Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor ang. diafilm.

1) Vad är egentligen fördelen med dia framför vanlig neg.film? Förutom att man kan projicera dia...

2) Finns det s/v diafilm?

3) Går det att kopiera från dia-bilder till fotopapper?

4) Jag antar att det inte går att kopiera från färg-dia till s/v fotopapper, eller?

5) Kan någon rekommendera fotoklubbar i Stockholm?

Även Agfa har en s/v dia.
Man kan beställa papperskopior från diabilder. Aningen dyrare än från neg.

Men kan man kopiera själv?

...eller skiljer någonting från vanlig s/v kopiering från "vanliga" negativ till papper?

Jag har för mig att det finns papper som är gjorda för att just kunna kopiera dia till färgbilder direkt.. såg något om det i scandinavianphotos katalog.

Men dia till svartvit papperskopia är svårare.. har aldrig sett något om det, och det blir svårt då dia är positiv film, tillskillnad från negativ färgfilm.

Dock börjar det poppa upp fler och fler fotolab som har tillgång till digitala våtprintar som kan göra "vanliga" färg/sv-bilder från digitala filer... så det är bara och scanna in dian, göra den svartvit i något bildbehandlingsprogram och skicka iväg för print. Hoppas du blir lite klokare.

Scanna!

Man kan, om man har eller skaffar sig tillgång till en diascanner, scanna in diorna, och sedan göra bilderna svartvita i bildhanteringsprogram.

Sen skriver man ut resultatet på bra skrivare med fotopapper.

Många skrivare i hemmen klarar faktiskt av att skriva ut väldigt fina kopior, om man använder riktigt fotopapper för bläckstråleskrivare. Papperet är billigare nu, än för nåt år sen, också.

Ett alternativ att hålla i minnet...

se tidigare diskussion Dia- vs negativ- film. Finns en del att hämta där.

En slutsats som jag dock dragit, dels efter denna diskussion, men också av egna fälttester - är att de bägge filmtyperna kompletterar varann. Dia har ett snävare omfång än neg film varför högkontrast motiv är mer lämligt för neg film. Har man en bra scanner så kan man så att säga alternera teknikerna efter behov. Vill dock poängtera att bara anv neg film för framkallning o kopiering hos minilab på stan blir varken bra eller ekonomiskt försvarbart (min åsikt) då man framförallt är helt utlämnad åt godtycke vid kopiering.

Så i min bag framöver kommer ett hus att innehålla negativ film av hög kvalité som kommer att nyttjas då motivet troligtvis innehåller förändringar i ljuset motsvarande fler eller lika med 5 steg (då hänger enligt uppgift inte dia med längre), för negativ film skall det fungera för något mindre än 8 steg, 3 steg som verkligen kan vara avgörande för bilden.

Med vänlig hälsning
Johan

Dia - Svartvit papper

Det fanns ett papper för 10 årsedan som Orvo hade som var till för att kopiera dia direkt till svart/vitt, utan filter, minns inte om jag köpte det i Sverige eller Polen, och har inte sätt det sedan då, men det var svårt att använda, var väldigt känsligt!

Hej Daniel......

Svar på dine spörsmål?????????

1.
Fordelen med å bruke dias film er at det blir slik
du stort sett ser motivet gjennom sökeren.
Og bruker du filter så ser du jo med en gang
virkningen.Det du ser da blir festet på filmruten.
Gjör du en feil så er da denne filmruten kasert.
Du kan stort sett oppleve tilsvarende med negativ
film også.Men leverer du neg film til en lab så
blir farger justert til det såkalte normale.
Viss du da bruker efektfilter når du har neg film i kamera,så bli dette stort sett justert vekk.
Men du kan også gi beskjed ved innlevering at du
har brukt filter..
Dias er forövrig topp til sandwich.Legge to dias
i samme ramme...
2.
Den svart vitt dias som jeg vet om er Agfa Scala.
Både i 135 og 120 format.En herlig film...
3.
Det går fint og kopiere fra dias til papir.
Anbefaler..DIABOLAGET....
4.
For noen år tilbake jobbet jeg en del med dette,
men ble ikke helt fornöyd.En fikk kjöpt et
fotopapir til dette.Det er mulig PHOTAX kan
hjelpe deg med dette..www.photax.se
5.
Her kan jeg ikke hjelpe deg.Men det er vel noen
andre brukere av FOTOSIDAN som kan hjelpe deg.
mvh....leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar