Allt handlar om vilken kvalietsförlust du är beredd att ta. Om man vill ha ut det absolut bästa är det en trumskanner som gäller. Det är dock sällan överkomligt för oss vanliga då det dels kräver en massa kunskap att använda en sådan, samt att det tar tid och är väldigt dyrt.
När det gäller skannrar finns alltså filmskannrar och flatbäddsskannrar att välja mellan. Jag har själv en Epson 4990 Photo och en Nikon Super Coolscan 5000 ED. Filmskannern ger något högre upplösning, men är omständigare att använda. Dessutom tenderar den att gräva fram brus på svåra negativ (jag kör bara svartvitt) mer än vad den betydlig billigare Epsonskannern gör. Ytterligare ett problem med Nikonskannern är att deras egen programvara inte funkar med nyare macar och osx 10.5 eller senare, jag hade ett elände då detta fel gjorde att jag tappade kontakten med andra tillbehör till datorn då och då. Det var även problem att avinstallera NikonScan så att man blev av med problemen. Alltså om du får tag i en Nikonskanner måste du (om du har mac med pentiumprocessorer och osx 10.5) även köpa en extern programvara som Silverfast eller Vuescan, och Silverfast som är den bättre kostar en rejäl slant. Nikon har dessutom gått ut med att de inte kommer att fixa problemen med sin programvara. Dessutom har de plockat bort sina båda amåbildsskannrar från sortimentet.
Skannarna från min epson duger bra till en utskrift upp till 20*30 från småbild i hög kvalitet. Och de nya epson 700 och 750 är ännu bättre, så jag skulle nog satsa på någon av dessa. De är betydligt smidigare att använda dessutom, och bildkvaliteten ligger inte så långt efter så att det motiverar allt strul tycker jag. Hade jag vetat det jag vet i dag om de ganska små praktiska kvalitetsskillnaderna mellan epson v750 och nikon 5000 ed tex så skulle jag aldrig köpt nikonskannern, att den är betydligt mer arbetskrävande är inte heller något plus när man skall skanna många bilder.
Många snackar om Imacon, och deras främsta kännetecken är att de är väldigt dyra. De jobbar efter samma princip som alla andra filmskannrar och är alltså även de ccd skannrar. Lite bättre upplösning än tex Nikon och ett lite högre dmax, annars mycket snack tycker jag. Det är oändligt mycket större skillnad mellan en trumskanner och en Imacon till trumskannerns fördel än vad det är mellan en Imacon och exempelvis en Nikonskanner.
En diaduplikator på en bra dslr borde kunna vara ett bra och smidigt allternativ, om man inte absolut vill skanna.