Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta är den egentliga ambitionen med fotosidan.se...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Med anledning av den negativa kritik som följde av mitt förslag till filtrering av bilder för att höja bilkvaliteten på fotosidan.se vill jag hänvisa till en länk..

Någon tyckte mitt förslag var ett elittänkande (och tom idiotiskt..) och något som inte passar in på denna fotosida som är öppen för alla. Klart att fotosidan är öppen för alla..men enligt David Elmfeldt så har FOTOSIDAN.SE ändå en ambition att forma en sajt med kvalitativt innehåll. I första hand vänder man sig till avancerade amatörer och semiproffs..men gärna också proffs/yrkesverksamma fotografer.

Kolla in den här länken:

www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3859&highlight=uppladdning

Om redaktionen/upphovsmännen nu har ändrat sin ambition/inställning därför att medlemsantalet har växt så enormt på mycket kort tid så tycker jag det är beklagligt. Varför inte köra "racet" fullt ut om den ursprungliga ambitionen fortfarande finns kvar!?

/JP

Jag anser faktiskt inte att de problem du framhåller är särskillt stora. När jag går igenom bilderna som lades in idag blir jag snarare överaskad av den höga kvalitén än upprörd over de få bilder som kanske skulle platsat bäst på msn-foto. Problemet med "familjealbumsbilder" brukar vara störst i slutet av sommaren men under resten av året förekommer problemet i mindre utsträckning.

Fotosidans riktlinjer för att uppehålla en hög nivå är bra. Flertalet medlemmar försöker rätta sig efter detta. Vad medlemmar anser vara att följa riktlinjerna kan dock variera med den inriktning man säger sig höra till.
För att kunna bejaka alla fotografiska inriktningar och tankesätt måste man offra en del annat. Mångfald är viktigare än kvalite.

Elm använder orden "avancerad amatör", och jag tycker nog det är just avancerade amatörer som dominerar på fotosidan.

Att folk hackar på dig för att du har en åsikt får du göra ditt bästa för att vänja dig vid. Oftast är det de som överreagerar som själva har problem med att hantera frågan. Tag bara mig t.ex. ;D

Jag tycker att alla borde få visa sina bilder här... det är ju faktiskt en självklarhet, speciellt som det är gratis att registrera sig. Om man nu tycker att det är "jobbigt" att så många bilder inte uppfyller ens krav, rent kvalitativt mm. så borde man istället göra på det viset att om man t.ex. är guldmedlem så ska man i sina inställningar kunna ställa in t.ex.:

"Visa endast senaste bilder från Guld/Silver Medlemmar"

För jag har en känsla av att bland dom som betalar för sitt medlemskap, det är dom som verkligen vill få ut något av sitt fotograferande om jag kan uttrycka mig på det viset utan att uppröra allt för många. Så det är väl ett alternativ, eller?

Jonas Hellström skrev:
För jag har en känsla av att bland dom som betalar för sitt medlemskap, det är dom som verkligen vill få ut något av sitt fotograferande om jag kan uttrycka mig på det viset utan att uppröra allt för många. Så det är väl ett alternativ, eller? [/B]

Vete tusan... är inte övertygad om att silver och guldmedlemmarna tar bättre bilder än andra. Det faktum att du plötsligt har 200 platser att fylla verkar snarare få motsatt effekt hos vissa, det tar -helt- bort självkritiken.

//Bengt

Jonas Hellström skrev:
"Visa endast senaste bilder från Guld/Silver Medlemmar"

För jag har en känsla av att bland dom som betalar för sitt medlemskap, det är dom som verkligen vill få ut något av sitt fotograferande om jag kan uttrycka mig på det viset utan att uppröra allt för många. Så det är väl ett alternativ, eller?

Heh. Guldmedlem behöver verkligen inte vara lika med kvalitet vad jag erfarit här på fotosidan. Att man blir silver/guld betyder nog snarare att man spenderar med tid framför datorn än andra, än att man spenderar mer tid på att fotografera.

Håller helt med Jonas här..Vi är 10000 (!) medelmmar på en gratissite...Klart att kvallen blir varierande..Men som sagt 1000 ggr förut man behöver ju inte kolla alla bilder om man inte vill..Håller åxå med ace om att nog dominerar de avancerde amatörerna här på fs..Nej, behåll fs som den är eller gör den till en ren betalsite, jag tror inte på något urvalsförfarande!! Jesper

Nja inte bara Åsa..Dels vill man kunna ladda upp flera bilder,,Dels vill man (I alla fall jag ) stödja fs ekonomiskt! Jesper

ace skrev:

Heh. Guldmedlem behöver verkligen inte vara lika med kvalitet vad jag erfarit här på fotosidan. Att man blir silver/guld betyder nog snarare att man spenderar med tid framför datorn än andra, än att man spenderar mer tid på att fotografera.

Missar du inte poägen lite Åsa? Och att silver/guls medlemskap har med datortid att göra, vad får du det i från? Ser inte kopplingen?

Nej Åsa..jag har inga problem med kritiken som sådan :). Folk får ju tycka vad de vill. Men jag gillar inte att bli attackerad som om jag vore någon fascist eller liknande..speciellt inte när jag faktiskt bara går efter fotosidan.ses egna riktlinjer för hur deras sajt är tänkt att vara. Jag vill bara upplysa de personer som säger till mig att fotosidan är en sajt för alla OAVSETT vilken ambition eller kvalitet man har på sina bilder. Så är det ju egentligen inte tänkt!

Detta är väl det svåra med internet..att få fram exakt vad man menar så att alla förstår. Det är alltid någon som missuppfattar vad man skriver och tar allting på blodigaste allvar. Det är inget stort problem - inte ens för mig :).

/JP

Hans-C skrev:
Missar du inte poägen lite Åsa? Och att silver/guls medlemskap har med datortid att göra, vad får du det i från? Ser inte kopplingen?

Vad är det för poäng jag missar? Frågan var om man inte skulle kunna få söka efter bara guld-/silvermedlemmar för att slippa dåliga bilder. Jag tror inte att det är så enkelt. Det finns guldmedlemmar som har sketdåliga bilder precis som det finns ickebetalande som har superba.

Självklart finns det andra anledningar till att bli medlem än att man sitter mycket framför datorn. En orsak utesluter inte den andra. Men jag tror att man är mer benägen att bli betalande medlem om man tänkt spendera mycket tid på sajten. Låter rätt logiskt i mina öron, men jag har inte snusat idag så det kan ju bero på nikontinbrist. ;D

forstheim skrev:
Nej Åsa..jag har inga problem med kritiken som sådan :). Folk får ju tycka vad de vill. Men jag gillar inte att bli attackerad som om jag vore någon fascist eller liknande..

Jag hajjar. Men även dettar verkar det som man måste lära sig att stå ut med, iaf här på fotosidan. Om man säger vad man tycker utan krusiduller så blir det hetsigt. Du verkar ju dock ta detta med hyffsat lugn, vilket är betryggande. Första gången jag hamnade i en liknande situation blev jag riktigt upprörd.

Jag förklarar i morgon, börjar bli lite trött nu. Men va fan la jag snusdosan någonstans? Ah, den var den! Bakom skärmen. Göteborgs rape. Mycket nikotin. Mmmm..

Inte för att jag varit medlem väldigt länge, men det känns som om efter semestertider så strömmar det in så kallade "familje-album". Jag har nämnt det i nån tråd innan men jag tror att det viktiga är att fotografen tittar på bilden och frågar sig varför han/hon vill lägga upp den på fotosidan. Själv har jag många foton jag vill lägga in men jag inser att orsaken till att jag tycker dom är bra är att jag tycker mycket om motiven/personerna i fotot, vilket får till följd att jag inte visar dom här.

Det kanske låter lite hårt men man måste kunna skilja på personliga känslor och estetik!

Mvh Tomas

Hej

Kan det inte vara så att även de som tar semesterbilder kan behöva tips om hur de blir bättre semesterfotografer?
Ger vi dessa biolder konstruktiv kritik så kommer dessa bilder och dess fotografer att lyftas och då får man väl en naturlig filtrering?

Ang medlemskap köpte jag silver för att stödja fotosidan och få bevakningsrapporter.

Roine

Tomas har helt rätt i det han skriver. Men jag tror fortfarande att de är en större chans att du får fram fina bilder när du söker bland Guld/Silver medlemmar än bland vanliga.

ace skrev:
...Att man blir silver/guld betyder nog snarare att man spenderar med tid framför datorn än andra, än att man spenderar mer tid på att fotografera.

Eller att man vill sponsra fotosidan så de har råd med bandbredd å sånnt.

Jag håller med Jonas om hur uppladdandet av bilder fungerar. Det finns alltför många bilder som man funderar på om personen som laddar upp har tänkt till innan. Självklart har alla rätt att få kritik på sina bilder. Det är nog viktigt att utveckla en självdistans till sig själv och sina bilder om man ska kunna se sina egna bilder med kritiska ögon. Man bör ställa sig själv en rad olika frågor kring bilden. Det är också positivt om man har någon som man kan bolla kritik med. Inte bara fotosidans medlemmar som ibland ger dålig kritik som hämnd.
Brist på självdistans tycker jag det är när man tex skriver "Yrkesfotograf började fotografera 02". Då kan man fundera på hur den personen ser på sin egen förmåga.

Vår ambition kvarstår. Jag tycker att det är bäst att sätta ribban högt och hoppas att vi når dit. Anledningen är att jag hellre ser bilder som utvecklar mig och andra, än semesterbilder. Självklart vore det bra att få kritik på "semesterbilder" och därmed utvecklas men någonstans måste vi dra gränserna,

Egentligen så är min grundtanke att alla bilder får laddas upp bara man har en bra motivering till frågan "varför laddade du upp den bilden?". Är anledningen "jag tyckte den var fin och ville visa den för de närmaste" så tycker jag msn.photo är ett bättre ställe. Grundtanken måste vara att man vill utveckla sig som fotograf och sitt bildseende.

Verkar det ok?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar