Annons

Detta är den egentliga ambitionen med fotosidan.se...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev glad när jag upptäckte fotosidan.se.
Den mångfald som råder i både bilder såväl som inlägg bidrog till många timmar framför datorn.

Stor heder till männen bakom siten. Och stor heder till er som skickar in bilder och skriver kreativa inlägg.

Men vad som är tröttsamt är ankdammsplaskandet och bildpolisers jakt på i sina ögon obehöriga bilder.

Den totala avsaknad för respekt för fotografer som råder med jämna mellanrum håller mig borta mer och mer. Tyvärr, det är inte lika spännande här.

JAG GER UPP nu..min information verkar inte nå fram till folk trots att jag försöker skriva så utförligt jag bara kan.

Jag ska istället framöver försöka ägna lika mycket tid som jag tidigare har gjort åt att kommentera och hjälpa folk istället för att leka bildpolis.

/JP

forsthem, det kan ju vara så att din "information" inte delas av alla andra.
Det har hänt fler än dig i historien att man inte fått 100% uppslutning bakom sina idéer.

Faktum är att betygen i grundskola och gymnasium är idioti. Av samma anledning som det är idioti på denna sida. De är relativa, dvs det är fler faktorer än resultatet som spelar roll och i skolan spelar inte ens resultatet roll. För om alla skrev alla rätt på alla prov så skulle inte alla få 5:eek:r eller MVG som det heter nu. Utan då skulle de 3:eek:r eller G. Eftersom de inte uppnått ett resultat som är bättre än andra.

Vidare kan man ifrågasätta varför lärare, åtminstone tidigare, har betygskonferanser. Varför ska en mattelärare diskutera mitt betyg med t ex en historielärare?

Det är samma här på sidan, betygen är relativa. Med jämna mellanrum dyker det upp trådar från medlemmer som anser dig blivit utsatta för hämndaktioner vad det gäller betygsättningen. Att folk inte kan skilja bild från motiv är ett annat. Jag gillar inte solnedgångar, katter, hundar, macro osv... Jag anser bilden är kvinnorförnedrande därför får den ett lågt betyg...

Om jag lämnar in en bild som ska kvala kan jag aldrig lita på att bilden får en objektiv bedömning. Det spelar kanske mindre roll om bilden blir antagen men desto större roll om den inte blir antagen. Därmed försvinner nog mitt intresse för denna sida totalt och jag hittar andra forum för mitt intresse, vilket skulle vara verkligen synd då detta är den enda svenska site som håller bra kvalité på innehåll och presentation. Jag har heller inte tid att koda ihop min egen site...

Så om bilderna ska börja kvala in så går nog denna site i graven för min del.

Det enda positiva med det hela är om bilderna skulle tvingas att bli bedömda och därmed kommenterade. Då får jag mina kommentarer som jag är ute efter. Min tio kommentarer kanske skulle kompensera för att bilderna inte är exponerade för fler kommentarer.

/Maverick

Re: mer proffs

Noir skrev:
skulle det inte komma mer proffs till fotosidan för ett tag sen?

tycker att stackars terje har slitit väldigt hårt alltför länge nu helt ensam.

om det kom ett par till skulle nog fotosidan få ett lyft, det gör så mycket för inspirationen att se och prata om riktigt bra bilder.

tror att helhetsintrycket av kvalitet skulle höjas...

hade jag varit proffs så hade jag tänkt både en och två gånger innan jag engagerat mig i ett eget forum. andelen "vad tycker du om objektiv X" o likn frågor verkar vara så hög att jag är imponerad av artigheten i Terjes tålmodiga hänvisningar till övriga forum.

/erik

Senast ändrad:
Maverick skrev:
...De är relativa, dvs det är fler faktorer än resultatet som spelar roll och i skolan spelar inte ens resultatet roll. För om alla skrev alla rätt på alla prov så skulle inte alla få 5:eek:r eller MVG som det heter nu. Utan då skulle de 3:eek:r eller G. Eftersom de inte uppnått ett resultat som är bättre än andra....

/Maverick

Men det är väl fel så det visslar om det?
Det är väl 15-20 år sedan som betygen var relativa.

Numera gäller ju att om du uppnår den kunskapsnivå som gäller för MVG så får du MVG.
Så alla kan få MVG eller ingen kan få MVG.
Jag kan inte svära på hur det är i ”vanliga” gymnasiet men inom vuxenutbildning är det så.

Jag har en del lärare i bekantskapskretsen, sisådär 20-25 stycken, och det är vad de säger.

fortsheim skrev:
""Jag ska istället framöver försöka ägna lika mycket tid som jag tidigare har gjort åt att kommentera och hjälpa folk istället för att leka bildpolis"".

Vilken bra idé! Använd din kreativa sida och "höj" kvalitén genom välformulerade, konstruktiva och uppmuntrande kommentarer. Din uttryckförmåga kommer säkert mer till sin rätt då.

mipert skrev:

Men det är väl fel så det visslar om det?
Det är väl 15-20 år sedan som betygen var relativa.

Numera gäller ju att om du uppnår den kunskapsnivå som gäller för MVG så får du MVG.
Så alla kan få MVG eller ingen kan få MVG.
Jag kan inte svära på hur det är i ”vanliga” gymnasiet men inom vuxenutbildning är det så.

Jag har en del lärare i bekantskapskretsen, sisådär 20-25 stycken, och det är vad de säger.

Det är vad lärare alltid har sagt eftersom de inte blir en stjärna i kanten att erkänna att betygen är subjektiva.

Det är för övrigt mindre an tio år sedan jag av slutade mina gymnasiestudier och då hade vi fortfarande sifferbetyg och de hade inte alls så mycket med provresultat att göra som man skulle kunna tro. Jag har gott om egna exempel på där provresultat och betyg inte matchar varandra, åt båda håll.

Jag kan naturligtvis inte svära exakt på hur det nya betygssystemet fungerar i gymnasiet nu för tiden, men min uppfattning är att det fortfarande är relativt.

Redan på min tid så diskuterades det flitigt att komplettera betygen med vuxenutbildning just pga att dessa betyg inte vara relativa ens då. Vuxenutbildningen har uppenbarligen förstått något som grundskola och gymnasie inte har förstått.

Hur det än förhåller sig med det så hoppas jag att de flesta inser att betygssystemet på denna site är relativt och därmed fyller det inte sin funktion.

/Maverick

Maverick skrev:

Hur det än förhåller sig med det så hoppas jag att de flesta inser att betygssystemet på denna site är relativt och därmed fyller det inte sin funktion.

/Maverick

Relativa eller ej - en sak vi kan vara säkra på är att de är subjektiva.

Om vi accepterar att bedömningen och betygsättningen av bilderna här på fotosidan är subjektiv och godtycklig så skulle vi slippa alla dessa trista trådar om felaktiga betyg. Det kan helt enkelt inte finnas några felaktiga betyg på fotosidan.

/Daniel

PS. Jag inbillade mig först, och skulle önska, att jag jag höll med Maverick om att betygen inte fyller någon funktion men insåg sedan att jag nästan alltid använder funktionen 'top-rated photos' när jag besöker photo.net. Hmmm... DS.

Re: Re: mer proffs

erhu skrev:

hade jag varit proffs så hade jag tänkt både en och två gånger innan jag engagerat mig i ett eget forum. andelen "vad tycker du om objektiv X" o likn frågor verkar vara så hög att jag är imponerad av artigheten i Terjes tålmodiga hänvisningar till övriga forum.

/erik

det är antagligen det som gör det svårt att få tag på fler proffs till sidan. terje gör ett oerhört bra jobb med att hjälpa så många, och på ett så snyggt sätt.

men problemet kvarstår, och det skulle vara riktigt bra om fotosidan fick tag på någon fotograf inom ett helt annat område, tex dokumentär-foto eller studio-arbete. Ingen som vet om det är på gång?

Det handlar bara om tidsbrist från min sida, inget annat!

Sen om du har så specifika frågor Noir, så skicka gärna ett mail, nu förutsätter du att jag skall läsa alla forumtrådarna och det hinner jag inte.

Maverick skrev:

Jag kan naturligtvis inte svära exakt på hur det nya betygssystemet fungerar i gymnasiet nu för tiden, men min uppfattning är att det fortfarande är relativt.

Nope, det är inte relativt till elevernas inbördes prestationer. Möjligen är det relativt på så sätt att man kanske höjer ribban något om man märker att alla elever klarar sig jättebra på nationella provet i t.ex. Engelska. Iaf. hoppas jag att de gör det då det ibland (men inte för riktigt alla) är pinsamt lätt. Men det är ju lätt att säga nu när man har lämnat tiden som gymnasiedrägg bakom sig...

Det nuvarande systemet är kriteriebaserat. - Precis som betygen på Fotosidan... ;-)

Däremot skiljer sig säkert gymnasieskolans betygssättning, liksom Fotosidans åt från fall till fall beroende på vem bedömaren är. Ganska oundvikligt, eller hur?

