Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det ultimata objektivet, finns det ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Detta kanske blir en repris på en repris..
Jag undrar bara om det finns något objektiv, oavsett märke, som kan täcka de flesta situationer.
Om man säger Canon så finns deras 28-300mm, men det är kollosaldyrt. Nikon har sitt 18-200mm. Vilket skulle ni utse till det som är allra mest allround?? Tror nog det är svårt att hitta något som är bra i alla lägen. I vissa fall krävs vidvinkel andra zoom. I andra lägen krävs extrem ljusstyrka osv osv.. Se om ni kommer med förslag.
 
Jag skulle vilja ha ett Canon 8-800/1.8L IS Tilt/Shift Macro.
Vikt och storlek som en fast 50:a, raktecknande och med påslagbar fish eye-effekt.
Helt fritt utan: vinjettering, CA, purple fringing, dålig kant- och hörn-oskärpa.

Frågan är hur roligt det egentligen hade varit att ha ett sådant. Vad skall vi snacka om då?
 
Naturligtvis finns det inget generellt ultimat objektiv, däremot har ju de flesta ett favoritobjektiv som passar just hans eller hennes syften. Och som därmed kanske kan kallas ultimat. I mitt fall blir det en Summicron 35/2 generation IV till min M6. Den kombon kan jag inte leva utan, och med den kan jag plåta i princip allt med.
 
självklart finns inte det ultimata objektivet om man går utefter dina värderingar som du skrev "som kan täcka de flesta situationer." och ditt exempel på brännviddsomfång.

det ultimata objektivet skulle väl vara en glugg som inte äter något ljus alls, är skarpt samt är fritt från vinjettering, CA osv.
den ska vara lätt som ett tomt mjölkpaket men ska vara av stål ;D
den ska vara ca. 15cm lång och ha ett brännviddsomfång på 15-600mm

Självklart ska det vara en Nikon.


det är kanske ganska ultimat men säkerligen extremt tråkigt i längden..
Jag skulle aldrig vilja ha ett sånt objektiv
 
harryett skrev:
självklart finns inte det ultimata objektivet om man går utefter dina värderingar som du skrev "som kan täcka de flesta situationer." och ditt exempel på brännviddsomfång.

det ultimata objektivet skulle väl vara en glugg som inte äter något ljus alls, är skarpt samt är fritt från vinjettering, CA osv.
den ska vara lätt som ett tomt mjölkpaket men ska vara av stål ;D
den ska vara ca. 15cm lång och ha ett brännviddsomfång på 15-600mm

Självklart ska det vara en Nikon.


det är kanske ganska ultimat men säkerligen extremt tråkigt i längden..
Jag skulle aldrig vilja ha ett sånt objektiv

Jag ställde frågan utifrån de objektiv som finns tillverkade. Alla har sina favoriter i olika lägen. Jag vet att många gillar fasta 85mm objektiv. De verkar bra på mycket. Ett fisheye-800mm 1:1.0 vore ju coolt.
 
Jag skulle vilja ha ett Canon 1-1000000/0.5L IS Tilt/Shift Macro.
Vikt och storlek som en 50-öres mynt, raktecknande och med påslagbar fish eye-effekt.

Den innehåller då naturligtvis ett kamerahus med en digital sensor i storformat (inne i "myntet"!), solcellsbatteri som även utan sol fungerar i tre år utan omladdning, och sensorn är naturligtvis totalt befriad från brus. IS ger stabila bilder med upp till 20 steg mot det normala. Ljusomfång på 20 steg inkluderas också.

Minnet är obegränsat och bilderna laddas automatiskt trådlöst via satellit till min server. Dessutom redigeras bilderna automatiskt, katalogiseras, samt namnges och EXIF-info uppdaters med alla relevanta sökord samt info om plats, tillställning, fotografens kontaktuppgifter m.m.

Dessutom passar den ypperligt för astronomifoton, då den komepenserar för jordens rotation. Möjlighet att fjärrstyra hubbleteleskopet finns också.

Naturlitvis går den att använda som en telefon, kreditkort, ficklampa, bilnyckel eller som en flytväst. I värsta fall fungerar den som nödproviant.

:)
 
Rogerber skrev:
Jag ställde frågan utifrån de objektiv som finns tillverkade.
haha jo.. det var därför jag svarade "självklart finns inte det ultimata objektivet"


Rogerber skrev:
Alla har sina favoriter i olika lägen. Jag vet att många gillar fasta 85mm objektiv. De verkar bra på mycket. Ett fisheye-800mm 1:1.0 vore ju coolt.

ja fasta 85mm är härliga.. ljusstarka till ett schysst pris och en härlig brännvidd till porträtt

ett 800mm 1:1,0 fisheye vore sjukt
 
Jag _vill_ att de tillverkar ett kort tele i stil med 85/1,4 för kameror med APS-C sensor. Det borde vara på 60/1,4 och vara gediget byggt, ha topkvalitet optiskt och ha ultraljusmotor.
Tillverka det NU Nikon.
/Erik
 
Skall det helt motsvara ett 85/1,4 i alla geneskaper borde det egentligen vara ett 55/1.

I brist på det, varför inte ett vanligt 50/1,4?
 
24mm macro

Är just nu min favvo glugg kanske inte det optimala objektivet men helt klart en favvo :)

mvh
Martin
 
Jag vill ha

ett objektiv som långsamt utsöndrar nikotin!

Antingen för att detta skulle göra att man skulle komma ut och fota mer, eller så är det bara för att jag S A K N A R snus (slutade för ett halv år sen)...
 
Ett lätt tele vore också bra

Tele är ett helvete antingen är de för tunga eller för kort brännvidd. Ge mig ett lätt kort tele med lång brännvidd och hög ljusstyrka och livet skulle leka ;)

Mvh

martin
 
Rogerber skrev:
Detta kanske blir en repris på en repris..
Jag undrar bara om det finns något objektiv, oavsett märke, som kan täcka de flesta situationer.

Är tveksam till att det finns några/något av dagens objektiv som är ultimat.
Om jag bara fick använta ett objektiv skulle jag välja "normal" gluggen, dem är ljusstarka, lätta och funkar bra i väldigt många fotosituationer. Nu undrar säkert en del varför jag inte valde ett zoomobjektiv, det besvarade jag i meningen ovan.
 
För Canonägare det här!

För Nikon-ägare det här!

För övriga, köp originalet, skruva bort optiken och applicera den via egentillverkad adapter på din digitala systemkamera.
 
eon skrev:
Jag _vill_ att de tillverkar ett kort tele i stil med 85/1,4 för kameror med APS-C sensor. Det borde vara på 60/1,4 och vara gediget byggt, ha topkvalitet optiskt och ha ultraljusmotor.
Tillverka det NU Nikon.
/Erik
En 60 1,4 kommer dessvärre fortfarande ha samma skärpedjup som just en 60 mm har, dvs att den inte kommer axla manteln som den ultimata porträttgluggen. Det är tyvärr den digitala förbannelsen med mindre sensorer. Den ultimata brännvidden 85 mm blir dessvärre en 127 mm vilket tyvärr försvårar för inomhusporträtt. Du får också gå längre bort för samma utsnitt vilket leder till större skkärpedjup. I väntan på fullformatssensorer får vi lära oss att tänka i andra banor än de traditionella analoga referenserna.
 
Senast ändrad:
Ja, jag vet att man inte kan få en 85:a med ett 60mm på APS-C, men man kan inte få samma skärpedjup med småbild som storformat heller.

Nu är jag inte beredd att sträcka mig hur långt som helst i max bländare för att få kort skärpedjup. 1,4 ger väl stort objektiv det med många gånger.

Jag använder nu 50 och 55mm i brist på annat, men jag tycker att de är lite för korta. Helst vill jag ha ett bra 60mm för många situationer Eller eventuellt en 70:a. 85:an ger oftast helt fel bildutsnitt som basobjektiv nu när det inte är ett kort tele längre.

/Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.