så upprörd? Jo, jag bläpprade bland böcker om fotografering och hittar flera böcker som vänder sig till nybörjare. Digitalfotografering i ett nöstkal; det var titeln på en av dessa böcker, men inehåller är ganska löngt ifrån det som handlar om fotografering.

Jag tog en bok om fotografering med vanlig kamera och där handlade ca 80 % av boken om fotografering, sedan lite om komposition, framkallning, inramning samt sminkning. Jo, egentligen allt som man kan räkna in i fotografering.

Sedan slog jag upp boken om digitalfotografering och tittar. Man skrivet lite om olika typer av kameror, om megapixels och ganska mycket blaha som nybörjare ofta inte bryr sig om som tex hur en CCD arbetar. Efter detta kommer man till efterarbete och här slutar det att handla om fotografering utan om bild skapande.

Missförstå mig rätt nu.

Vist är att efterbehandla nästan det samma som att framkalla bilden på olika sätt; det har jag inget emot, om det bara hade hållt sig på detta område. Nä, det gör det inte utan snabbt går denna bok in på hur man markerar och editerar bort ett objekt och man undrar i desperation varför man kallar detta för fotografering och varför ta upp detta i en bok om fotografering som vänder sig till nybörjare?

Fotografi för mig är det man tagit med en kamera och sedan framkallat utan att manipulera innehållet. Att ändra kontrast, färg, ton, brusreducera osv hamnar innom det fotografiska; men när man börjar tabort och lägga till saker så tycker jag mer att det handlar om bildskapande och inte egentligewn om digitalfotografi.

Tänk på att jag talar om nybörjarböcker nu och inte om hur proffs arbetar eller kan arbeta. Jag tycker det bara är lite udda att man redan från början skall lära folk att det är okay att kalla fuskade bilder för fotografier.

P.S Läs inte detta allt för allvarligt utan mer som en gnutta frågeställande kritik om nybörjarböcker om fotografering.
 
Jag tycker att man kan se den tendensen även här på Fotosidan. För några år sedan när jag gick med så handlade forumen om hur man tog bilden bra från början. Nu har det mer och mer blivit hur man fixar till bilden i PS. Är det fler som har tänkt på det, eller innbillar jag mig bara?

Om det är bra eller dåligt tänker jag inte lägga mig i, sådana diskutioner har förekommit förr och leder ingen vart.

Greven
 
Förstår inte..

..problemet. Möjligen finns det ett semantiskt sådant. Men många företelser har ändrat (utvecklat) innehåll men ändå språkligen behållt begreppet över tid.
Ungefär lika dumt att ondgöra sig över begrepp som "bilmekaniker" trots att dom idag mest ägnar sig åt att byta elektronik eller programmera om dylika tingestar samt att byta oljor osv. Vadå "meka".

Kunde egentligen inte bry mig mindre, var dumt att svara på tråden kanske:)
 
Inramning samt sminkning är "fotograferande", men efterbehandling är inte det? Jag är inte övertygad om att jag ser den röda tråden i det resonemanget...
 
Re: Förstår inte..

uge skrev:
..problemet. Möjligen finns det ett semantiskt sådant. Men många företelser har ändrat (utvecklat) innehåll men ändå språkligen behållt begreppet över tid.
Ungefär lika dumt att ondgöra sig över begrepp som "bilmekaniker" trots att dom idag mest ägnar sig åt att byta elektronik eller programmera om dylika tingestar samt att byta oljor osv. Vadå "meka".

Kunde egentligen inte bry mig mindre, var dumt att svara på tråden kanske:)
Bilmekaniker håller på med bilar, det är ju själklart. Men värre är det om du vill lära dig nått om bilar men största delen av kursen handlar om vägar och cycklar.

Det jag undrar är; har det blivigt så nu förtiden att man kan fotografera utan kamera?
jakob_borg skrev:
Inramning samt sminkning är "fotograferande", men efterbehandling är inte det? Jag är inte övertygad om att jag ser den röda tråden i det resonemanget...
Jo, den är lite långsökt om man inte syslat med fotografi och fotografier. Men det är ganska vanligt att man ramar in fotografier och bilden i ramen är oftast slutprodukten av ett fotografi.

Att sminka var förut ganska viktigt för att få bort reflexer mm om man fotograferade modeller, men denna kunskap försvinner mer och mer till förmån för fotoretghusering.

Men både sminkning och inramning ligger fotografering närmre än bildbehandling med datorn vilket mer skulle lämpa sig i en dator bik eller en bok om bildbehandling.

Eller? Det är kanske så att jag är gammalmodig som jag skrev i början och inte inser att man nuförtiden även skall räkna datorn som ett fotografiskt hjälpmedel :)
 
Senast ändrad:
Förstår hur du menar.

Himla tveksamt att vända sig till nybörjare med den typen av "lärdomar".
Iofs. tveksamt av mig att kommentera överhuvudtaget!:)
Har inte ens gått en nybörjarkurs!
Men jag skulle gärna göra det och då få lära mig dom verkliga grunderna!
Sen kan man ju gå in på mer avancerad digital redigering efterhand.
Men faktum är att proffs, press och modefotografer, m.fl. använder sig av just det du och jag reagerar mot.
Väldigt hårt redigerade bilder med både borttagna och tillagda grejjer i bilderna.
Kanske är det så fotografering kommer att se ut i framtiden?
Bilderna kan ju bli bra ändå, fast bildens "själ" får sig en törn?
 
Man måste först och främst skilja på efterbehandling och manipulation. Efterbehandling är när man justerar färger, kontrast och dylikt. Manipulation är när man ändrar på innehållet i bilden.

Jag tycker inte heller att fotografi ska handla alltför mycket om att pussla ihop bilderna i efterhand. Fotografin måste skiljas fån den målade konsten och våga vara en självständig konstform.
 
Re: Förstår hur du menar.

JJ. skrev:
...
Väldigt hårt redigerade bilder med både borttagna och tillagda grejjer i bilderna.
Kanske är det så fotografering kommer att se ut i framtiden?
Bilderna kan ju bli bra ändå, fast bildens "själ" får sig en törn?

Vadå framtiden?
 
Re: Re: Förstår inte..

Nekomy skrev:
Bilmekaniker håller på med bilar, det är ju själklart. Men värre är det om du vill lära dig nått om bilar men största delen av kursen handlar om vägar och cycklar.

Det jag undrar är; har det blivigt så nu förtiden att man kan fotografera utan kamera?

Alltså fotografer gör väl bilder? De e väl inte så att dom bara levererar avtryck på en mekanisk kropp som kallas kamera. Sen e det ju så: grunder eller inte grunder, de bästa grunderna brukar man få i en "ren" konstubildning i vart fall vad gäller "bild" Fotograferande är väl mera val av verktyg
 
>>Ulf-Göran

Jo, du har rätt i att påpeka mitt ordval!:)
Det är givetvis så redan.
Jag tror inte att det behöver betyda nå´t negativt för fotografin, som sådan.
Det är bara en ny teknik som tar över.
Det kommer alltid att finnas eldsjälar som håller på med traditionell, analog teknik.
Och det vilar på deras axlar att kunna visa nästa generation hur analoga bilder ser ut, omanipulerade!:)
 
Ligger inte det här fenomenet på samma plan som många andra grejer som drabbats av ny teknik?

- Varför skall man kunna stava när man har en ordbehandlare?
- Varför skall man kunna fotografera när man har en digitalkamera?
- Etc.

Min spontana åsikt är att det är alldeles för lätta att tro att man kan ersätta den "gamla kunskapen" med teknik. Men det finns som sagt fraktioner som tycker motsatsen.

Om jag skulle plocka en lärobok ur hyllan som har termen "fotografering" i titeln så skulle jag nog anta att det hade att göra med det som händer fram tills man har tryckt på avtryckaren.
 
En bra bild är en bra bild.
Förvånas över att "gamla analoger" bryr sig så mycket om tekniken bakom bilden. Bilden är väll det viktigaste?

Förövrigt tycker jag efterarbete = manipulation i mer eller mindre grad.
 
Håller i princip med.

Personligen är jag inte så upprörd över "fuskandet". Under min mörkrumstid lade jag ned enormt mycket tid på att lära mig svåra tekniker för bildförbättring som man nu enkelt och mer precist klarar av att utföra digitalt. En hel del av dessa tekniker ligger dessutom antagligen i det området att de skulle anses vara "fusk".

Däremot tycker jag att digital efterbehandligen är överkurs för de flesta. Det känns jättekonstigt att läsa tidningar som vänder sig till noviser (Digitalfoto och vad de nu heter) som inte med ett ord försöker förklara vad exempelvis bländarvärdet har för inverkan på kontrast, skärpedjup och exponeringstid. Samtidigt gör tidningarna detaljerade djupdykningar i Photoshopande och teknikpladder om mikroelektronik.

Jag har flera gånger talat med bekanta som är ledsna för att deras nya och avancerade digitalkamera "inte tar bra bilder". Det har sedan visat sig att problemen ligger i uppenbara handhavandefel som skakningsoskärpa eller att de alltid trycker utlösaren i botten innan autofokusen låst. Hur det kommer sig att alla blixtbilder blir utbrända och får blå färgton brukar de heller aldrig veta...
 
Jag håller nog med Jim.
Nånstans på fotosidan står det att fotografera betyder att skriva med ljus. När man gör förvanskningar (var går gränsen?) så är det en annan konstform enligt mej.
/tj
 
The Ghost skrev:
Har ni aldrig retucherat ett fotografi?

Retuschering av ett analogt fotografi är inte samma sak som de flesta menar med retuschering i dator. Retuschering analogt är att dutta i vita dammprickar eller mörka filmframkallningsdefekter med en fin mårdhårspensel och retuscheringsfärger. Man kan också i ett porträtt dutta i mindre hudkvislor på detta sätt. Men att jämföra detta med digital retuschering är totalt missvisande. Vad jag förstått liknar digital retuschering mera måleri.
 
Re: Re: Re: Förstår inte..

uge skrev:
Alltså fotografer gör väl bilder? De e väl inte så att dom bara levererar avtryck på en mekanisk kropp som kallas kamera. Sen e det ju så: grunder eller inte grunder, de bästa grunderna brukar man få i en "ren" konstubildning i vart fall vad gäller "bild" Fotograferande är väl mera val av verktyg
Vist gör och tar fotografer bilder, det har ingen betvivlat och några fotografer gör ett helt enormt arbete med detta. Samtidigt finns det fotografer som gör ett makalöst bra jobb på att upphöja sina bilder genom att efterbehandla dem på olika sätt. Men det finns en markant skillnad mellan att fotografera och skapa att en ny bild av två redan befintliga fotorgarier.

Men det jag frågade och undrade är om man skall taupp denna form av bildmanipulering i en bok om digitalfotografering för nybörjare och om man kanske överhuvudt taget bör kalla detta för fotografering.

Jag tittade igenom några av dessa böcker och märkte att de flästa inte tog upp saker som dynamisktomfång eller hur man kan öka det dynamiskaomfånget med hjälp av photoshop. Där emot visade de hur man kunde editera bort saker, lägga till och kriva text med skugga och allt detta innan de förklarade hur man kunde trolla bort röda ögon :)

The Ghost skrev:
Har ni aldrig retucherat ett fotografi?
Vist har jag det och jag älskar den konstformen. Men jag kallar detta för retuchering och inte för fotografering :)
 
Vist har jag det och jag älskar den konstformen. Men jag kallar detta för retuchering och inte för fotografering


Om jag tar bort samma saker i photoshop vad kallas det då?
 
The Ghost skrev:
Vist har jag det och jag älskar den konstformen. Men jag kallar detta för retuchering och inte för fotografering


Om jag tar bort samma saker i photoshop vad kallas det då?
Jag vet inte vad du är ute efter eller om du vill ha språk kunskap av någon med dyslexi. Men givetvis heter detta retuchering även i Photoshop. Men vare sig man gör detta analogt eller digitalt så är väll inte detta det första man tänker på när man skall lära ut fotografering till nybörjare. Sedan är det frågan om det är fotografering su syslar med när du arbetar med Photoshop.
 
Visst kan jag tycka att "kalla det va du vill" Mörkrumms retush kan vara ett finare hantverk än te.x att göra samma sak i Photoshop

Men så tänkte jag till lite längre än vad näsan räckte och kom på att Photoshop teknik fan inte är lätt heller ........



/Adam
(som har gjort sina dagar i det analoga mörkrummet)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.