Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digi till 70x50

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
är det ngn som har fått sina digitala bilder framkallade i 70x50?

var beställde ni ifrån och vad kostade det?

vilken dpi? hur stor bild? vilken kamera?

och viktigast, hur bra blev det (skärpa, färgåtergivning etc)?

kollade runt i forumet, men hittade inget bra (kollade kanske lite för snabbt).

colomailer.se är billiga, 180 kr, så jag är lite nyfiken på dem.
 
skicka in bilden du har.. interpolera INTE, och skräp inte bilden extra.. (mer än i din version)

Dessa digital-labb har extremt med dator-resurser som interpolerar bilden bättre än någon hem-pc med photoshop klarar av :)


Har kört ut flera 50*70 från colormailer med mycket bra resultat

Körde tidigare med nikon d1, och nu med Canon D60

dock blir det extremt skillnad på Raw-konverterat-tiff (16bit) eller om du kör röten jpg....

16bitars tiff tycker jag ger bättre färger, samt mer mättnad

/Adam
 
mill skrev:
är det ngn som har fått sina digitala bilder framkallade i 70x50?

..
colomailer.se är billiga, 180 kr, så jag är lite nyfiken på dem.

Jag har provat colormailer, 50x75, matt, med kanonresultat. Färger, skärpa, allt.
EOS10D, fine large jpg.
 
hur gör man? Skickar bilden på cd eller överför via nätet? en tiff från raw resulterar ju i en ganska stor fil.

mvh / hafz
 
hafz skrev:
hur gör man? Skickar bilden på cd eller överför via nätet? en tiff från raw resulterar ju i en ganska stor fil.

mvh / hafz

Valfritt med begränsningar:

Web-interfacet stöder bara JPG, men har "låt bli min bild" funktionen

CD eller deras lilla upload-applikation har ej "låt bli min bild" funktion men klarar bla TIFF.
 
Jago Svensson skrev:
www.onskefoto.se
99:-
MVH Jago

Ursäkta att det tagit sådan tid för mig att svara, har bara tillgång internet på jobbet pga av de beslutat gräva av kabeln i tre veckor!

99:- Oj! det var billigt! Hur blev resultatet? Har du framkallat hos ngn annan och kan jämföra kvalitén?
 
modellbilder.se skrev:
skicka in bilden du har.. interpolera INTE, och skräp inte bilden extra.. (mer än i din version)

Dessa digital-labb har extremt med dator-resurser som interpolerar bilden bättre än någon hem-pc med photoshop klarar av :)


Har kört ut flera 50*70 från colormailer med mycket bra resultat

Körde tidigare med nikon d1, och nu med Canon D60

dock blir det extremt skillnad på Raw-konverterat-tiff (16bit) eller om du kör röten jpg....

16bitars tiff tycker jag ger bättre färger, samt mer mättnad

/Adam

hmm undrar varför det blir skillnad mellan tiff och jpg.. ahh men ok, då antar jag att du menar hemma hos dig. om jag skickar en jpg och en tiff som ser likadan ut så borde de se ngt sånär likadana när de kommer tillbaka från labbet?

sen det här med att interpolera själv är lite osäkert -- det finns de som hävdar motsatsen här på fotosidan. om man interpolerar själv så har man lite mer kontroll och kan själv fixa till eventuella artefakter.
 
Ingen som kan säga hur STOR bildfil man måste skicka (jpg eller tiff) för att det ska bli acceptabel kvalitet i 50x70.

Att era resultat varit bra är ju fint men som sagt, hur stor fil skickade ni in då?
 
oh shit, så stor fil kan jag inte ens scanna med min scanner...öh, tror jag (canonscan 5000f)

Då är man alltså rökt på det formatet...synd
 
pul skrev:
oh shit, så stor fil kan jag inte ens scanna med min scanner...öh, tror jag (canonscan 5000f)

Då är man alltså rökt på det formatet...synd

du kan ju be scannern interpolera upp den eller göra det själv med photoshop/genuine fractals etc, men enligt Adam Madsen så kvittar det om bilden är interpolerad hemma eller inte.
 
interpolera upp? öh...hmm...alltså rent handgripligen gå in och ändra pixelmängden i "image size"?
 
ja precis. det finns olika tekniker för det.


vissa tycker att öka i 10% ett antal gånger med bicubic i photoshop fungerar bra och vissa tycker att genuine fractals är bäst (använder fractaler för att interpolera upp bilden).

interpolering kan inte hämta information som inte finns (dvs "gömda pixlar"), men den lägger till de pixlar "som borde finnas", typ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.