ANNONS
Annons

Diaramar - med eller utan glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

M Jacobson

Medlem
Diaramar med eller utan glas - vad blir bäst i längden? När jag har tittat på gamla (40+) glasade dior så upplever jag dessa som smutsigare än de oglasade. En tillfällighet kanske? Glasade ramar lär ju vara bättre för filmen? Har tidigare mest köpt film där framkallning och ramning ingått i priset, men så är inte fallet längre; det är dags att köpa några lådor ramar...

Varning för glasat på lång sikt!

Glasade ramar dimmar igen med åren har jag märkt. Mina föräldrars 25-30-åriga diabilder med glasade ramar har dimmat igen fullständigt och måste bytas ut. Vi håller på att byta ut dem nu mot oglasade ramar med metallmask (metallmask ger en skarp och fin kant på bilden när man projicerar och hjälper till att leda bort värme från bilden så att den inte bucklar sig så lätt).

Glaset reagerar med något i luften och därför bildas ett dis på dem. Jag har för mig att det finns andra trådar om detta problem på fotosidan så prova att söka lite för ytterligare information.

Bättre glas numera.

GePe bytte till sodafritt glas för något tiotal år sedan, vilket de påstod skulle ta bort dimproblemet. Framtiden få väl utvisa om det stämmer.

Om du inte avser att projicera bilderna är glaslöst i de flesta fall att föredra. Om du däremot vill projicera tycker jag att glasramar trots alla sina nackdelar är överlägsna p g a att man slipper kompromissa med planhållningen.

Jag var för många år sedan i kontakt med GEPE angående beläggningen på diaramarnas glas.
Fick besked att det var kiselsyra som fälldes ut ur glaset och att man kan se liknande på glas i ex v barskåpet som stått oanvända länge.
Hur bra mår en diabild som ligger inpackad i kiselsyra, även om det är en svag syra?
Dessutom så lär beläggningen dämpa ljuset från projektorn med 1 -2 bländarsteg, då beläggningen finns på 4 sidor av de 2 glasen.

Jag köpte nya glasade ramar för ett par år sen och de var ju dimmiga redan vid leverans. Jag skulle säga oglasat, men då projicerar jag ju inte. Jag monterar inte ens längre...

Det allmänna rådet vad gäller arkivering är att använda oglasade ramar eftersom det är risk att det fastnar fukt innanför glaset (vilket kan bidra till mögelutveckling).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar