Annons

Detta är den egentliga ambitionen med fotosidan.se...

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt är inte guld som glimmar

Jag tycker absolut fotosidan är värd att sponsras.
Jag tänker att bli medlem så fort jag kan (får tummen ur).
Jag tycker personligen att det är töntigt att få epitetet "guld" eller "silver" medlem. Man ser ju redan att dessa benämningar har stigit vissa medlemmar åt huvvet och fått dem att tro att de är bättre fotografer.
Ett tips till många ädelmetall medlemmar härinne. Ta en titt på eran "fotografiska hötorgkonst" och ställ er frågan om ni är så himla bra, så att ni behöver sortera bort bilder som inte faller er i smaken.

mvh
Tobias "Titan medlem"

Roine, du har naturligtvis rätt. Den finns i viewpic.htm men verkar ha glömts bort i ratewhiz.htm.

Re: Allt är inte guld som glimmar

pellapoo skrev:
Jag tycker personligen att det är töntigt att få epitetet "guld" eller "silver" medlem. Man ser ju redan att dessa benämningar har stigit vissa medlemmar åt huvvet och fått dem att tro att de är bättre fotografer.
Jag befarade precis det du skriver om när fotosidan började med de gula stjärnorna och försökte kämpa emot med näbbar och klor :)

Men till min lättnad har jag faktisk inte observerat något sådant beteende, det var en nyhet för mig att det fanns. Har du något bra exempel på hur det yttrar sig och vad kopplingen till stjärnan då är?

Re: Allt är inte guld som glimmar

pellapoo skrev:
Ett tips till många ädelmetall medlemmar härinne. Ta en titt på eran "fotografiska hötorgkonst" och ställ er frågan om ni är så himla bra, så att ni behöver sortera bort bilder som inte faller er i smaken.

mvh
Tobias "Titan medlem"

Motfråga: Vilken siler/guldmedlem har uttryckt något sådant? Den som väckte idén i den här tråden och en till är ju varken silver eller guldmedlem.
F.ö. håller jag med dig om att vi ska vara självkritiska. Det gäller alla medlemmar.

Mvh / Hasse

Jag tycker själv att kommentarer som att sålla ut alla icke förgyllda medlemmar är en form av "felaktigt beteende". Med ett sådant uttalande så drar man ju bedömningen att man automatiskt är en bättre medlem för att man betalar.

Jag tror att grundproblemet inte är att tvingas se "dåliga" bilder. Jag tror att problemet är att alla vill ha uppmärksamhet för sina bilder. Jag tror att vissa tycker att de "dåliga" bilderna stjäl uppmärksamhet som de själva ville haft. Detta stämmer eftersom det är säkert många bra bilder som försvinner i mängden. Men jag ser hellst att fotosidans styrka ligger i mångfald snarare än bilder som är politiskt korrekta i "riktiga fotografers" ögon

Jag håller med Terje att det är mångfalden som är den positiva med Fotosidan.

Sedan saknar jag belägg för påståendet om att det är för många semesterbilder eller familjebilder. Jag ser inte många sådana, kan någon visa mig sådana album och medlemmar? Utan det går det inte att diskutera frågan.

Problemet är snarare mängden bilder. Detta har jag dock också upplevt på MoMa, Tate, Arken och Loussiana. Den stora mängen bilder gör att sinnena blir överfulla och vi orkar inte ta till oss mer bilder.

Tobias:
>Jag tycker själv att kommentarer som att sålla
>ut alla icke förgyllda medlemmar är en form
>av "felaktigt beteende". Med ett sådant
>uttalande så drar man ju bedömningen att man
>automatiskt är en bättre medlem för att man
>betalar.

Men såvitt jag såg så handlade just diskussionen i tråden du pratar om att det "inte fanns automatik" i att betalande==bättre bilder.

Fast, om jag tolkar dig Tobias, så kanske du önskar att en sökfunktion på metallmedlemmar skulle finnas, så du kunde sortera bort dem? :=)

Hälsningar från
En otroligt duktig fotograf som snart är GULDMEDLEM!!
-Christian

Hej

Kan inte annat än att hålla med Tobias att sålla ut inte är rätt metod (oavsett hur sållningen sker), det skrev jag för övrigt tidigare i tråden.

Det enda som jag anser lyfter är att de bilder som man tycker inte tillför något får konstruktiv kritik så den som tagit bilden får tillbaka bollen och kan lyfta sig i så fall.

Man får heller inte bortse från det David med jämna mellanrum påpekar, och som står i reglerna, att visningsalbum är en annan sak och finns bla som tjänst här (kallat guld här) och på andra ställen. Så ädelmetallgraderna speglar nog kassaflödet snarare än rangen ;-)

Roine

elmfeldt skrev:

Egentligen så är min grundtanke att alla bilder får laddas upp bara man har en bra motivering till frågan "varför laddade du upp den bilden?". Är anledningen "jag tyckte den var fin och ville visa den för de närmaste" så tycker jag msn.photo är ett bättre ställe. Grundtanken måste vara att man vill utveckla sig som fotograf och sitt bildseende.

Verkar det ok?

Som nybliven medlem och glad amatör så tycker jag det är enkelt att sälla sig till din definition David, m a o helt OK.

Det kan vara lite svårt att hitta ribban för vad som är "seriöst" innan man laddat upp några bilder.

Jag har redan lärt mig mycket på att titta på mångfalden av bilder och se andras kritik.
En positiv (bi-)effekt av att det existerar mångfald är att man lär sig mycket om hur folk reagerar på och tycker om olika bilder, lite psykologilära. :)

Vidare så är det väl så att ju mer bilder man granskar desto mer kräsen blir man, ungefär som med filmer, men det är väl helt OK, så länge man utvecklas och lär sig något.

Jag brukar ägna mycket tid åt att läsa bildkritiken kring andra bilder än mina egna. Ibland ger det mer än att få egen kritik. I den egna bilden är men ju så känslomässigt inblandad.

Det är på samma sätt oerhört lärorikt att ge kritik. Men ärligt talat så tycker jag det är svårt att vara tillnärmelsevis så kritisk mot andras bilder som man är mot sina egna.

arleklint skrev:

Det är på samma sätt oerhört lärorikt att ge kritik. Men ärligt talat så tycker jag det är svårt att vara tillnärmelsevis så kritisk mot andras bilder som man är mot sina egna.

Jag håller med till fullo Jan.

Allvarligt talat verkar detta vara ett ämne som engagerar eftersom det återkommer periodiskt.

Men att det skulle vara "jobbigt" att titta på många bilder som inte "ger något" tror jag är svårt att komma ifrån oavsett avgifter mm, känner man så beror det nog mest på "information overload" som man lätt får av för mycket internetsurfande. Mitt tips för personer som känner så är: Ta en paus och återkom med friskt kritikersinne!

Man måste nog ta internet för vad det är: Ett underbart fritt forum. Jag tycker att fotosidan är helt rätt ute med sina riktlinjer och det går nog inte att inskränka mera på kreativiteten och friheten utan att förta en stor del av glädjen.

Filtrering finns ju redan ... av medlemmarna själva.
Om man vill filtrera bort de "sämsta" bilderna är det ju bara att använda de förnämliga sökfunktionerna här.

Orkar man inte gå igenom nyinlagda bilder och betygsätta dom så är det tillåtet att låta bli.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att man plockar fram "Veckans bilder" eller nåt liknande, där någon form av expertpanel eller jury får rösta fram några bra bilder. Intressant att se om en sån jury skulle ge samma betyg som medlemmarna själva.

mer proffs

skulle det inte komma mer proffs till fotosidan för ett tag sen?

tycker att stackars terje har slitit väldigt hårt alltför länge nu helt ensam.

om det kom ett par till skulle nog fotosidan få ett lyft, det gör så mycket för inspirationen att se och prata om riktigt bra bilder.

tror att helhetsintrycket av kvalitet skulle höjas...

Jag satt häromdagen och kollade in våra gamla "Lär dig fota böcker" av allehanda slag.

Det var landskapsfoto, naturfoto, och Hedgecoes allt-i-ett-böcker. Flera av de kända och höjda över skyarna, rättvist.

Vi på fotosidan är bortskämda så in i bängen. Många av "våra" foton ligger i klass med de böckerna och en hel del i klassen över. Den här frågeställningen verkar dyka upp med jämna mellanrum av medlemmar som varit här en stund, men inte så jättelänge.

Vi blir mer och mer avtrubbade, och mer och mer analytiska. Det är väl inte fel, men rätt var det är så har vi satt kraven så högt att knappt något går genom våra kritiska ögon. Det i sin tur gör att man tror att bilderna som kommer in är sämre, än att inse att det är vi som förändrats.

Jag har förändrats. Att få en femma av mig är MYCKET svårare nu än för ett halvår sedan.

Visst finns det bilder som inte hör hit, men det är ju snarare ett undantag än en regel.

För det andra så är inte guldmedlem varken töntigt eller "ett epitet man får". Vilken dålig fotograf som helst kan bli guldmedlem. Här "fås" ingenting.
Att kalla det töntigt är att bränna sina egna broar. Du inser väl att du efter detta inte själv kan betala in 300:- och bli guldmedlem utan att se dum ut.
Det är ju synd med tanke på att det enda man betalar för är tillgång till bra, och fler funktioner. Det har inget med hur bra fotograf man är.
Så de funktionerna blir aldrig något du kan utnyttja tyvärr. Det är bra funktioner.

//Efwa (guldmedlem, men knappast en guldfotograf)

Ni tycks ha glömt bort att Fotosidan.se är ett fritidsprojekt som har växt enormt det senaste året.
Det är många här som ägnar mycket tid åt att klaga, kräva, önska osv. Varför drar ni inte igång en egen site med bara den typen av bilder ni "orkar" titta på?

Från början var forumen en källa till kunskap och hjälp nu är det mest ett jäkla gnällande på allt o alla.

Överlåt till Fotosidans utmärkta kreatörer att utveckla sin sida i lugn och ro och använde er egen krativitet till att ta dom "fantastiska" bilderna som ni saknar här. I många fall känns uttrycket "mycket snack o liten verkstad" relevant.

Själv finner jag störst nöje i att kunna hitta hjälp eller hjälpa någon i fotodjungeln.

gundj skrev:
Ni tycks ha glömt bort att Fotosidan.se är ett fritidsprojekt som har växt enormt det senaste året.
Det är många här som ägnar mycket tid åt att klaga, kräva, önska osv. Varför drar ni inte igång en egen site med bara den typen av bilder ni "orkar" titta på?

Från början var forumen en källa till kunskap och hjälp nu är det mest ett jäkla gnällande på allt o alla.

Överlåt till Fotosidans utmärkta kreatörer att utveckla sin sida i lugn och ro och använde er egen krativitet till att ta dom "fantastiska" bilderna som ni saknar här. I många fall känns uttrycket "mycket snack o liten verkstad" relevant.

Själv finner jag störst nöje i att kunna hitta hjälp eller hjälpa någon i fotodjungeln.

Håller med till fullo, håller även med Efva.
Jag har betalat in för Guldmedlemskap, men jag är iverkligen ingen guldfotograf, men jag tycker att det är djäkligt kul att fotografera, vilket jag trodde var meningen med en hobby. Och det låter som om det är mycet snack och lite verkstad. Mycket gnäll, skit i och kolla på de dåliga bilderna då elelr ännu hellre kritisera dom så att fotografen kan förbättra sin fotografering. Det finns väl inget roligare när man tagit hundra bilder och valt ut en som man tycker blev lyckad och sedan lägga ut den för att få den bedömd. Att sedan få positiv kritik är ju kul, men även negativ konstruktiv kritik är bra. Jag är ingen bra fotograf , men jag vill gärna utveckla mig på den fronten, så jag tar gärna emot kritik, annars blir det ju svårt att veta om bilderna är bra eller ej, för själv tycker jag ju att bilderna är godkända.

//Lennart

Även jag har betalt för guldmedlemskapet. Detta betyder inte att jag är bra fotograf utan jag har betalt av två skäl.

1) Jag vill stödja det utmärkta intitiativ och det hedervärda arbete som David, Christer och Erik gör med denna site.

2) Jag vill ha tillgång till fler funktioner och en portfolio.

Kvaliten på bilderna på fotosidan tycker jag är mycket hög om man jämför med andra likartade siter. Rent funktionsmässigt ligger fotosidan också mycket bra till.

Det som slår mig är att de kommentarer som skrivs på fotosidan är oerhört konstruktiva och välgenomtänkta i förhållande till andra sidor i sverige norge och USA som jag fått anledning att jämföra med.

Vi som ingår i denna community kan vara stolta över det vi gör och har egentligen ingen anledning att vara missnöjda. Det känns tråkigt om missnöjesdiskussioner skall "dra ner" en bra sida när det som diskuteras faktiskt är något av "lyxproblem"

Det som jag varit lite kritisk mot - men som jag nu tror är på väg att rättas till - är en bristande tolerans för olika sätt att jobba på. Alla fotografer har olika mål med sitt foto och därmed olika arbetssätt. Det måste respekteras.
Men där tror jag vi är på väg åt rätt håll.

Senast ändrad:
gundj skrev:

Gunnar..jag antar naturligtvis att du bla syftade på mig när du skrev detta inlägg!?

Om du läser mina inlägg ännu en gång så inser du kanske att det inte är en så stor sak att det finns en del mindre bra bilder på fotosidan. Det är inget stort problem, varken för mig eller för någon annan heller skulle jag tro. Det har som sagt blivit "en höna av en fjäder".

Jag hade bara ett förslag som grundade sig på just fotosidans utmärkta kreatörers egna ambitioner med sajten. Jag vill inte heller utestänga någon från fotosidan, utan alla bör givetvis få chansen att vara med. Men vad är det för fel att ha en ribba som gräns för vilka bilder som ska laddas upp permanent på fotosidan.se? Det utestänger ingen från att försöka få in bilder på sajten.

Om detta är idioti från min sida så borde ju rimligen betygen i skolan också vara idioti. Eller hur!? Skolan ska ju vara öppen för alla - och är det också. Men där sätter man vissa gränser för vad som bör uppnås för att tex kunna söka vidare till högskola. Det verkar ju vara acceptabelt att låta folk gå ut gymnasiet (eller för den delen högstadiet) med så låga betyg att man inte kan söka vidare någonstans. Är det rätt eller fel? Borde alla oavsett betyg få möjligheten att studera till tex läkare eller veterinär?

Okej..jag kan hålla med om att det kan vara svårt att sätta en ribba eftersom det i slutändan är fotografen själv som avgör om hans/hennes bild är bra eller intressant. Men ändå det finns vissa allmängiltiga och vedertagna "regler" för hur en bild kan ta sig uttryck. Jag lovar..att även om en del bilder skulle filtreras bort så skulle inte fotosidans innehåll uppfattas som slätstruket eller enformigt. Även inom ramen för vad som anses vara allmängiltigt vedertagna "regler" går det att experimentera och göra bilder unika. Det går att variera i det oändliga är min bestämda uppfattning.

Men jag vill som alla ni andra ha en varm och välkomnande sida där vi kan hjälpa varandra att bli bättre fotografer. Det är så det är tänkt att vara och så hoppas jag det förblir. Att ställa vissa "krav" är inte att utestänga, utan att bry sig! (Har för mig att något liknande uttryck har förekommit i andra sammanhang..:) )

Om jag trampat folk på tårna (förmodligen 99% på denna sajt..hehe) så vill jag här och nu be om ursäkt för det. Det är inte min mening att skapa osämja. Även om jag inte har något emot att det förekommer mindre bra bilder på fotosidan.se så tycker jag ändå att det skulle vara bra med att ha en viss ribba. Ribban kan ju sättas ganska lågt så att även mindre bra bilder kommer in. Bara för att det sätts en ribba så lär det inte bli en sajt med enbart otroligt vältagna bilder. Då har ni fått allt om bakfoten!

Prova gärna att söka på bilder med tex betyget 3. Avgör sedan själva om bilderna som sökts fram är av toppkvalitet som inte just DU skulle kunna göra lika bra. Jag betvivlar det iallafall inte!

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar