Annons

Digital faktor 1.6

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej.

Jag går just nu och väntar på Pentax nya Digital kamera. Lite funderingar angående det där med faktorn.
En brännvidd på 400 mm blir ju ca 640 mm på den digitala kameran vad jag förstår. Blir det någon förändring på bländarvärdet med samma faktor ?
5,6 * 1.6 = Ca 9 ?
 
Nej, vad som sker är att bilden beskärs så att digitalkameran bara använder en mindre del av den bild som objektivet skapar.
Bländaren påvärkas alltså inte.

/Johan
 
Sökaren visar rätt bildutsnitt.

jonwam skrev:
Nej, vad som sker är att bilden beskärs så att digitalkameran bara använder en mindre del av den bild som objektivet skapar.
Bländaren påvärkas alltså inte.

/Johan
Korrekt, men bör förtydligas eftersom det annars lätt kan uppstå missförstånd. Den verkliga relativa bländaren påverkas inte och det gör inte den verkliga brännvidden heller! De 640 millimetrarna är bara en ren fantasiprodukt som talar om vilken brännvidd en småbildskamera skulle behöva ha för att få samma bildvinkel.

Om vi vill (men bara om vi vill, det är helt frivilligt) så kan vi ställa frågan: Vilken brännvidd, relativ bländare och ISO-tal skulle en småbildskamera behöva ha för att kunna ta helt identiska bilder? Svaret på DEN frågan är att brännvidden och det relativa bländartalet ska multipliceras med 1,6 och ISO-talet med 1,6^2 = 2,56.

Vad vi däremot under inga som helt omständigheter får göra (hur gärna vi än vill) är att blanda ihop de VERKLIGA värdena för t ex bländaren och ISO-talet med det småbildsekvivalenta fantasivärdet på brännvidden och tro att 400/5,6 på något magiskt sätt får en 1,6 ggr större frontlins och förvandlas till ett 640/5,6!
 
GertLind skrev:
Hmm, bara så att jag är med. Det som jag ser i sökaren kommer väl med på bilden? Eller beskär den ytterligare?

Det du ser i sökaren kommer med på bilden, ingenting mer beskärs. Nu har jag aldrig använt någon av Pentax's kameror, men de kan knappast vara så korkade att de inte maskar sökaren.
 
Vänta nu. Allt snurrar i huvet.

Har jag fattat rätt om jag säger:

400 X 1.6 = Bildvinkeln för ett 640 mm obejktiv. Det blir alltså inte "mer" tele ?

Eller rör jag bara ihop det...
 
Ett 400mm objektiv är alltid ett 400mm objektiv. Om det sätts på en kamera med 1.6x brännviddsförlängning är brännvidden på objektivet fortfarande 400mm, MEN, i och med att kamerans sensor är mindre än 24x36 så beskärs bilden. Det innebär att det du ser i sökaren och det som hamnar på bilden motsvarar det du skulle sett i en analog kamera med ett objektiv på 400 x 1,6 = 640 mm.
 
Det funkar ungefär som digital zoom som vissa kompaktdigitalare har. Skillnaden är att den digitala zoomen beskär och förstorar, vilket inte händer med en dSLR.
 
GertLind skrev:
Hej.

Jag går just nu och väntar på Pentax nya Digital kamera. Lite funderingar angående det där med faktorn.
En brännvidd på 400 mm blir ju ca 640 mm på den digitala kameran vad jag förstår. Blir det någon förändring på bländarvärdet med samma faktor ?
5,6 * 1.6 = Ca 9 ?


Är det inte så att skärpedjupet
skulle motsvara bländare 9 ?
 
Antag att du har en småbildskamera med negativformatet 24x36 mm. Från detta negativ gör man en förstoring exempelvis i formatet 10x15 cm

Ur detta negativ klipper man sedan ur en mindre del av negativet. Skillnaden mellan den urklippta biten och originalet är 1,6.

Därefter gör man en ny förstoring av negativet. Då kommer endast en del av originalbilden att användas. Bilden blir fortfarande 10x15 cm.

Effekten blir att det ser ut som om man har använt ett längre brännvidd på objektivet trots att det är samma objektiv.

Eftersom att det är svårt att ändra skärpedjupet i ett redan existerande negativ blir det samma på de olika bilderna. Dock kommer det att upplevas olika eftersom det mindre negativet måste förstoras mer vid kopieringen.
 
Senast ändrad:
Som Per säger kommer man att uppleva att skärpedjupet minskar om man gör lika stora kopior från en mindre sensor och betraktar dem från samma avstånd som tidigare. Skärpedjupet kommer därför att upplevas likadant med 400/5,6 på en 1,6X-kamera som med ett 640/9 på en småbildskamera.
 
En utomordentligt bra genomgång av det hela finns på Photo.Net för de som inte räds att läsa på engelska:

http://www.photo.net/learn/optics/dofdigital/

Läs dock hela artikeln innan man börjar ifrågasätta! När det gäller skärpedjup (som egentligen inte finns) så måste man först göra ett antal antaganden för att kunna definiera vad det handlar om. Det förklaras fint i artikeln.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.