ANNONS
Annons

Diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Är det någon som kan säga någon om följande projektorer/modeller:

Kodak Carousel 2050 70-120-optik, eller 75-120 optik, äldre än 8 år gammal (c:a pris 1500:)

Kodak Ektapro 5000 med 60/2.8 (Perspective control-optik), 8 år gammal (c:a pris 5000:)

Är den ena bättre än den andra? Är priset ok för ovanstående begagnade projektorer?

Jag ska nämna att jag inte arbetat så mycket med dia tidigare, men alla bilder i sommar kommer att bli på dia så då kan det vara en idé att ha en bra projektor.

Tack för hjälpen.

Jag vet inte mycket om Carousellprojektorer så priserna kan jag inte säga så mycket om mer än att 5000 låter dyrt. Prisvärt kanske, men mycket pengar. Onödigt dyr "proffsprojektor"?

Däremot tror jag att ett objektiv på 60 mm är för vidvinkligt för normalt bruk. Ett "vardagsrumsobjektiv" brukar vara omkring 90 mm. 60mm-objektivet är nog främst avsett för bakprojektion och "konstig" placering av projektorn eftersom det dessutom har perspektivkontroll.

Jag skulle försöka hitta en projektor med ett "vanligt" 90 mm objektiv. 150 mm kan behövas om man visar bilder i lite större lokaler. Billiga zoomar är ljussvaga.

Detta är mina amamtöråsikter. Något "proffs" får gärna komma med fler!

Per

karusellmagasin är dyra!!!

Jag skulle undvika projektorer med dyra rundmagasin. Kolla gärna upp priserna på tommagasin. Tänker du förvara färdiga bildserier/bildspel i magasinen så lär dina kostnader bli ganska höga. Raka magasin är ganska billiga och bruka gå att få tag på nästan gratis begagnade.

Vad rekommenderar ni för diaprojektor då?

Raka magasin låter ju vettigt om de är relativt billiga. Jag har ju ingen erfarenhet av projektorer, så jag vet inte alls vad man "ska ha" eller vad man ska tänka på. Än så länge så verkar ju följande gälla för mig:

- 90 mm för vardagsrumsprojektion.
- Raka magasin för att få ner kostnaderna för magasin.

- nått mer att tänka på? Vad ska man betala för en projektor för ej-proffsbruk. Jag vill ha en bra, men den behöver inte kosta 10000000 kr. Speciellt märke på optik? Vilken bländare bör jag ha?

Några tips på var jag kan köpa en billig projektor? Nackdel att köpa begagnad.

Än så länge kör jag icke-glasade ramar (framkallar dia med Qmailer-påsar hos Proffskopia).

Återigen har jag kanske inga tydliga råd att ge. Jag köpte min projektor för 20 år sedan och sen dess har jag inte studerat marknaden. Jag köpte en helt vanlig "amatörprojektor" från Reflecta. 150 W lampa räcker i vardagsrummet, men 250 W behövs i större lokaler.

Det viktiga är bra optik. Plastbitarna som följer med en enkel projektor är kanske inte bara sopor men ett "riktigt" glasobjektiv är synbart bättre och värt att satsa på.

Projektorn bör klara standard- och CS-magasin. Använder någon LKM? Jag har aldrig sett dem!

Per

Runda magasin som Carousel har tycker jag är suveräna pga dess tillförlitlighet vid matning. Smidigt som 17!

Man behöver inte förvara sina bilder i själva originalmagasinen utan kan använda raka sådana istället för det ändamålet. Ofta vill man kanske "komponera ihop" bilder tagna vid skilda tillfällen eller från en viss typ av motiv..och då behöver man inte ha mer än ett par runda magasin som man kan "tanka över" till.

Jag har en äldre variant av Carousel..och det som jag gillar med den är det bastanta bygget. En riktig stenklump vill jag lova.

Du bör också vara noga med dukvalet. Så se till att skaffa en bra sådan som optimerar din projektors/optikens prestanda.

Något tips på en *bra* duk? Vad ska man titta på? Vad är en lämplig vardagsrumsduk, storlek?

Caroussel-projektorer är mycket robusta och inmatningen fungerar alltid, eftersom det är tynglagen som ombesörjar den. Diat dras alltså inte in i sidled utan faller ned i sitt visningsläge, vilket också gör att bildväxlingstiden är mycket snabbare än hos projektorer med raka magasin.
Obs! Alla Caroussel har inte autofocus.
Det är 90mm-objektiv som är standard för hemmabruk.
Vanligaste storlek på duk för hemmabruk brukar vara 150 cm.

Själv har jag dock en 200 cm duk, eftersom jag kan backa 5 m från duken (med 90mm objektiv).

En bra projektor är Leicas P300 som kostar omkring 5500,-- som ny hos Scandivian Photo.
Den har mycket bra objektiv och autofocus och körs med raka standardmagasin.

Wolfgang skrev:
...En bra projektor är Leicas P300 som kostar omkring 5500,-- som ny hos Scandivian Photo.
Den har mycket bra objektiv och autofocus och körs med raka standardmagasin.

Wolfgang, jag har faktiskt tittat lite på
Leicas 300 IR på Scandinavian. Klarar den av glasade och icke glasade ramar på diorna? Fungerar autofokusen bra? Du menar objektivet 90/2.5 va?

Funkar denna projektionsduk för att använda Leica 300. Klicka här, eller rekommenderar ni någon annan?

Goldfish skrev:

Funkar denna projektionsduk för att använda Leica 300. Klicka här, eller rekommenderar ni någon annan?

Duken som Scandinavian Photo har är inte den som det står om i deras beskrivning!

Den blå duken har utgått ur sortimentet eftersom Focus inte längre gör några dukar. Euroscreen är tillverkaren och duken är mattvit 180x180, precis som Euroscreens dyrare variant. Det enda som skiljer dem åt är att stativet är en budgetvariant. Tyvärr så ger den matta ytan en gulaktig bild med väldigt dålig ljusstyrka.

Den blå proffsduken som Focus tillverkade var annars väldigt bra, men kunde lätt få horisontala veck.

Jag undrar själv om någon känner till något märke på duk med bra ljusstyrka såsom pärldukar. Tycker själv inte om silverdukar.

Oj, här får du se upp med råden,men Gerlach´s är inte så dumt.-men fakta är att Kodak Ektapro serien satte ny standard på bildvisning och öppnade oanande möjligheter för några år sedan..Basmodellen Ektapro 3000 är för "normal" singelprojektion.Ektapro 5000 är den lättanvända projektorn för proffesionella presentationer och har multimediamöjligheter.Mot tidigare Carousel projektorers enda motor har Ektaproserien 5 stycken som garanterar säker och proffsig bildvisning-om det är det du eftersträvar.Till lamphållare och optiskt system används gjuten zink för maximal precision.Ektapro ska ge maximal skärpa från centrum ända ut i hörnen.ja det finns massor med + att berätta om.Jag önskar själv jag hade denna projektor.5000 kr,om den är i fint skick verkar löjligt billigt.Nypriset låg kring 17000 kr med viss typ av objektiv.-

Javisst, Walter, Kodaks Ektapro är outstanding och riktiga slitvargar, men dyra.

Daniel, på Fotografiska Föreningen i Malmö har vi 2 st Leica P300 med 90/2,5 objektiv.
De har nu hunnit bli 6 år gamla och vi har aldrig haft något problem med dem.
Autofokusen är snabb och tar glasade och oglasade.
Men INTE I SAMMA magasin.
Man skall ha samma sorts ram i hela magasinet för att autofokusen skall fungera efter att första bilden har fått en manuell grundinställning.
När vi har visning för fler än 20 personer använder vi 120 mm objektivet för att kunna backa med projektorn.
Men Leicas 90/2,5 är ett mycket skarpt objektiv.
Det är även 120-objektivet.
Lampbytet är dock en krånglig sak, så vi har konstruerat en sorts pincett som drar den varma lampan ur sockeln. Fingrarna får liksom inte plats.

Betr dukar så har jag inte så stor erfarenhet. Vet bara att en vävduk är bättre än en plastduk, men också mycket dyrare.

Pärldukar används inte längre på grund av att de reflekterar ljuset bara i en riktning, vilket gör att bilden blir mycket mörkare för dem som inte sitter rakt framför duken.

Själv har jag en 2 m Euroscreen som jag har fäst med konsoler mot väggen precis vid bokhyllans ovankant. Duken är vit och jag är mycket nöjd med bildens färger som är en aning åt det varma hållet.

Tack alla för all info!

Det kommer troligtvis att bli Leica P300. Det verkar vara ett OK pris för en ny projektor som även fixar autofokus.

Jag tänker nog köpa IR-versionen med trådlös fjärrkontroll. Är det någon som vet om kontrollen fungerar bra?

Den Ektapro 5000-projektorn jag hittade endast hade 60 mm-objektiv så bli det nog för vidvinkligt. 5000:- verkar dock vara ett ok pris även för den projektorn. Dock inkluderades ingen fjärr.

Med P300 IR får jag som jag förstår en ny, bra projektor med garanti och fjärr. Jag ska ju bara använda den privat lite då och då.

Hmm.. jag läste något om att vissa projektorer inte klarar av tunna dior såsom glaslösa 2mm Geperamar. Är det någon som vet om Leica P300 inte klarar av några speciella ramar eller om vissa ramar är sämre/bättre än andra?

En P3000 IR är nämligen beställd...

Leica P300 klarar alla ramar, både tunna och tjocka.
Men Du bör inte ha olika tjocklekar i samma magasin, för då kan inte autofokusen ställa in korrekt, eftersom grundinställningen, som Du gör vid första diat, inte blir likadant.
En tunn ram står nämlingen inte rakt i skåran, vilket en 3 mm tjock ram gör.
Personligen använder jag endast 3 mm-ramar utan glas med metallmask från GePe. De ploppar minst av de oglasade ramar och autofokusen jobbar bra.
P300 är en mycket bra projektor. Objektivet Colorplan är superskarpt. Vi har den på fotoföreningen sedan 7 år tillbaka. Inga problem!
Men lampbytet är något krångligt. Du kan kanske skaffa en speciell tång för det, eftersom man måste ha små fingrar.

Pärldukar används inte längre på grund av att de reflekterar ljuset bara i en riktning,
Vad är pärldukar...... jag hittade min mors gamla diaduk i förrådet.... 150cm.. typ silverfärgad. Kan det vara en sån... den är väl fån 60-70tals skiftet eller så.

Jag är också nybörjare på dia, ska snart börja fota med det, fick 10 rullar velvia när jag köpte min kamera begagnat....projectorer har jag sett några trådar om. Så får se vad jag skaffar, det blir nog mest scanning av det iaf.

Pärlduk....

....har små glittrande korn på ytan. De reflekterar ljuset mycket bra i riktning mot projektorn, men sitter man något vid sidan om, så blir bilden mycket mörkare.
Den är bra om man är max 2 personer som tittar rakt på duken.
Moderna dukar sprider ljuset även mot sidorna.
Är den silverfärgad så är det nog ingen pärlduk.
Pärlduk användes mest för 8mm-smalfilm på 60-talet.

Man måste inte slänga ut 10.000:- på dia-prylar för att ha glädje av att fota med diafilm.

Själv köpte jag som första projektor en Ennamat efter att den slagit en motsvarande Leitz projektor på fingrarna i ett par test. (Det var mycket testande i början av 80-talet).

Såg en Ennamat med fjärr i nyskick för 800:- på Blocket. Borde även gå att hitta en Da-lite vit/matt flyerduk för några hundra.

Det räcker långt för hemmavisning.

Sen blir det pengar över till en riktigt kompetent scanner.

Wolfgang, du verkar ha bra koll på Leicas projektorer.Självklart får alla andra även svara om ni vet :) Jag tänkte kolla upp följande:

Jag har beställt en Leica 300IR med 90/2.5 (som jag skrivit tidigare), men igår kväll så läste jag i Scandinavian Photos tidning om Leica 300IR Kit.

I Leica 300 IR-paketet får man med Leica 300 IR med Leica Objektiv Vario-Elmarit 2 70-120/2,8 och en väska att ha projektorn i. Priset för detta är 6750:- (Leica 300 IR med 90/2.5 utan väska kostar 5495:)

Är det värt att köpa det andra? Vad är skillnaden?
När är det intressant att ha ett 70-120/2.8? Är det intressant att ha båda objektiven?
Kom gärna med tips, eftersom projektorn jag beställt är restnoterad. Det innebär att man fortfarande kan ändra sig...

Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar