ANNONS
Annons

Dia omvandlare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tatchita

Medlem
Flera av mina släktingar har massor av dia liggandes och har flera gånger frågat mig om vart man kan få tag på något för att lägga över dom i datorn och vad det är som krävs för detta. Själv har jag ingen som helst kunskap om det då jag inte använt mig av dia och skulle därför behöva lite hjälp. Vad skulle en sådan omvandlare i så fall kosta (och vart kan man få tag på en), eller tror ni man kan få tag på en begagnad för en hyfsad pening? Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få...

//Sara

Att skanna själv är ganska tidsödande och kräver en del kunnande.Om du inte vill ge dig på det och har alltför höga kvalitetskrav kan du lämna in diorna ramade (utan glas helst) och instta i ett karusellmagasin till bla Diabolaget för skanning. Priset beror på hur stora filer du vill få, dvs hur stora bilder du vill kunna skriva ut. Minimipriset är 6 kr per dia plus moms för en 6 MB jpeg.

Scanning med diabildscanner är tveklöst den metod som ger bäst bildkvalitet och är det som jag också rekommenderar. Här är hur som helst två andra alternativ:
* Om kraven på bildkvalitet inte är så höga kan en flatbäddscanner med diabildstillsats fungera. En sådan scanner kan man köpa betydligt billgare än en diabildsscanner.

* Om någon i släkten har en digital systemkamera kan ni fundera på att köpa en diabildsduplikator. Har bara själv använt en diabildsduplikator med en analog systemkamera men bildkvaliteten bör bli helt ok med en digital systemkamera. Inte i klass med en diabildsscanner men betydligt bättre än en flatbäddsscanner. Här är ett exempel på en diabildsduplikator: http://www.cyberphoto.se/soligor/47898.php

Hej!

Jag har ca 6000 diabilder som jag vill digitalisera. Hur går jag till väga? Jag har surfat runt på olika företag och sett att det kommer att bli VÄLDIGT dyrt att lämna in allt. Jag har även kollat lite scanners, men sett att dom bra är dyra också. Jag inser nu att det kommer att kosta vilket jag än bestämmer mig för.

Allt är fotat med Canon F1, och är av bra kvalité så jag vill inte mista den i en sämre billig scanner. Det ska också gå lätt att scanna då jag inte har så mycket kunskap. Sedan kör jag Mac, så gärna att scannern är kompatibel med Mac.

Någon som kan tipsa mig om tankar och annat kring detta!

Mvh/Jocke

Allt handlar om vilken kvalietsförlust du är beredd att ta. Om man vill ha ut det absolut bästa är det en trumskanner som gäller. Det är dock sällan överkomligt för oss vanliga då det dels kräver en massa kunskap att använda en sådan, samt att det tar tid och är väldigt dyrt.

När det gäller skannrar finns alltså filmskannrar och flatbäddsskannrar att välja mellan. Jag har själv en Epson 4990 Photo och en Nikon Super Coolscan 5000 ED. Filmskannern ger något högre upplösning, men är omständigare att använda. Dessutom tenderar den att gräva fram brus på svåra negativ (jag kör bara svartvitt) mer än vad den betydlig billigare Epsonskannern gör. Ytterligare ett problem med Nikonskannern är att deras egen programvara inte funkar med nyare macar och osx 10.5 eller senare, jag hade ett elände då detta fel gjorde att jag tappade kontakten med andra tillbehör till datorn då och då. Det var även problem att avinstallera NikonScan så att man blev av med problemen. Alltså om du får tag i en Nikonskanner måste du (om du har mac med pentiumprocessorer och osx 10.5) även köpa en extern programvara som Silverfast eller Vuescan, och Silverfast som är den bättre kostar en rejäl slant. Nikon har dessutom gått ut med att de inte kommer att fixa problemen med sin programvara. Dessutom har de plockat bort sina båda amåbildsskannrar från sortimentet.

Skannarna från min epson duger bra till en utskrift upp till 20*30 från småbild i hög kvalitet. Och de nya epson 700 och 750 är ännu bättre, så jag skulle nog satsa på någon av dessa. De är betydligt smidigare att använda dessutom, och bildkvaliteten ligger inte så långt efter så att det motiverar allt strul tycker jag. Hade jag vetat det jag vet i dag om de ganska små praktiska kvalitetsskillnaderna mellan epson v750 och nikon 5000 ed tex så skulle jag aldrig köpt nikonskannern, att den är betydligt mer arbetskrävande är inte heller något plus när man skall skanna många bilder.

Många snackar om Imacon, och deras främsta kännetecken är att de är väldigt dyra. De jobbar efter samma princip som alla andra filmskannrar och är alltså även de ccd skannrar. Lite bättre upplösning än tex Nikon och ett lite högre dmax, annars mycket snack tycker jag. Det är oändligt mycket större skillnad mellan en trumskanner och en Imacon till trumskannerns fördel än vad det är mellan en Imacon och exempelvis en Nikonskanner.

En diaduplikator på en bra dslr borde kunna vara ett bra och smidigt allternativ, om man inte absolut vill skanna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar