Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

diaramar och projektor passande 645

Produkter
(logga in för att koppla)

dcn

Medlem
Någon som vet vilka diaramar samt vilken diaprojektor (ex 6*6?) man skall använda till Mamiya 645?

Gepes ramar för 6x6 är nog de enda jag kan komma på. Och dessa fungerar mycket bra vid projektion. Vad gäller projektor har jag inget bra översikt, annat än att Hasselblads projektorer är mycket bra! Tyvärr kostar de skjortan...

fotohälsningar
Terje

Gepe säljer diaramar för 6*4,5. Projektorer är något dyra för mellanformat, men håller du ett halvt öga på begagnatmarknaden brukar det dyka upp en äldre (10-20 år) Rollei för några tusenlappar. Fotobutiken i Gårda har tex en Rollei P11 som både tar små- och mellanformat för 2900 kr.

/Erik

alternativ

Har du en bra småbildprojektor så finns ju också ett annat alternativ. Det finns ramar som har ca 4x4 cm visningsyta (38x38mm tror jag). Har du lust att klippa ner dina 6x4,5 dior så kan du då köra de tillsammans med småbild. Du kan då få riktigt häftiga bildvisningar för en liten penning. Men det krävs att du har en bra projektor som kan teckna ut det större diat. T.ex Zeiss eller liknande, helst med 250w-lampa.

Kindermann gör en projektor som är riktigt bra. Den heter T66. Ser ut som en vanlig diaprojektor för raka magasin - fast litet större givetvis. Den har de vanliga kontrollerna i fjärrkontroll och uttag för bildspelselelektronik (finns i original Kindermann), Pris ny omkring 8-9.000:- d.v.s. ca 25.000:- mindre än Hasselblads projektor (tror dessutom att H-blad slutat med tillverkningen av den, men är inte helt säker).
Us

Jag använder GePes glasade 6x4,5-ramar, de är bra men oförskämt dyra. Det finns tyvärr ingen konkurrent på den svenska marknaden, såvitt jag vet. Tipsa gärna om alternativ.

Om du ska köpa en ny projektor och inte vill ruinera dig på en Bladare, kolla då Rolleis modeller (säljs av Aifo, tror jag).

Det allra billigaste alternativet är antagligen Kindermann 66, den är iofs oerhört plastig men funkar skapligt för hemmabruk. Dock inget för proffs, den är inte mekaniskt tillförlitlig.

Sen finns det säkert begagnade modeller av allehanda slag...:)

acke skrev:

Om du ska köpa en ny projektor och inte vill ruinera dig på en Bladare, kolla då Rolleis modeller (säljs av Aifo, tror jag).

Det allra billigaste alternativet är antagligen Kindermann 66, den är iofs oerhört plastig men funkar skapligt för hemmabruk. Dock inget för proffs, den är inte mekaniskt tillförlitlig.

Sen finns det säkert begagnade modeller av allehanda slag...:)

acke skrev:

Skall vi sedan vara sakliga så är inte Kindermann 66T plastigare än Hasselblad. Båda är till övervägande delen gjorda i metall som de flesta projektorer eftersom de höga lamptemperaturerna inte tillåter annat.
Mekaniskt har den en högre driftssäkerhet i och med det raka magasinet medan däremot Hasselbladsprojektorn kan strula litet någon gång med sina magasin av karuselltyp. Däremot byter den lampa sjäv förutsatt att det sitter en hel sådan i reservlampshållaren.
Kindermann är den optiskt sämre än Hasselbladsditon, men det är i stort sett alla projektorer, Zeissoptiken är svårslagen.
Nu baserar jag mig bara på egen erfarenhet från hemmet/egna föreläsningar och bildvisningar samt från fotoklubben jag är medlem i (där vi har båda projektorerna), jag har inga vandringssägner eller allmänna tyckanden att komma med.
Us

Oss Ulfar emellan...

:D

Saklighet hör till mina starka sidor.

Hasselblad PCP80 uttalar jag mig inte om överhuvudtaget. Har ingen erfarenhet av den. Vet bara att den kostar mycket pengar.

"Kindermann 66 MPC memory" uttalar jag mig gärna om. Jag äger nämligen en sedan ett decennium tillbaka och har använt den flitigt. Mina uttalanden ovan bygger helt och hållet på personlig erfarenhet. Jag vidhåller att projektorn duger för privat bruk, för då kan jag stå ut med dess egenheter. Men i "viktiga" sammanhang skulle jag inte lita på den. Här är några problem som jag upplevt:

*Bilder fastnar ibland i projektionsläget.
*Osäker frammatning, ibland stegas inte magasinet fram utan samma dia matas in på nytt.
*Varierande placering av diat i projektionsläget, ibland får jag efterjustera manuellt genom att peta på frammatningsarmen, annars maskas bilden på duken i höger eller vänster kant.
*Ibland lossnar plastdamm från någon rörlig detalj inne i projektorn. Dammet hamnar på bilderna och syns tydligt vid projektion.
*Vid två tillfällen har mekaniken i projektorn låst sig fullständigt. Demontering och service har krävts.
*Fläkten bullrar ganska rejält (jämfört med småbildsprojektorer) och har ibland givit upphov till resonansvibrationer i projektorn. Vid ett par tillfällen har vibrationerna varit så kraftiga att man har kunnat se med blotta ögat hur den projicerade bilden vibrerar!

I övrigt är projektorn ganska OK...

Jag kan tillägga att jag köpte projektorn sprillans ny och att problemen ovan har kommit och gått under alla de tio år som jag använt den.

Ulf käre Ulf, du sa nåt om vandringssägner. Kan du förtydliga? ;)

66 MPC har jag aldrig hört talas om - ja utom som en vandringssägen att det skall ha funnits.
Däremot 66T har jag själv skådat. Det är väl en senare modell. Optiskt är den bra - ända fram till dess man sett samma bilder visade med Hasselbladsprojektorn. Efter det är den endast acceptabel.....Mekaniskt är den mycket bra om man inte försöker sig på att visa bilder monterade enligt gamla-gamla metoden med "klisterband" runt två glasskivor och lös mask runt bilden. De är för tjocka. Driftsmässigt aldrig några problem. Kondensorn är helt makalöst bra med helt jämn ljusfördelning. Men den är inte heller gratis. runt 9. - 10.ooo kr. För en (1).
Det blir ändå dyrt om man skall köra bildspel.
Rollei har jag haft en. DÄR kan man snacka om mekaniskt opålitlig. Men det var den där gamla sorten som tog även småbild.
Us

66 MPC ser exakt likadan ut som 66T, kolla bild, förutom att MPCn har trådlös fjärrkontroll, en LCD-display och inbyggd mikroprocessor för bildspel mm.

66T fanns redan för tio år sedan då jag köpte min projektor. Poängen var då att 66MPC+66T tillsammans bildade ett komplett bildspelspaket. Av någon anledning finns 66MPC inte längre kvar i sortimentet. Kanske sålde den för dåligt?

Men som sagt, rent mekaniskt är modellerna helt likvärdiga. Det är bara lite mer elektroniskt lull-lull på 66MPC.

Om du fortfarande inte känner dig övertygad om modellens existens så kan jag försöka fixa en bild på den. Fast bilden kan ju vara digitalt manipulerad, å andra sidan....;)

PS. Jag kör GePes standardramar, dubbelglasade 7x7, monterade enligt konstens alla regler. Naturligtvis ingen tejp eller annat tjafs utanpå ramarna, sånt kan ju ställa till problem i många projektorer.

Hej Ulf och Ulf.

Får man lägga sig i er diskussion så här några månader efter senaste inlägget? Jag har själv en 66T och måste säga att den mekaniska delen fungerar utan problem. De trassel som Ulf A beskriver har jag inte upplevt.

Optiskt finns det säkert mer skarptecknande alternativ men för hemmabruk tycker jag den är helt ok.

Den är dessutom ännu billigare än vad Ulf (Sonnren) skriver ovan. Scandinavian säljer den för 5.495:-.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=2303

Alltså ett mycket prisvärt alternativ för den som vill börja med mellanformat.

Thomas F

Prisvariationer är som de är och du har i varje fall inte betalat för mycket...;-)). I övrigt är vi helt överens, mekaniskt utmärkt, optiken kunde vara bättre - utan att den för den skull är dålig. En annan källa till förtjusning är kondensorsystemet. Titta på ljusbilden när det inte är någon bild i projektorn, vit duk alltså. Den är faktiskt bland det bästa jag sett, helt utan bortfall eller överbelysta områden, helt i klass med Rollei och Hasselblad.
Us

Tjena Thomas!

Det var ett tag sen! Hoppas allt är bra uppe i Västerås. Hörde om Sture, det var tråkigt...

Kul att din Kindermann-projektor funkar bra! Kanske är det så att projektorns barnsjukdomar har botats på senare årsmodeller, utan att man har bytt namn på projektormodellen? Eller kanske är min projektor ett måndagsexemplar? Inte vet jag, hursomhelst så är min projektor mekaniskt inte helt tillförlitlig.

Förövrigt håller jag med om standardoptiken, den är inget underverk men duger för hemmabruk.

Hälsa alla däruppe!

Hej
Har en Kinderman 66T och den fungerar mycket bra med gepe's glasade ramar.
Både 6x4.5 och 6x6.
Praktiskt med tipplådor som man bara tippar över bilderna till projektorns magasin.
Plastig och plastig, det mesta är väl tillverkat av plast idag för att hålla ner kostnad och vikt samt höja elsäkerheten.
Den är till salu för 4000:- om du är intresserad.
Är första ägaren på den och den är lite använd.

Hälsningar
Hasse

Hej själv Ulf.

Lustigt att så pass många man känner igen finns med på fotosidan.se.

Allt är bra i Västerås. Jag ska hälsa alla från dig. Du kan väl ha vägarna förbi och visa bilder från sommaren vid tillfälle, var det Färöarna eller...?

Hälsningar Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar