Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diffusera en 2-bitars bild

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hej alla

En halvknepig fråga som jag hoppas någon har svar på. Säg att jag har en inskannad bild som är endast 2 bitar (svart/Vit) och jag vill på något sätt skapa en bild som på något sätt efterliknar en gråskaleskannad bild. Jag har hört att man kan göra något som heter "diffusera" eller något åt det hållet. Vad händer med 2-bitars bilden då? Hoppas någon har nått om detta :)

Måste bara fråga vad du menar med en "2-bitars bild"? En bit är annars en position i ett binärt tal.

Då blir det ju 1 bit.

Med 2 bitar kan du få 4 färger:

00
01
10
11

Sorry för besserwissandet :-/ Ursprungsfrågan har jag naturligtvis inget svar på.

Ja, du ser jag har inte hundra koll. Jim, synd att du inte hade något om detta, du är ju annars en digital-klippa :). Har du något att säga om begreppet diffusera?

svart/vit --> gråskala

Om du kan skicka bilden eller del av bilden så kan jag svara på om det går att göra om bilden till en gråskale bild!

/Magnus

AJä skrev:
Har du något att säga om begreppet diffusera?
Kan inte komma på något annat än att lägga på gaussisk oskärpa med liten radie på bilden. Sen får man väl lägga på oskarp mask med stor radie efteråt för att få tillbaka lite drag i bilden.

AJä, menar du att du vill omvandla en streckbild (1-bitars) till en bild med varierande gråtoner mellan svart och vitt?

Det kan du inte göra om du utgår från en streckbild, däremot kan du omvandla en gråskalebild till en 1-bitars bild med hjälp av rasterpunkter eller valet diffusera för att bibehålla intrycket av varierande gråtoner.

Då får du det utseende du kan se i bilden nedan. I bakgrunden ser du en övertoning i gråskala och vid sidan av en streckbild med simulerade gråtoner via diffusera.

Bilagor

• untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    11.1 KB · Visningar: 97
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar