Annons

Dia och montering

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Jag håller på med min allra första diarulle nu. Något jag undrar över är hur man kan göra efter att jag är färdig med den. Måste jag lämna in rullen till labbet montering m.m. Montering går ju att göra själv, men det andra som behövs göras innan montering, är det något man klarar själv? Görs det i mörkrum?

/Kaleb

Det andra som görs är framkallning, och ja, det görs i mörkrum (eller i en maskin som klarar det).

Det går att göra själv men det är inget jag rekommenderar.

Jag vill även tipsa lite diskret om att gå och låna någon bra nybörjarbok på biblioteket. Det är i regel roligare om man vet lite om det man sysslar med. :)

Personligen så låter jag labbet montera mina dia också (utom när jag bara ska scanna det, då vill jag ha oklippt eftersom det går snabbare). Det brukar kosta en tjuga extra men det är det värt för att slippa sitta och klippa och montera. Ska man framkalla själv så är det ju en annan sak men jag tror man ska plåta mycket dia innan det lönar sig ekonomiskt.

Greven

Ok. Vanligast är alltså att labbet gör framkallningen, och montering kan man göra själv. Men många föredrar att labbet även gör monteringen.

Den diarullen jag har nu tänkte jag så småningom skanna in. Det spelar ingen roll om skanningen tar lite längre tid med monterade dia. Men frågan är vilket som blir bäst, kvalitetsmässigt sett; Att skanna monterade eller omonterade dia?

/kaleb

Anledningen till att jag ber om oklippt när jag bara ska scanna är att min scanner tar 4 monterade dia eller 6 bilder på remsa. Det spar med andra ord ganska mycket tid. Men kvalitetsmässigt så kvittar det som sagt.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar