gundj skrev:
Från början var forumen en källa till kunskap och hjälp nu är det mest ett jäkla gnällande på allt o alla.
Överlåt till Fotosidans utmärkta kreatörer att utveckla sin sida i lugn och ro och använde er egen krativitet till att ta dom "fantastiska" bilderna som ni saknar här. I många fall känns uttrycket "mycket snack o liten verkstad" relevant.
Gunnar..jag antar naturligtvis att du bla syftade på mig när du skrev detta inlägg!?
Om du läser mina inlägg ännu en gång så inser du kanske att det inte är en så stor sak att det finns en del mindre bra bilder på fotosidan. Det är inget stort problem, varken för mig eller för någon annan heller skulle jag tro. Det har som sagt blivit "en höna av en fjäder".
Jag hade bara ett förslag som grundade sig på just fotosidans utmärkta kreatörers egna ambitioner med sajten. Jag vill inte heller utestänga någon från fotosidan, utan alla bör givetvis få chansen att vara med. Men vad är det för fel att ha en ribba som gräns för vilka bilder som ska laddas upp permanent på fotosidan.se? Det utestänger ingen från att försöka få in bilder på sajten.
Om detta är idioti från min sida så borde ju rimligen betygen i skolan också vara idioti. Eller hur!? Skolan ska ju vara öppen för alla - och är det också. Men där sätter man vissa gränser för vad som bör uppnås för att tex kunna söka vidare till högskola. Det verkar ju vara acceptabelt att låta folk gå ut gymnasiet (eller för den delen högstadiet) med så låga betyg att man inte kan söka vidare någonstans. Är det rätt eller fel? Borde alla oavsett betyg få möjligheten att studera till tex läkare eller veterinär?
Okej..jag kan hålla med om att det kan vara svårt att sätta en ribba eftersom det i slutändan är fotografen själv som avgör om hans/hennes bild är bra eller intressant. Men ändå det finns vissa allmängiltiga och vedertagna "regler" för hur en bild kan ta sig uttryck. Jag lovar..att även om en del bilder skulle filtreras bort så skulle inte fotosidans innehåll uppfattas som slätstruket eller enformigt. Även inom ramen för vad som anses vara allmängiltigt vedertagna "regler" går det att experimentera och göra bilder unika. Det går att variera i det oändliga är min bestämda uppfattning.
Men jag vill som alla ni andra ha en varm och välkomnande sida där vi kan hjälpa varandra att bli bättre fotografer. Det är så det är tänkt att vara och så hoppas jag det förblir. Att ställa vissa "krav" är inte att utestänga, utan att bry sig! (Har för mig att något liknande uttryck har förekommit i andra sammanhang..
)
Om jag trampat folk på tårna (förmodligen 99% på denna sajt..hehe) så vill jag här och nu be om ursäkt för det. Det är inte min mening att skapa osämja. Även om jag inte har något emot att det förekommer mindre bra bilder på fotosidan.se så tycker jag ändå att det skulle vara bra med att ha en viss ribba. Ribban kan ju sättas ganska lågt så att även mindre bra bilder kommer in. Bara för att det sätts en ribba så lär det inte bli en sajt med enbart otroligt vältagna bilder. Då har ni fått allt om bakfoten!
Prova gärna att söka på bilder med tex betyget 3. Avgör sedan själva om bilderna som sökts fram är av toppkvalitet som inte just DU skulle kunna göra lika bra. Jag betvivlar det iallafall inte!
/JP