Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta är den egentliga ambitionen med fotosidan.se...

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tar vi för skada om vi råkar få se bilder som inte håller den "extremt" höga klass som ni själva skapar?!
Det jag inte förstår är att ni självgoda viktigpettrar tar på er ansvaret om att "rädda" fotosidan. Det tycker jag våra magnifika fotosidan skapare klarar bra själva. Jag tror att fotosidan vinner på mångfald, även om inte alla bilderna lever upp till era krav.
Själv skulle jag ju bli bortsållad av en betygsfiltrering eftersom jag får ett ganska lågt snitt på mina. Trots detta har många hört av sig och sagt att de gillar mina bilder.

Det bästa med fotosidan är ju att jag hela tiden hittar nya fotografer som jag aldrig sett förut och att den växer så det knakar.

Joo, men grejen är att det känns lite jobbigt att behöva sitta och ögna igenom en massa bilder som man känner inte tillför en själv något. Det var det som jag ville slippa när jag från början skrev att jag ville att man skulle kunna visa bilder från endast guld/silver medlemmar.

Det handlar inte om att rädda fotosidan eller att bilderna ska hålla en hög klass. Men en del bilder kan man faktiskt fundera på varför de finns uppe. Detta enligt det som herrarna på fotosidan skrivit när det gäller uppladdning av bilder.
Genom att fundera över sina bilder så kan man bli en bättre fotograf. Är man riktigt nöjd med bilden kan man lägga upp den på fotosidan och få kritik på den.

forstheim skrev:
men enligt David Elmfeldt så har FOTOSIDAN.SE ändå en ambition att forma en sajt med kvalitativt innehåll. I första hand vänder man sig till avancerade amatörer och semiproffs..men gärna också proffs/yrkesverksamma fotografer.
På sidan Våra tankar om medlemmars gallerier kan man läsa grundtanken att Fotosidan ska vara en samlingsplats som gör oss till bättre fotografer. Vi har alla snubblat över enstaka guldkorn. Hur utvecklande är det att höra folkets beundran över slumpens tillfälligheter? Det är kanske uppmuntrande men det är en annan sak... Andra vet precis hur de ska få folkets beundran. Hur utvecklande är det då att lägga upp de bilderna? Själv har jag ofta något fotografiskt projekt på gång. Resultatet blir kanske inte så bra i början men det blir bättre med tiden. Det är där som jag ser att fotosidan kommer in i bilden. Om man vill se kvalité så ska man väl titta på guldmedlemmarnas portfolion?

Däremot så får jag ibland intrycket av att vissa av våra medlemmar inte vill utvecklas som fotografer. Då frågar jag mig också om de inte kan hitta en bättre plats för sina bilder. Samtidigt tycker jag inte att det är värt att göra en stor sak av det.

Jag vill bara poängtera en sak som är av ytterst vikt i diskussionen. På fotosidan har vi två typer av album:

* kritik
* portfolio

Icke betalande medlemmar har bara Kritikalbum. Observera att bilder som laddas upp här skall vara för Kritik. Inte för att ställa ut! Syftet är alltså att få konstruktiv kritik och därmed utvecklas. Detta är också därför som jag menar att bilder utan problem kan raderas, visserligen så försvinner delar av kunskapsbanken, men nya bilder med nya kritikkommentarer tillkommer och väger upp detta.

Portfolioalbum däremot är rena utställningsalbum.

Men kanske vi skall lägga till Utställningsalbum som alternativ!? Dock kommer det isåfall att bli en avgift på dem.

I princip tycker jag att man skulle kunna avgiftsbelägga fotosidan, så att man bara har de som idag motsvarar silver/guld. Syftet med det skulle inte vara att höja kvaliten, utan att sponsra en väldigt bra idé - Det du David!

Eftersom detta troligen inte är politiskt gångbart, får vi nog acceptera skiftande kvalité på bilderna, men vi kan höja den genom att kommentera bilderna på ett bra sätt. Här måste inte minst jag skärpa mig!

gallerian kritik

Överlag tycker jag faktiskt bilderna blivit bättre på senare tid.Däremot orkar man inte kommentera dom alla.Skulle medlemmarna skärpa sej ytterligare en aning kvalitetsmässigt,kan gallerian bli riktigt attraktiv.

Jonas Hellström skrev:
Joo, men grejen är att det känns lite jobbigt att behöva sitta och ögna igenom en massa bilder som man känner inte tillför en själv något. Det var det som jag ville slippa när jag från början skrev att jag ville att man skulle kunna visa bilder från endast guld/silver medlemmar.

Det finns fler än ett sätt att använda fotosidan.
Använda sökverktyget är ett.
Eller betala in en hundring å bli silvermedlem. Då kan du lägga bevakning på dina favoritfotografer och få ett mail när de lägger in nya bilder. :)

Jonas Hellström skrev:
>Joo, men grejen är att det känns lite jobbigt
>att behöva sitta och ögna igenom en massa bilder
>som man känner inte tillför en själv något.

Tänkte bara lägga till det självklara: jag använder *översikten* då jag kommenterar. Det är faktiskt bara 3-5 sidor, även om man riskerar att missa några bilder. Sedan är det ju intressant att hänga på bilder som andra har kommenterat, där kan det ju ofta bli en utvecklande dialog mellan fotografen och flera kommentatorer.

Jag är i högsta grad en amatörfotograf, men blir oerhört inspirerad av fotosidan och alla konstruktiva kommentarer! Jag lägger emellanåt upp hopplösa bilder, och i bland sådana som faller andra på läppen. Det är en utvecklande läroprocess (där man har kul samtidigt).

Om man är alltför orolig om huruvida bilden uppfyller alla "formella kriterier" vågar man ju inte ta några "risker", och då är jag övertygad om att det blir stereotypa foton och ingen utveckling hos medlemmarna!

Min inställning är att sådana kreativa processer inte *kan/bör* formaliseras, utan att må tusen blommor blomma är en mer fruktsam väg.

Tack till Fotosidan och David för en spännande sajt (som börjar bli beroendeframkallande)!
-Christian

Hej

På tal om att följa dialogen kring en bild:

Hur vore det med en möjlighet att få mail så fort någon gjort ytterligare en kommentar, eller finns en sån funktion redan?

På så sätt håller man ju liv i kommenterandet och kan argumentera.

Roine

>På tal om att följa dialogen kring en bild:
>Hur vore det med en möjlighet att få mail så fort någon gjort ytterligare en kommentar...

Roine, håller helt med - en sådan skulle jag också vilja ha! Bevakning på enskild bild (inte på album).

En himla massa mail blir det! ;)
-Christian

Hej

Japp, men kan vi stå ut med att få hundratals mail om småkäbbel om kamera A är bättre än B så är det ju guld om vi kan få en debatt om det som verkligen gäller, dvs om saker som faktiskt har blivit utförda.

DVS det allt egentligen går ut på!

Roine

Men grabbar, det finns ju redan.

Ovanför varje bild hittar du ett antal ikoner. En av dem kan du klicka på för att aktivera en bevakning av bilden (om du är guld eller silvermedlem).

aha, misstänkte det, se mitt inlägg men missade ikonen. Överallt annars finns ju en länk......

Hittar dock inte iconen, den mailicon som finns då man är vid bilden (via översikten) mailar till en kompis, skapar bokmäre osv.

DVS hittar inte :-(

Skall nog sova en stund tydligen.....

Senast ändrad:
*rodnar* Jag och min trut, borde kanske ta en titt på ikonerna först... :|

Tackar för det, fotosidans funktioner överraskar alltid!

-Christian

Hej

Har nu vaknat ;-)

De ikoner David skriver om visas enbart om man går via albumet. Går man via översikten, som verkar mest naturligt, så syns de aldrig.

Detta måste ju vara en brist eller?

Roine, som testat många kombinationer att ta sig till en bild!

roinek skrev:
De ikoner David skriver om visas enbart om man går via albumet. Går man via översikten, som verkar mest naturligt, så syns de aldrig.
Är det inte snarare så att de bara syns på bilder du har kommenterat?

Hej Jim och David

Jim: Nej.

David:

På förstasidan väljer jag "kommentera de nya", då visar jag dagens nya genom att välja "se som översikt". Klickar på en bild. Då visas inte den rad du refererar till.

Tar jag då och klickar på se detaljer om bilden, klickar på albumet och där klickar på bilden så tillkommer en rad ovanför bilden.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar