Efwa skrev:
Verkligheten är en sak, HUR jag upplever verkligheten är en annan. Drömmar? Nä, det tycker jag inte, manipulativt, javisst.
Jag tycker det är självmanipulativt om man inte inser att det är en dröm.
Mina hästägare upplever sin häst eldröd springande i en jättegrön hage, oavsett om den är eldröd eller inte. Hur skulle du vilja ha bilden?
En del av mig vill ha drömbilden, en annan verkligheten. Jag fotograferar dels för att jag vill ta vackra bilder, och dels för att jag vill minnas hur en plats eller ett ögonblick verkligen tedde sig. När jag var ute och reste i höstas hade jag ett hus för vardera varianten, alltså ett med Velvia och ett med Provia. Jag trodde/hoppades att båda i grund och botten hade äkta färgnyanser, och att Velvians enda manipulation var att mätta dessa på ett överdrivet sätt. Om man ser på Kodachromen så är det inte bara frågan om färgmättnad, det är helt andra nyanser.Slängde iväg två rullar K25 jämsides med Velvia uppe i fjällen för ett par år sedan. Fick folk att haja till när jag visade bilderna efter varandra i projektorn. Grubblade ganska länge på vilken av dem som speglade verkligheten bäst. Ville att velvian skulle göra det eftersom den bättre speglade min drömbild, men fruktade att det var K25. Hade lyckats förtränga dessa tankar ända tills jag läste ovanstående artikel.
Att välja film eller märke är en smaksak, beroende på hur DU upplever verkligheten.