Annons

Diafilms test

Produkter
(logga in för att koppla)
En välkommen instickare. Är sådan info jag är ute efter. Nog inser jag att det är upp till betraktaren. Var ju därför jag bad om fler åsikter än den som lades fram i artikeln. Ska lägga tid i sommar på att jämföra olika dior med varandra så att jag bildar mig en egen uppfattning. Agfan är en av de jag vill stifta närmare bekantskap med. Älskar att se dior i original och kan tämligen säkert påstå att jag fortfarande inte hade ägt en kamera om positiv film inte funnits.

/Svante
 
Kodaks Elite extra color till natur och djur.

För den drar fram framförallt färger som jag vill att hästar och hundarna ska ha, med tanke på hur man upplever dom. Naturen också. Ibland lite hård kontrast, men något jag absolut kan leva med.
Det är INTE bra till skuggor och porträtt, riktigt illa t.o.m

Fuji 100F till porträtt

Jag gillar hudåtergivningen och dom "naturliga" färger det ger. Inte så hård kontrast, men ändå visar det jag vill ha ut.

Inte bra till hästar och djur. Det ger inte riktigt det där extra som jag vill ha i punchighet för att man ska uppleva djur och natur rätt.



det var en liten förklaring iallafall :)

Precis dom filmerna som var "onaturliga" eller hur? :)
 
Efwa skrev:

Precis dom filmerna som var "onaturliga" eller hur? :)

Ja, de är hemskt onaturliga och ger en förvrängd, fullständigt hallucinatorisk bild av verkligheten. :) Händelsevis är det också sådana filmer jag hela tiden använder. Velvia och Kodak VS till natur, Provia 100&400 för allround. Dessa filmer står för 100% av skörden sista året, och jag hade tänkt att fortsätta i samma stil. Därför reagerade jag när en annan presenterade en radikalt annorlunda uppfattning.
 
Hej

Har läst alla inlägg och är lite förvånad över att ingen verkar använda Kodak 100SW. Använder den inte alltid men ska jag plåta hjort eller ngt annat med brun päls är det mitt förstaval utan tvekan. Filmen passar utmärkt till bruna och mörka färger. Och man slipper använda varmtonsfilter och därmed tjäna 1/3 steg på morgonen.

Jan
 
Jag väntar med spänning på Kodaks uppdaterade varma 100 med proviakorn. Jag har aldrig testat den gamla SWn men kan tänka mig att det är en höjdare i ruskväder.
 
Jaså, det var nyheter för mig, SW med Proviakorn! Låter som en vinnare i mina öron. Längtar redan...

Jan
 
Jag menade att jag körde en fuling eftersom jag i princip aldrig använder diafilm.

Därför brukar jag vara försiktig med att uttala mig om olika filmer.


Och jag vidhåller min åsikt att Pshp för mig är ett verktyg att få just naturliga/korrekt återgivna avbildningar av verkligheten trots fotomaterialens begränsningar.
 
Pej skrev:
Tyvärr stod där inget om hur digitaliseringen hade gått till. Man kan bara hoppas att han har baserat sina åsikter på originalen och inte på de digitala kopiorna.

Har fått följande kommentarer från honom:

1) Of course, I checked the slides first, and I base my opinions on the
direct observation of the slides. But I can say that the differences you can
see in the web images are corresponding very very closely to those observed
in the original slides, and they are conducive to the same conclusions.

2) As for the scans: I just handed the slides to the graphic of
"Fotografia Reflex", the Italian magazine that published the article in May
2002. He had the slides scanned by their usual typography via a drum scanner
and, of course, without any kind of correction. This to me was a way to
insure a "standard" scan, and I preferred it to a scan via Kodak PhotoCD
(like my other images in my site) or via the usual Nikon Coolscan by the
shop ner home. I just checked that the resulting images once displayed on
screen showed the same colour balance seen in slides.
As stated in the text of the article, the test is not a scientific one, but
the results are just those that one can expect to find in everydays
practice.

Actually there is a shortcoming, and it is in the fact that E6 films were
ALL developed in Kodak E6 baths, while Fuji films require proprietary Fuji
baths and are only "compatible" with E6 baths. But, nevertheless, I did not
bother, as in practice labs using Fuji baths are very rare (I know of maybe
ONE here in Rome) and (nearly) everybody has his Fuji films developed in
Kodak baths, therefore the test results are in line with everyday's
practice, which was my objective.

-- Nicke
 
Ambitiöst -- av Niklas såväl som av artikelförfattaren. När det gäller Kodak E6 kontra Fuji E6 så har jag för mig att Fuji agiterar lite kraftigare. Mitt mörkrummssinne säger till mig att det borde öka kontrasten men det är inte säkert att det fungerar så med dia.
 
Pej skrev:
...När det gäller Kodak E6 kontra Fuji E6 så har jag för mig att Fuji agiterar lite kraftigare. Mitt mörkrummssinne säger till mig att det borde öka kontrasten men det är inte säkert att det fungerar så med dia.

Fujis framkallning för dia har en kraftigare agitering vid första framkallningen vilket bland annat gör att filmen blir ljusare (och får högre kontrast).
Bland annat därför brukar många tycka att Velvia blir underexponerat vid 50ISO.
Eftersom de framkallar i E-6 som alltså har snällare agitering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.