Annons

digi till 70x50

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: 7620x5080 på Fotolabo

mill skrev:
hmm fast å andra sidan, ICC behövs inte om man ska framkalla svartvitt väl?
Jo, du skickar fortfarande som RGB även om du skall ha svartvitt. Och Fotolabos profil är inte gråbalanserad, 125/125/125 blir 114/115/123 vid en konvertering. Så för neutrala kopior bör du nog använda deras profil.
 
Re: Re: Re: digi till 70x50

mill skrev:
interpolerade du själv upp bilden?

Svar nej, skickade i 3072x2048.
Mailade colormailer och frågade hur processen löper, om de interpolerar själva eller om man tjänar på att göra det själv. Bifogar svaret nedan.
Som man ofta kan läsa om här på FS är det nog så att stora förstpringar inte behöver så hög upplösning på utskriften, man kollar ju på åtm. 1m avstånd.
100 dpi räcker bra för 50x75 som det verkar för mej.
/Peter


Hej Peter,

Svar enligt er punkform:

1. Nej det görs ingen interpolering av bilder som skickas in för framkallning.
Era bilder har en storlek av 6 megapixel vilket är fullgott för att göra förstoringar
och posters av, minimi gräns är 4 megapixel.

2. Via webbgränssnittet finns det en indikator som indikerar förväntad kvalitet på
de filer som skickas in för framkallning för respektive format. Detta kommer även att komma
i den nya versionen av programvaran.

På hemsidan finns en kalkylarot samt diagram som visar optimal bildstorlek till respektive bildfilsstorlek.
http://www.colormailer.com/formats.cpl?lng=se&cntry=se


3. Om man inte väljer bort färgkorrigeringen så kommer denna att justera bilden efter ca: 50
på förhand gina parametrar för att förbättra bilden, det är dock inte en interpolering.
Om man själv manuellt justerar bilden skall man INTE välja färgkorrigering.
Även detta kommer att ligga som ett tillval i vår nya programvara.
 
finfint! tack för utförligt svar.

hmm ska fundera lite på vilka funderingar jag har :) återkommer strax.. kaffedags.

jo kom på en.

"Nej det görs ingen interpolering av bilder som skickas in för framkallning."

så frågan blir då att om man skickar in en bild med låg upplösning så får man låg dpi på utskriften (100), men om man interpolerar upp den regält så får man hög dpi (300)? blir slutresultatet detsamma? vet inte om jag förstår frågan själv, men hoppas ngn gör det iaf :)
 
mill skrev:
finfint! tack för utförligt svar.

hmm ska fundera lite på vilka funderingar jag har :) återkommer strax.. kaffedags.

jo kom på en.

"Nej det görs ingen interpolering av bilder som skickas in för framkallning."

så frågan blir då att om man skickar in en bild med låg upplösning så får man låg dpi på utskriften (100), men om man interpolerar upp den regält så får man hög dpi (300)? blir slutresultatet detsamma? vet inte om jag förstår frågan själv, men hoppas ngn gör det iaf :)

Tja, jag har funderat på samma sak själv, dvs om det blir nån skillnad på slutresultatet om man interpolerar upp själv, man får väl prova!
 
jag mailade och frågade:

Om man skickar in en bild med låg uppplösning till er så har jag förstått att ni skriver då ut den med låg upplösning, säg 100 DPI, utan att interpolera upp den.

Men om man skickar in en bild med väldigt hög upplösning så skriver ni ut den i kanske 300 DPI.

Om man då tar en liten bild (~4 Mpix) och själv förstorar den (till kanske motsvarande 20 Mpix) och sedan skickar den till er, så kommer ni att skriva ut den i 300 DPI.

Min fråga var då att om det blir ngn skillnad mellan att skicka in en liten bild (som då blir utskriven i 100 DPI) eller en stor interpolerad bild (som då blir utskriven i 300 DPI)?

Jag förstår vad interpolering innebär, dvs att ingen "ny" information tillkommer, bara information som "antagligen borde finnas" tillkommer.


och svaret blev:

Hej Anders,

Lasern klarar att projicera 260 DPI, så ja, om du interpolerar upp
bilden så projiceras den upplösning som finns upp till 260DPI.

DPI är egentligen ingen korrekt faktor då det inte är fråga om
ett tryck, men för att inte krångla till det ytterligare så använder
vi det uttrycket.

Ett exempel:

En 3 Megapixel bild har en storlek på ca: 1500x2000 pixlar.

Kör man bilden rakt av från kameran har den en storlek på 54*72cm med 72 DPI. Detta är samma sak som 300DPI vid 11*15cm med samma storlek om man omformat bilden i exempelvis
Photoshop.

Båda varianterna ger exakt samma resultat vid framkallning.
 
Jag har en följdfråga, någon som vet vad det kostar att ta fram posters via något tryckeri?

Tanken var att få ut ett 50tal posters.

Spontant verkar colormailer och liknande ha ett riktigt tjockt papper, men om man vill ha mer likt standard-posters...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.