Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diffraktion - påtaglig realitet eller överdriven myt?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
det är principen vi diskuterar, eftersom Lars i den andra tråden precis hade lagt upp en illustration så länkade jag till den + Lars svar .
är det något du tycker är felaktigt ? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94292&perpage=15&pagenumber=91
Nej, men du anser ju att Tores test är "missvisande". Inser du inte att man kan få olika resultat som alla är helt riktiga? Det som visats i den här tråden är att bildkvaliteten är helt okej vid f/22 med en Nikon D3. Det har väldigt lite att göra med vad du visat i någon annan tråd. Du får gärna motivera vad det är som är missvisande.
 
dåligt val av ord, hade Tore fotograferat något med mer fina detaljer så skulle försämringen ses tydligare.Photozones uppmätning visar att upplösningen faller om man frångår bl 5.6 och bländar ner till 8, med större nerbländning ökar ljuspridningen över fler pixlar (airy disk)vilket försämrar upplösningen än mer.
i övrigt hänvisar jag till den andra tråden där även diffraktion nu diskuteras.
 
macrobild skrev:
dåligt val av ord, hade Tore fotograferat något med mer fina detaljer så skulle försämringen ses tydligare.Photozones uppmätning visar att upplösningen faller om man frångår bl 5.6 och bländar ner till 8, med större nerbländning ökar ljuspridningen över fler pixlar (airy disk)vilket försämrar upplösningen än mer.
i övrigt hänvisar jag till den andra tråden där även diffraktion nu diskuteras.
För det första använder Photozone en D200, så deras test är helt irrelevant och speglar möjligen mina bilder ovan. För det andra så har jag mer och mer börjat anse att MTF-mätningar inte alls behöver visa de skillnader som ögat upplever, eftersom de bara återger en enda frekvens. För det tredje så tycker jag att bilderna på förstasidan i denna tråd har tillräckligt med detaljer (hörnet) för att det tydligt ska synas att det är långt ifrån någon katastrof att använda f/22. Andra kanske har högre krav, men det gör inte testet missvisande.
 
Teodorian skrev:
Var och en kan se hur en Nikon D3 med 24-70/2.8 på 52 mm presterar på f5.6, f8, f11 och f16 här. Frågan är bara vilket utsnitt som är taget på respektive bländare och vilket är taget på f16?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1417356.htm
klipp från de 4 rutorna, utsnitten har olika kontrast
varför har detta text utsnitt olika storlek?
för mig ses nr 2 som sämst och jag gissar det är minsta bländare då texten är mest tillblurrad dvs bl 16.
 

Bilagor

  • tore.jpg
    tore.jpg
    6.2 KB · Visningar: 226
macrobild skrev:
klipp från de 4 rutorna, utsnitten har olika kontrast
varför har detta text utsnitt olika storlek?
för mig ses nr 2 som sämst och jag gissar det är minsta bländare då texten är mest tillblurrad dvs bl 16.

Jag fick inte utsnitten helt identiska. Som du säkert vet blir till synes små skillnader tydliga i en 100% crop vare sig vi talar om vitbalans, kontrast eller skärpa.

Utsnitt 2 är f16. Grattis!

1 = f8

2 = f16

3 = f5.6

4 = f11
 
Sen är det där ju inga vidare testmotiv med sådär hög kontrast. För oss som fotograferar ute i terränglådan syns skillnaden snabbt i praktiken eftersom det finns så mycket fina detaljer med låg kontrast, som lövverk o dyl.
 
jimh skrev:
Sen är det där ju inga vidare testmotiv med sådär hög kontrast. För oss som fotograferar ute i terränglådan syns skillnaden snabbt i praktiken eftersom det finns så mycket fina detaljer med låg kontrast, som lövverk o dyl.

Träd över huvud taget, tycker jag ofta ser ganska illa ut med digitalkameror. Ska vid tillfälle testa lite grönska på olika bländare med olika objektiv för att se hur det blir.
 
jimh skrev:
Sen är det där ju inga vidare testmotiv med sådär hög kontrast. För oss som fotograferar ute i terränglådan syns skillnaden snabbt i praktiken eftersom det finns så mycket fina detaljer med låg kontrast, som lövverk o dyl.

Jag ser fram emot att se dina lövverkstester som visar verklig diffraktion. På vilken bländare kom diffraktionen i dina tester? Hur snabbt syns skillnaden i terränglådan i praktiken?
 
Då får du vänta, skall jag testa saker är det för att lära mig något och kunna använda resultatet till förbättring, t ex framtagning av framkallningstider.

Över bländare 8 blir skärpan sämre i skärpeplanet på aps om man har ett vettigt objektiv. Över bländare 16 går jag enbart i extrema undantagsfall.
 
jimh skrev:
Då får du vänta, skall jag testa saker är det för att lära mig något och kunna använda resultatet till förbättring, t ex framtagning av framkallningstider.

Över bländare 8 blir skärpan sämre i skärpeplanet på aps om man har ett vettigt objektiv. Över bländare 16 går jag enbart i extrema undantagsfall.

Men mitt test är gjort på småbildsformatet (FX, Nikon D3) som visat sig i många fall bibehålla god upplösning även på f16.
 
afe skrev:
Träd över huvud taget, tycker jag ofta ser ganska illa ut med digitalkameror
Håller med. Det beror nog mest på frånvaron av den textur som kornet gav. Tack vare den fick ögat något att fokusera på även i de bildpartier där det inte riktigt fanns något att fokusera på. Lite som simulerad detaljrikedom.
 
Teodorian skrev:
Men mitt test är gjort på småbildsformatet (FX, Nikon D3) som visat sig i många fall bibehålla god upplösning även på f16.
Fast det konstaterades ju precis att det syns en försämring i dina bilder vid bländare 16. Och då fyllde jag på med åsikten att den försämringen blir tydligare i verkligheten med riktiga motiv.

Sen finns ju naturligtvis skärpedjupet som faktor också. Behöver man f/22 är det ju f/22 som gäller. Det är få bilder vars innehåll dikteras absolut av skärpan i skärpeplanet. Så på sätt och vis menar vi väl samma sak; Använd prylarna istället för att vara ängslig över skärpan. Men att diffraktionen är en myt och helt kan bortses från, det skriver jag inte under på.
 
jimh skrev:
Fast det konstaterades ju precis att det syns en försämring i dina bilder vid bländare 16. Och då fyllde jag på med åsikten att den försämringen blir tydligare i verkligheten med riktiga motiv.

Sen finns ju naturligtvis skärpedjupet som faktor också. Behöver man f/22 är det ju f/22 som gäller. Det är få bilder vars innehåll dikteras absolut av skärpan i skärpeplanet. Så på sätt och vis menar vi väl samma sak; Använd prylarna istället för att vara ängslig över skärpan. Men att diffraktionen är en myt och helt kan bortses från, det skriver jag inte under på.

Självklart 1:

Alla objektiv är sämre på f16 än på f8. Det jag konstaterat är att skillnaden inte är så stor som jag och många med mig kanske förväntat sig.

Självklart 2:

Diffraktion finns. Dess effekt verkar bara inte vara så markant på en småbildssensor som Nikon D3 i kombination med vissa objektiv.

Självklart 3:

Fotografera med mål i sinnet - inte diffraktionsängslan.

Inte självklart 1:

Om stort skärpedjup behövs kan det finnas andra möjligheter än en exponering på f22. Ett alternativ är Focus Stacking.
 
jimh skrev:
försämringen blir tydligare i verkligheten med riktiga motiv.
Exakt vad är ett verkligt motiv? Är testkartan overklig? Lövverk må vara avslöjande, det kan jag hålla med om, men det finns högst verkliga motiv som är precis lika kontrastrika och "förlåtande" som en testkarta.

Teodorian skrev:
Alla objektiv är sämre på f16 än på f8.
Nej du, det stämmer inte alls. För det första beror det på filmformatet, eftersom diffraktionen inte ger lika stor inverkan i förhållande till bildstorleken vid stora filmformat. För det andra så kan du lätt få bättre resultat vid f/16 om objektivet är riktigt riktigt dåligt. Kanske till och med vid f/100 om filmformatet tillåter och ytfinheten på glaset är av sandpapperskaraktär.
Observera nu att detta gäller oavsett filmformat i extremfallet. En Lensbaby är säkert skarpare vid f/16 än f/8 på APS-C.
 
Jag roade mig med att kolla vilka bländare jag använder, och konstaterar att jag nog inte behöver oroa mig för diffraktion ...
 

Bilagor

  • aperture.jpg
    aperture.jpg
    64.2 KB · Visningar: 174
Makten skrev:
Exakt vad är ett verkligt motiv? Är testkartan overklig? Lövverk må vara avslöjande, det kan jag hålla med om, men det finns högst verkliga motiv som är precis lika kontrastrika och "förlåtande" som en testkarta.


Nej du, det stämmer inte alls. För det första beror det på filmformatet, eftersom diffraktionen inte ger lika stor inverkan i förhållande till bildstorleken vid stora filmformat. För det andra så kan du lätt få bättre resultat vid f/16 om objektivet är riktigt riktigt dåligt. Kanske till och med vid f/100 om filmformatet tillåter och ytfinheten på glaset är av sandpapperskaraktär.
Observera nu att detta gäller oavsett filmformat i extremfallet. En Lensbaby är säkert skarpare vid f/16 än f/8 på APS-C.

Jag menade att de flesta proffsobjektiv för småbildformatet är bättre på f16 än f8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.