Maverick: Vilken funktion är det som betygssystemet inte fyller?
Det kanske inte är optimalt för att sortera fram världens bästa bild men jag tycker att det gott och väl duger till det viktigaste: Att ge Fotografen (med stort F) ett litet hum om hur bra betraktaren tycker att bilden är på en skala.

Jag tycker att det är en viktig feedback att få. "Fungerar det eller fungerar det inte? om inte, hur dåligt?".

snacka om vidd på forum..bara fotbollsresultat som fattas....

De så kallade semesterbilderna har man ju möjlighet att kommentera direkt till vederbörande fotograf, tycker man de är dåliga kan man ju som "proffs" delge fotografen ett eller flera tips att förbättra sina bilder, inte bara ge kritik.

Det kan ju inte bli fler duktiga fotografer genom att stänga dem ute. Och vem bestämmer vilken bild som är bra? Alla tycker förmodligen att just deras bilder är bra, annars skulle de ju inte lägga ut dem.

Och vad säger att just "din" åsikt är den som gäller. Smaker finns det ju exakt lika många som det finns arslen, som någon mycket riktigt sagt...

(med "din" avses här ingen specifik debatör så vi slipper den debatten ;)

LeadHead skrev:

Nope, det är inte relativt till elevernas inbördes prestationer. Möjligen är det relativt på så sätt att man kanske höjer ribban något om man märker att alla elever klarar sig jättebra på nationella provet i t.ex. Engelska. Iaf. hoppas jag att de gör det då det ibland (men inte för riktigt alla) är pinsamt lätt. Men det är ju lätt att säga nu när man har lämnat tiden som gymnasiedrägg bakom sig...

Det nuvarande systemet är kriteriebaserat. - Precis som betygen på Fotosidan... ;-)

Däremot skiljer sig säkert gymnasieskolans betygssättning, liksom Fotosidans åt från fall till fall beroende på vem bedömaren är. Ganska oundvikligt, eller hur?

Maverick: Vilken funktion är det som betygssystemet inte fyller?
Det kanske inte är optimalt för att sortera fram världens bästa bild men jag tycker att det gott och väl duger till det viktigaste: Att ge Fotografen (med stort F) ett litet hum om hur bra betraktaren tycker att bilden är på en skala.

Jag tycker att det är en viktig feedback att få. "Fungerar det eller fungerar det inte? om inte, hur dåligt?".

Jo, det fungerar inte pga att jag inte vet vad kritikern har bedömt. Är det för att han gillar motivet? färgerna? osv... detsamma när det gäller vad ha ogillar. Lyckas kritikern däremot tala om vad exakt han gillar och inte då finns heller inte behovet av betyg kvar. Jag försöker inte tävla med någon annan. Det jag vill veta av en kritiker är vad har uppfattar i bilden och varför. Om han uppfattar det jag har försökt förmedla då vet jag att jag har lyckats. Har han inte det, ja då vet jag att jag har misslyckats.

Jag la igår upp en bild på photosig för att testa nivån där, hitills har jag fått fyra kommentarer som samtliga har varit av en mycket god kvalité. En del gillar inte bilden, men de förklarar varför. Inte bara den enklar förklaringen att "jag gillar inte bilden för att den tiltar..." utan de lägger till att pga tiltningen så fastnar min blick på det främre hjulet.

Då vet jag att det saknas något eftersom betraktaren fastnar på fel ställe med blicken. En annan skriver att han gillar tiltning för det ger fart åt bilden och att riktningen från vänster till höger ökar den kännslan. Ja då vet jag att minst en uppfattar bilden som det var tänkt. Då har jag något att arbeta vidare ifrån. Den typen av kommentarer ser man sällan här, en del påbörjar men orkar inte slutföra bedömningen.

Att få en massa siffror som jag inte kan relatera till vilken bedömning som ligger bakom har jag inget nytta av. Jag vet inte vad EXAKT som fungerar alternativt inte fungerar. Det puffar bara egot fram och tillbaka.

De som vill ha betyg får väl ha det, men de kommer inte att få några av mig och de kommer inte att kunna sätta några på mina bilder.

Fotografi handlar inte om att rangordnas bland en massa andra fotografer utan om att det du som fotograf vill visa också ska synas sen är det oväsäntligt vad det är för motiv eller teknisk kvalité.

Dock brukar det ju bli så att det är den tekniska kvalitén som man först bättrar på då det är lättast. Troligen därför man börjar sin kommentarskarriär med att hacka på diverse tekniska brister.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar