Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diabild/negativscanner och bilddator

Produkter
(logga in för att koppla)

drzeto

Medlem
Hej alla! Behöver lite goda råd. Jag har ett projekt som jag tänkt på länge, jag vill scanna in alla gamla bilder jag har sedan början av sextiotalet, både diabilder (ett antal tusen) och svartvita negativ (ännu fler tusen). Jag har ju en scanner för detta, men den är ju ganska gammal (säkert 8-10 år) och säkert inte speciellt modern, men det finns åtminstone automatisk dammborttagning på den..

Nu till min fråga: Skall jag köra med min något långsamma scanner eller skaffa en ny? Kan tänka mig att en del har hänt på denna marknad de senaste 8-10 åren. Skall jag dessutom använda mina nuvarande datorer; en 5 år gammal iMac samt en 3 år gammal Dell XPS "allt i ett skärm". Båda är ca. 24" stora och båda har Photoshop installerat. Eller rekommenderar ni att jag låter bygga en riktig bilddator med en riktigt bra skärm istället?

Jag är kräsen så jag vill ha bra grejor!

Tack på förhand :)

Vad är det för scanner? Har inte hänt mycket på scannerfronten de sista åren tyvärr. Vad har du för krav på resultatet?

Ett alternativ skulle vara att du anlitar en firma som scannar in rubb och stubb, och att du själv scannar in de bästa bilderna. Kostar lite men tar betydligt mindre tid.

Scanna manuellt tar mycket tid. Jag ligger på 15bilder/h....
För stora volymer gäller det att öva in ett arbetssätt och automatisera så mycket som möjligt. VueScan är bra på detta.

En variant är att du fotograferar av dina dior och negativ med din digitalkamera och ett makroobjektiv. En del här i forumen och bloggarna har gjort detta med gott resultat, och det går mycket mycket snabbare än att skanna. En fördel är om du har t.ex. Lightroom och kan styra kameran från datorn.

Här visar Crimson hur de gör: http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/

Hej, tack för era svar. Min scanner idag är en Epson Perfection
3170 Photo. Tycker den funkar väldigt bra, men det kanske finns bättre och snabbare. Detta projekt kommer ta tid, det inser jag, men jag ser samtidigt fram emot det, vill nog inte lämna in det och får det gjort av någon annan. Det får ta de åren det tar så att säga :)

Min uppfattning är att din utrustning duger bra, men du måste ha en bra skärm som du kalibrerar och profilerar eftersom det är nyckeln till ett bra resultat. Det finns en tråd som handlar om skärmar här på FS och som uppdateras fortlöpande:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61178&page=168

Själv har jag rätt gamla grejer och får bra resultat. Min desktop från 2007 kör Xp men skärmen är en betydligt nyare Dell e -IPS som är kalibrerad och profilerad

Min egen arbetsgång är sådan:
Jag fotograferar av "alla" svv negativ och dia, såväl mellanformat som småbild (och halvformat) och gör i ordning bilderna. Småbild fotograferas med en Pentax K100D (6 Mp), bälg, 75 mm förstoringsobjektiv och en diareprotillsats. Mellanformat med en Pentax K5 på reprostativ.och numera ett Sigma 17-70 zoomat till 40 - 50 och nedbländat till 5,6 eller 8 ( tidigare ett Tamron 90 mm macro).
Ljuskällan är är i samtliga fall ett litet ljusbord med anständig färgtemperatur.
Jag har f.ö. fotograferat av dia och neg i 10 år nu.

Om jag , när jag ser den färdiga avfotograferade bilden, anser att den är av den kvalitén, eller så intressant i detaljerna, att den förtjänar att skannas, så gör jag det. Småbild/halvformat skannas i en Acer ScanWit från sekelskiftet, mellanformat i en Canon 8800F flatbädd.

Färgnegativ, som jag har väldigt lite av, går i skannern direkt. Jag behärskar visserligen tekniken att fotografera av dem och få ett bra resultat i bildbehandlingen men i praktiken går det fortare till färdig bild med skannern eftersom den har färdiga profiler som i de flesta fall lyckas till minst 90 % med färgåtergivningen och det är bara mindre justeringar som sedan behövs.

Dia/neg - skannrar är rätt långsamma av sej, och jag tror inte de har blivit märkvärdigt mycket snabbare de senaste tio åren.

Målet med min digitalisering är bilder som ska kunna visas i minst full HD med projektor eller på TV-skärm, men de bilder som dessutom skannas ska kunna skrivas ut som 20x30 när det gäller småbild och 40x40 när det gäller mellanformat. Avfotograferade dia/neg brukar, starkt beroende på originalets kvalité, kunna skrivas ut uppåt 18x24 resp 30x30.

Frågan är lite hur du tänker? Om du skall skanna alla dina gamla bilder för att bygga upp ett digitalt arkiv som du kan använda till högupplösta utskrifter så är det väl mest att avgöra om du tycker att kvaliteten från en flatbäddsskanner räcker. Jag har en epson 750 själv och tycker att den funkar för småbild i utskrifter upp till A4 ungefär. Hur som helst är det som du redan vet mycket tidskrävande och om du skaffar en filmskanner kommer det att ta ännu mera tid. Ett alternativ skulle ju vara att göra kontaktkartor genom att fotografera av dia och negativ på ett ljusbord med digitalkamera och sedan bara skanna vart efter du behöver bilden till den kvalitet du behöver just då. datorn spelar inte så stor roll när du skannar, det blir mer när du bildbehandlar som den har betydelse.

Det jag har sett hittills av maskinellt inskannade negativ/dia från leverantörer har inte imponerat på mig. För att få bra resultat anser jag att man måste skanna manuellt. Min uppfattning är att en filmskanner är helt överlägsen flatbäddsskanner för detta ändamål. Automatisk borttagning av damm och repor höjer kvaliteten och snabbar upp processen. Problemet är att det är svårt att hitta en bra filmskanner i överkomlig prisklass idag, sedan Nikon lade ner tillverkningen av deras "hobby-skanners".
Många rapporterar lyckade resultat vid avfotografering av negativ/dia med digitalkamera, men i det fallet måste man efterbehandla damm och repor.
En bra skannerprogramvara är viktigt. Ofta är den programvara som följer med skannern ganska medelmåttigt. Själv använder jag Vuescan och är nöjd med det. Silverfast lär också vara bra fast jag har ingen egen erfarenhet av detta program.
Tänk på att skanna med tillräckligt hög upplösning, minst 3000 - 4000 ppi. Det tar visserligen längre tid och kräver mer diskutrymme men är viktigt om man senare vill göra större utskrifter eller detaljförstoringar.

Lycka till! Du har ett omfattande men kul arbete framför dig. Jag sliter själv med mina gamla dia från 60-talet och framåt och har nu också fått ett antal hundra dia från min svärfar från slutet av 40-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar