Vi pratar om olika saker. Jag om färdiga presentationsfiler och bilder och du fortfarande om enskilda pixlar och dess skärpa. För att ta fram presentationsbilder på kring 8k, 30-40 Mpix, behöver vi utgå från kamerafiler på minst 100 Mpix men helst från filer på +600 Mpix. Ju fler dess bättre även om vi i framtiden kommer att "slänga" fler och fler pixlar kommer de "slängda" pixlarna att bidra till bättre och bättre kvalitet på den färdiga presentationsbilden, som dessutom är tagen lika handhållet som alltid.
Jag pratar också om hela bilder och definitivt inte om pixlar, jag är sedan ganska länge hyfsat ointresserad av pixelprestanda
Oavsett det så når du ändå till slut en nivå där du helt enkelt inte fångar någon mer information genom att öka antalet pixlar och utan mer information kan du inte längre förbättra bilden ytterligare - det går inte att skapa information ur tomma intet. Det är det jag menar med att vi når en nivå där det blir ganska poänglöst att fortsätta öka sensorupplösningen. Och ja, det syftar på bilden som helhet, inte på pixlar.
Exakt var den här nivån ligger finns det som sagt många uppfattningar om, men som tidigare påpekats: Så speciellt mycket längre än någonstans 100, 200, eller kanske 400 megapixel är det troligen ingen större ide att gå för vardagsfotografering. Sedan finns det alltid specialtillämpningar (med kamera på stativ, stillastående motiv och där man kan addera ljus) där det finns skäl att gå ännu längre. Men jag syftar på normal handhållen vardagsfotografi.