Slarvigt skrivet om diffraktionen men hål som hål
Suck, jag har nyss korrat en av mina egna artiklar, jag vet hur det känns
Utöver diffraktion nämns ofta skakning, fokusmissar och rörelseoskärpa som begränsande för "nyttig" pixelmängd. Det kan ju tyckas rätt men alla dessa "fel" bygger ju den på galna tanken om pixelskärpa. Om vi tänker oss att någon av dessa "felparametrar" sprids över 100 pyttesmå pixlar så är ju "felen" mycket lättare att rätta till än om de sprids äver tio förhållandevis stora pixlar på samma yta. De pyttesmå pixlarna ger ju alltid en bättre bild även om vi inte kan tilgodogöra oss upplösningsskillnaden fullt ut.
Nja, har du till exempel oskärpa på grund av till exempel skak, rörelse eller fokusfel som försämrar en bild på 100 megapixel hjälper det inte nämnvärt om samma bild fångats med 200, 400 eller 800 megapixel - är oskärpan så påtaglig så den försämrar en bild så hjälper det inte nämnvärt med fler pixlar för att få bilden skarpare
Notera: Jag säger inte att resultatet blir
sämre sett till en given visningsstorlek om du går upp i antal megapixel, bara att man till slut, oavsett hur mycket extra data man fångar in och lagrar, inte får ut någon extra användbar information (dvs man kan inte längre öka visningsstorleken eller beskära mer med bibehållet intryck av skärpa). Man får bara samma skärpa, fast sparad i en allt större bildfil med fler pixlar.
Till slut når vi nivåer där du måste ha kameran fastbultad i ett betongblock, ta bilder av helt stilla motiv och använda en mycket omsorgsfull fokuseringsprocedur för att du faktiskt skall fånga upp den extra information de extra pixlarna i teorin kan fånga. Och då blir det ju - för en normal kamera - lite poänglöst att öka antalet pixlar så mycket längre.
Och oräknat oskärpefaktorerna vi redan varit inne på så har du till slut problemet med brus - kommer du upp i några hundra megapixel (i en småbildssensor) så har du tillräckligt med brus redan på basiso för att det skall äta upp det mesta av de potentiella upplösningsökningar som de extra pixlarna borde kunna ge. På samma sätt som för skak-, rörelse och fokusoskärpa så är det värt att påpeka att bilderna inte blir brusigare för att du ökar antalet megapixel - men att det brus du oundvikligen har till slut innebär att fler pixlar helt enkelt inte ger mer information. Bara samma, fast i en större fil.